Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 235
Offentligt
1892013_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-05-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1801824
Dok. nr.: 606603
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. maj 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 235) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren
bedes kommenter henvendelsen af 19. april 2018 fra Tandlægeforenin-
gen, jf. L 235 - bilag 3.”
Svar:
Jeg bemærker, at Tandlægeforeningens henvendelse af 19. april 2018 i vid udstræk-
ning er en gengivelse af de synspunkter, som er fremsat i Tandlægeforeningens hø-
ringssvar (som er medsendt henvendelsen) til lovforslaget af 6. april 2018.
Desuden har Tandlægeforeningen medsendt foreningens henvendelse af 18. april
2018 til Sundheds- og Ældreministeriet, hvori foreningen stiller en række spørgsmål til
lovforslaget og den kommende ordning vedrørende tilskud til tandlægehjælp til
voksne.
Jeg kan derfor først og fremmest henvise til lovforslagets bemærkninger og til det hø-
ringsnotat, som mit ministerium har udarbejdet på baggrund af høringen, og som jeg
har oversendt til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg den 2. maj 2018 ved fremsæt-
telsen af lovforslaget.
På baggrund heraf er jeg således ikke enig i følgende udsagn i Tandlægeforeningens
henvendelse af 19. april 2018:
”De varslede særlov er ed si
eget drastiske i dgribe i et velfu gere de aftalesy-
stem et meget alvorligt brud på det tillidsbaserede forhold, der altid har været mellem
Danske Regioner, Tandlægeforeningen og det politiske
syste på Christia sborg.”
Jeg havde også gerne set, at der i stedet for en opsigelse var indgået en aftale mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Tandlægeforeningen om en ny over-
enskomst om tandlægehjælp. Men det er desværre ikke tilfældet, og det betyder, at
danskerne uden dette lovforslag ikke ville kunne modtage offentligt tilskud til tandlæ-
gehjælp.
Aftalesystemet har således vist sig ikke at været velfungerende i en situation, hvor der
i årene 2015-2017 har været meget store rammeoverskridelser på ca. 20 pct. Desuden
har det ikke
efter mere end seks måneders forhandlinger
været muligt at få indar-
bejdet de nødvendige økonomistyringsinstrumenter i tandlægeoverenskomsten som
led i overenskomstforhandlingerne.
L 235 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/4-18 fra Tandlægeforeningen, til sundhedsministeren
Overenskomsten blev derfor opsagt af RLTN den 28. februar 2018, og regeringen og
alle Folketingets partier indgik samme dag en politisk aftale om nye rammer for vok-
sentandplejen. Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 3 herom.
I den forbindelse har mit ministerium vurderet, at sundhedslovens § 229 ikke finder
anvendes i den aktuelle situation, hvor der, jf. den politiske aftale om nye rammer for
voksentandplejen skal igangsættes et arbejde, der skal undersøge forskellige modeller
for voksentandplejen og diskutere forslag til en ny samlet model herfor. Det er således
ministeriets vurdering, at § 229 alene finder anvendelse i en situation, hvor udgangs-
punktet er en midlertidig regulering i en overenskomstfri periode, indtil parterne igen
indgår en aftale efter sundhedslovens § 227.
./.
Endelig kan jeg oplyse, at Sundheds- og Ældreministeriet har besvaret Tandlægefor-
eningens henvendelse af 18. april 2018 i dag. Kopi af svar til Tandlægeforeningen ved-
lægges til udvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2