Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234 Bilag 3
Offentligt
1886981_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
4. april 2018
2016-5212
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af godskørselsloven (tilladelsesordning for varebiler)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sendte den 9. februar 2018 et udkast
til lovforslag om ændring af godskørselsloven (tilladelsesordning for varebiler)
i ekstern høring hos en række myndigheder og organisationer, jf. vedlagte hø-
ringsliste i bilag 1. Høringsfristen udløb den 9. marts 2018. Lovforslaget frem-
gik desuden på høringsportalen.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Danske Medier,
Danske Speditører, Dansk Transport og Logistik (DTL), Datatilsynet, DI
Transport, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Fælles Fagligt Forbund (3F),
H.P. Therkelsen A/S, ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstrans-
port (ITD), Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Mover, PostNord Danmark, Rigspolitiet og Vækstforum Region Hovedstaden.
SMV Danmark har afgivet høringssvar efter udløb af høringsfristen, hvorfor der
ikke redegøres for deres bemærkninger nedenfor.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Forbrugerrådet Tænk.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Lo-
gistik, Arbejdsgiverne, COOP Danmark A/S, Copenhagen Business School,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Detail, Danmarks Erhvervsfremme,
Dansk Iværksætter Forening, Dansk Supermarked Group, Danske Advokater,
Danske Regioner, De Sammenvirkende Købmænd, DI, Foreningen for Dansk
Internethandel, FK Distribution, KL, NOAH Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
SMVdanmark – Det nye håndværksråd, Transporterhvervets Uddannelser
(TUR), Vækstforum, Region Bornholm, Vækstforum, Region Midtjylland,
Vækstforum, Region Nordjylland, Vækstforum, Region Sjælland, Vækstforum,
Region Syddanmark og Årstiderne.
4. Øvrige høringssvar
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0002.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Dansk Byggeri og TEKNIQ.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Høringsnotatet er udarbejdet efter en tematisk inddeling af de modtagne hø-
ringssvar. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets kommentarer vil fremgå i
kursiveret form i forlængelse af de pågældende høringssvar.
1. Generelle bemærkninger
3F og LO
er meget tilfredse med, at der omsider kommer en lovgivning, der
modvirker snyd, social dumping mv. i den del af transportbranchen, der udfø-
rer godstransport med køretøjer under 3.500 kg i tilladt totalvægt (kurerbran-
chen).
Dansk Byggeri og TEKNIQ
finder, at lovforslaget generelt medfører, at dan-
ske virksomheder stilles væsentligt dårligere end udenlandske tjenesteydere,
som udfører arbejde i Danmark. Virksomheder, der anvender udenlandsk regi-
strerede biler, falder ikke ind under reglerne og hertil kommer, at EU-reglerne
om cabotagekørsel ikke gælder for varebiler.
Organisationerne anfører, at det sagtens kan være, at lovforslaget kan medvirke
til det ønskede formål - bekæmpelse af social dumping og sort økonomi inden
for transportbranchen. Men også bygge- og anlægsbranchen rammes af tilla-
delseskravet, idet håndværkere i byggebranchen som en service for kunder eller
samarbejdspartnere og som en bi-ydelse fragter varer, affald eller andet, som
ikke har tilstrækkelig tilknytning til håndværkerens ydelse til, at det falder ind
under begrebet firmakørsel.
Dansk Erhverv
finder, at en tilladelsesordning som angivet i lovforslaget vil
højne niveauet i branchen gennem uddannelse samtidig med, at niveauet for
restancer til det offentlige på området vil sænkes. Dansk Erhvervs transportkø-
bere, herunder e-handelsvirksomhederne, er dog alvorligt bekymrede for ord-
ningens indvirkning på udbuddet af transportkapacitet, idet den højere ad-
gangstærskel næppe vil styrke incitamentet til at søge ind i branchen på et tids-
punkt, hvor efterspørgslen er stærkt stigende.
Side 2/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0003.png
Dansk Erhverv bemærker desuden, at EU også arbejder på regulering inden for
området, men at denne proces ikke er færdig, hvorfor de danske regler bliver et
rent nationalt anliggende og således ikke kan håndhæves over for udenlandske
biler. Sverige har en regulering på varebilsområdet, så eventulle udfordringer
med udenlandske biler forventes derfor primært at ske med biler syd fra Dan-
mark.
Danske Medier
tilslutter sig regeringens begrundelser for ikke at støtte lov-
forslaget og finder, at indførelsen af en tilladelsesordning for varebiler, der
kører med fremmed gods, ikke vil føre til mindre sort arbejde og social dum-
ping, men snarere vil få den modsatte effekt, idet det bliver dyrere at køre lov-
ligt, hvilket kan være et incitament for brodne kar i branchen til at undlade at
registrere sig.
Hvis sort arbejde skal bekæmpes, gøres det mere effektivt ved at give myndig-
hederne bedre mulighed for at kontrollere de nuværende regler.
Danske Speditører
er skeptiske over for og kan ikke støtte en tilladelsesord-
ning for varebiler. Danske Speditører mener, at lovforslaget er udtryk for en
unødvendig overimplementering af EU-retten, og at lovforslaget er i strid med
regeringens byrdestop. En tilladelsesordning vil ikke medvirke til at bekæmpe
sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft, fordi dette allerede er
ulovligt og er reguleret i anden lovgivning.
DI Transport
mener ikke, at lovforslaget i sin nuværende form er egnet til at
indfri lovforslagets bagvedliggende hensyn om at bekæmpe sort arbejde, socialt
bedrageri og illegal arbejdskraft og øge trafiksikkerheden. Desuden deler DI
Transport regeringens vurdering af, at lovforslaget øger de økonomiske og ad-
ministrative omkostninger for erhvervslivet.
Organisationen er principielt positiv over for at indføre en ”light” tilladelses-
ordning for godskørsel med varebiler, men af hensyn til konkurrencehensyn,
foretrækkes det, at ordningen gennemføres på EU-niveau. Lovforslaget inde-
holder markant flere krav end Kommissionens forslag (KOM(2017)281) til en
godskørselstilladelse for varebiler. Lovforslaget vil pålægge branchen en række
omkostninger, som kun gælder for godskørsel med danske varebiler, mens
udenlandske varebiler fra andre EU-lande kan udføre godstransport i Danmark
uden en tilladelse i form af cabotagekørsel eller på basis af en kommende EU-
tilladelse, der er mindre vidtgående end lovforslaget.
DTL
ser med stor tilfredshed på lovforslaget, som vil udgøre en grundsten i
bestræbelserne på at få skabt ordnede forhold i den del af vognmandserhvervet,
som anvender varebiler til godskørsel for fremmed regning.
FDL
støtter ikke lovforslaget indeholdende sætningen ”og som fragter gods
med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods” i § 1, stk. 2.
Side 3/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0004.png
H.P. Therkelsen A/S
finder, at det ikke giver mening, at Danmark indfører
”godskørselsloven” for danske varebiler, når de udenlandske varebiler kan køre
uden disse restriktioner, og når der i øvrigt ikke findes EU-regler om cabotage-
kørsel i varebiler. Indførelse af regler på området bør ske på EU-niveau.
ITD
mener ikke, at der er noget presserende behov for en varebilstilladelses-
ordning i Danmark. ITD er dog principielt ikke afvisende over for en tilladel-
sesordning for varebiler, hvis den vel og mærke ligger inden for rammerne af
en kommende ny EU-lovgivning. ITD støtter dermed en såkaldt ”light”-
tilladelsesordning, dog under forudsætning af at en sådan ordning nøje svarer
til den, som forventeligt bliver vedtaget i forlængelse af de verserende politiske
diskussioner i EU om vejpakken. ITD har i den sammenhæng ikke haft afgø-
rende indvendinger hvad angår det udspil, som Kommissionen har fremlagt.
ITD henstiller til, at regeringen og Folketinget aktivt arbejder for udarbejdelsen
af en fælles EU-løsning, og således ikke på et forhastet niveau gennemfører
dansk særlovgivning – en lovgivning som med stor sandsynlighed alligevel vil
skulle ændres om få år.
De nuværende problemer i Danmark med færdselslovovertrædelser og visse
varebilsvirksomheders overtrædelse af skatte-, social- og udlændingelovgivnin-
gen allerede er lovreguleret, og problemet er snarere manglende kontrol og
håndhævelse af de gældende regler, hvorfor ITD principielt mener, at der sna-
rere bør være mere fokus på kontrol og håndhævelse over for varebilsejere efter
de nugældende lovbestemmelser.
Landbrug og Fødevarer
er modstander af lovforslaget, da det vil pålægge
erhvervslivet yderligere byrder og omkostninger, og da det går videre end EU-
reglerne. Organisationen er imod overimplementering, når det betyder, at er-
hvervslivet pålægges unødige byrder og omkostninger.
Landbrug og Fødevarer ønsker desuden sikkerhed for, at tilladelsesordningen
for varebiler ikke rammer bredere, end intentionen er. Ordningen bør indrettes
således, at den ikke rammer f.eks. håndværksvirksomheder såsom smede, me-
kanikere, murere mv.
Mover
anfører, at det er vigtigt, at der tages hensyn til proportionalitet mellem
effekten af en skærpet regulering og de afledte konsekvenser for kontrollerende
myndigheder, lovlige arbejdsgivere, lovlige arbejdstagere og for forbrugere og
transportkunder.
En nem og tilgængelig transport og mobilitet mellem privatpersoner har en
meget stor indflydelse på omfanget af privat handel med f.eks. brugte møbler
og brugsgenstande. Privates handel mellem hinanden og benyttelse af trans-
port generelt er i forvejen et område med en meget lav betalingsvillighed.
Side 4/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0005.png
Det anbefales derfor, at lejlighedsvis transport i varebiler under 3.500 kg bliver
undtaget af kravene om tilladelse. En definition af lejlighedsvis transport kan
følge grænsen for momsregistrering for små virksomheder, som på nuværende
tidspunkt er 50.000 kr. i årlig omsætning. Loven bør under alle omstændighe-
der tillade, at privatpersoner kan få transporteret deres ting af andre privatper-
soner, uden at disse bliver omfattet af kravet om tilladelse.
PostNord Danmark
er i udgangspunktet fortaler for en regulering af områ-
det, men er stærkt bekymret for, om lovforslaget vil skabe yderligere uligheder
på området stik mod hensigten, hvor de vognmænd, der i dag kører ureguleret,
også efter en eventuel vedtagelse af lovforslaget vil fortsætte hermed.
Region Hovedstaden
anfører, at lovforslaget i sin nuværende form vil være
en alvorlig barriere for innovation og transport efter dele- og platformsøkono-
miske principper i Danmark. Årsagen er, at alle, der kører gods, der ikke er
deres eget i en gulpladebil, skal gennemføre særlige kurser, stille økonomisk
garanti til staten, certificeres mv.
Af hensyn til ressourceudnyttelsen og til væksten i samfundet generelt anbefa-
les det, at loven ikke skal gælde for personer i varebiler, som kører lejlighedsvis
for private.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvist bemærke, at
baggrunden for lovforslaget er beslutningsforslag nr. B 165 (2015/16), der
den 31. maj 2016 blev vedtaget af et flertal i Folketinget bestående af Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Fol-
keparti. Med beslutningsforslaget blev regeringen pålagt at fremsætte et lov-
forslag, der sikrer, at varebiler, der udfører godskørsel for fremmed regning,
omfattes af principperne i godskørselsloven.
Blandt flertallet bag beslutningsforslaget er der efterfølgende opnået enighed
om en model for den konkrete udmøntning af B 165, hvorefter det kræver til-
ladelse at udføre godskørsel for fremmed regning i en varebil med en tilladt
totalvægt på mere end 2.000 kg, som fragter gods, der vejer mere end 11 kg
pr. stykgods (kolli).
Som der er redegjort for i høringsbrevet, er der tale om et lovforslag, som ikke
støttes af regeringen, da der med lovforslaget indføres ny regulering, som på
en række punkter strider mod regeringens politik. Dels udgør lovforslaget en
overimplementering af EU-reglerne på området, og dels er lovforslaget i strid
med regeringens byrdestop.
Mere specifikt skal ministeriet bemærke, at cabotagereglerne i forordning
1072/2009 allerede gælder for køretøjer under 3.500 kg, som udfører gods-
kørsel for fremmed regning.
Side 5/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0006.png
Ministeriet skal endvidere bemærke, at der med lovforslaget ikke foretages
ændringer af definitionen af ”firmakørsel” i godskørselsloven. Den gældende
definition af firmakørsel vil således gælde for både lastbiler og varebiler, jf.
dog pkt. 7 om anvendelse af chaufførvikarer. Som det fremgår af lovforslaget,
vil firmakørsel være undtaget fra tilladelseskravets anvendelsesområde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal desuden anføre, at den forslå-
ede tilladelsesordning alene gælder for ”varebiler” som defineret i bekendtgø-
relse nr. 9316 af 3. marts 2006 om detailforskrifter for køretøjers indretning
og udstyr (024, Varebil, N1). Dermed målrettes tilladelsesordningen de køre-
tøjer, der rent faktisk er indrettet til at fragte gods, og det undgås herved, at
kørsel i almindelige personbiler omfattes af tilladelsesordningen.
2. Vægtgrænser
3F og LO
bemærker, at det forudsættes, at der ikke bliver undtagelser fra
vægtgrænsen på 11 kg med hensyn til de typer af transporter, der omfattes af
lovforslaget.
Dansk Erhverv
bemærker, at 2.000 kg vægtgrænsen medfører, at de fleste
biler på området vil blive inddraget i ordningen. Endvidere vil 11 kg vægtgræn-
sen pr. kolli medføre, at langt de fleste større operatører på området vil tilslutte
sig ordningen, idet det vil være administrativt uhåndterbart for dem både at
have biler, der er omfattet af ordningen og andre, der ikke er. Dansk Erhverv
lægger afgørende vægt på, at 11 kg vægtgrænsen netop bliver pr. kolli, dvs. at
der godt kan leveres f.eks. to kolli af 10 kg til samme kunde af hensyn til mad-
udbringning, avis- og reklamelevering mv.
Danske Medier
hilser det velkomment, at der indføres en vægtgrænse på 11
kg pr. stykgods (kolli), således at det er muligt at gennemføre distribution af
aviser, magasiner, reklamer og mindre pakker uden at være omfattet af loven.
Det vil være muligt, men dog ikke uden omkostninger at have en grænse på
max. 11 kg pr. kolli (i praksis avisbundt) i distributionen.
DTL
havde gerne set en tilladelsesordning, der omfattede alle varebiler, der
kører gods for fremmed regning uanset totalvægten, og at ordningen omfattede
alle pakker og andre kolli uanset vægt.
Organisationen finder dog samtidig, at en totalvægtsgrænse på 2.000 kg er så
tilpas lav, at det i begrænset omfang vil underminere tilladelsesordningens
omfang og har stor forståelse for det politiske ønske om at friholde omdeling af
aviser og reklamer til private samt madudbringning til f.eks. pensionister.
DTL støtter endvidere vægtgrænsen på 11 kg. pr. pakke/kolli, idet den vil fri-
holde de ovennævnte leveringer, og idet det vurderes, at den øvrige godskørsel
for fremmed regning med varebiler i større eller mindre omfang vil foregå med
Side 6/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0007.png
pakker og kolli på over 11 kg. De fleste varebiler og vognmænd vil derfor i prak-
sis blive omfattet af tilladelseskravet.
DI Transport
opfordrer til, at man alene lader varebiler over 3.000 kg eller
2.800 kg være omfattet af tilladelseskravet, hvilket vil omfatte hovedparten af
varebilerne, der udfører godskørsel for fremmed regning, idet DI Transport
henviser til, at der i Varebilsudvalget var størst opbakning til en højere vægt-
grænse end 2.000 kg.
Organisationen kan ikke støtte afgrænsningen på 11 kg pr. levering og bemær-
ker, at en lignende vægtgrænse ikke findes for godskørsel med lastbil. Vægt-
grænsen på 11 kg vil ikke kunne håndhæves, og den vil endvidere være meget
besværlig og omkostningstung for virksomhederne at efterleve.
FDL
finder, at ”gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods” bør
tages ud af lovforslagets § 1, stk. 2. FDL mener, at den slags særregler kun har
til formål at favorisere visse grene af transportmarkedet, dvs. den gren af
transportmarkedet, som i en årrække kreativt har benyttet et ukontrolleret
marked på godt og ondt, hvilket denne lovændring ellers skulle afhjælpe ved at
udgøre et redskab i kampen mod social løndumping og sort arbejde.
PostNord Danmark
opfordrer til, at vægtgrænsen udgår, da den er helt uri-
melig og uforståelig og skaber ulige konkurrencevilkår på markedet. Endvidere
gør den reglerne vanskelige at håndhæve og efterleve i praksis.
Da PostNord Danmark har befordringspligt på nationale og internationale
pakker på op til 20 kg, bliver PostNord Danmark stillet urimeligt ringe i forhold
til de øvrige aktører på markedet. PostNord Danmark er overgået til en ny pro-
duktionsmodel, hvor pakker og dag-til dag breve og dagblade distribueres i ét
flow, hvilket betyder, at PostNord Danmark risikerer at skulle indhente og be-
koste tilladelser til hele varebilsparken på knap 3.000 biler, og at samtlige an-
satte, der fra tid til anden kører varebiler, skal opfylde uddannelseskrav. Post-
Nord Danmarks konkurrenter kan derimod frit vælge at undlade at fragte pak-
ker på over 11 kg og dermed undgå at skulle overholde reglerne.
Hensynet bag vægtgrænsen er dels at undgå tunge løft, dels at undtage budes
transport af blade, magasiner og reklamer fra reglerne. PostNord Danmark
bemærker hertil, at Arbejdstilsynets At-vejledning ikke foreskriver, at løft over
11 kg er sundhedsskadelige, idet det beror på en konkret vurdering. Endvidere,
at hensynet allerede er varetaget ved, at reglerne alene gælder køretøjer, der er
indrettet til godsbefordring og har en totalvægt på mere end 2.000 kg.
Rigspolitiet
bemærker af hensyn til den vanskelige kontrolopgave for politiet,
at det i stedet for en vægtgrænse på 11 kg pr. stykgods kan overvejes generelt at
undtage de forsendelsestyper, man ønsker skal kunne køre tilladelsesfrit fra
tilladelseskravet.
Side 7/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0008.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at vægtgræn-
serne udgør et led i udmøntningen af B 165, som er blevet aftalt af et politisk
flertal uden om regeringen. På den baggrund foretager ministeriet ikke æn-
dringer af vægtgrænsen.
Hensigten med vægtgrænsen pr. kolli er at sikre, at udbringning og omdeling
af aviser, reklamer og mindre pakker i vid udstrækning kan ske tilladelsesfrit.
Forud for beslutning om denne afgrænsning har en række forskellige model-
ler for en tilladelsesordning været drøftet. Det er ministeriets vurdering, at
den model, der fremgår af lovforslaget, i vid udstrækning tilgodeser hensynet
til omdeling af aviser, reklamer m.m. baseret på objektive kriterier, således at
modellen ikke udgør en usaglig forskelsbehandling af andre typer af vare-
grupper eller brancher end dem, som sikrer omdeling af aviser og reklamer.
Ved vægtgrænse pr. stykgods forstås herefter den samlede vægt af den enkel-
te pakke eller kolli, hvilket skal forstås som vægten af den samlede pakning af
det pågældende gods. Det kan f.eks. være en pakke, et bundt aviser eller lig-
nende. Det afgørende er således, hvordan det pågældende gods er pakket, og
hvad den samlede vægt af denne pakning er. Det er derimod ikke nødvendig-
vis afgørende, hvad det enkelte løsgods vejer.
3. Løn- og arbejdsvilkår for varebilschauffører
DA og Dansk Erhverv
opfordrer til, at godskørselslovens § 6, stk. 3, om kol-
lektive overenskomster ikke udvides til også at omfatte varebiler. Det er DA’s
opfattelse, at godskørselsloven siden 1973 med sit krav om at følge niveauet i
kollektive overenskomster har tenderet en form for almengøring, og at be-
stemmelsen i godskørselsloven dermed udgør en helt specifik undtagelse på det
danske arbejdsmarked.
Den danske aftalemodel bygger på en klar arbejdsdeling mellem politikerne og
arbejdsmarkedets parter, hvad angår fastsættelsen af løn- og arbejdsvilkår på
det danske arbejdsmarked. Det er DA’s opfattelse, at en udvidelse af godskør-
selslovens krav om at følge niveauet i kollektive overenskomster til nye områ-
der er af så principiel karakter, at det alene bør ske efter fælles indstilling fra
arbejdsmarkedets parter.
Dansk Byggeri og TEKNIQ
finder, at det bør præciseres, at varebilsvirk-
somheder, der udfører godskørsel for fremmed regning, ikke nødvendigvis skal
begrænses til transportoverenskomster, men blot skal følge de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår, som findes i kollektive overenskomst, der er indgået
af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder for hele Danmark.
Dansk Byggeri frygter, at dets medlemmer fremover ikke vil få midlertidige
forlængelser eller godkendelser, hvis der ikke vedtages ændringer til den nuvæ-
rende § 6, stk. 3.
Side 8/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0009.png
Danske Medier
oplyser, at bude, der omdeler dagblade i Danmark, er omfat-
tet af overenskomster mellem 3F og Danske Mediers Arbejdsgiverforening. Det
vil være i strid med den danske model, hvis Folketinget lovgiver herom.
DI Transport
kan ikke støtte, at godskørselslovens § 6, stk. 3, udvides til at
omfatte godskørsel med varebiler. Lovforslaget er et så væsentligt indgreb i den
danske arbejdsmarkedsmodel, at det alene bør ske efter fælles indstilling fra
arbejdsmarkedets parter.
Mover
fraråder, at der bliver stillet krav om løn- og arbejdsvilkår efter kollek-
tiv overenskomst. Det vil medføre en lavere agilitet, besværliggøre væksten for
små vognmandsvirksomheder og hæmme indtjeningsevnen yderligere, som de
små vognmandsvirksomheder i forvejen har svært ved.
Krav om løn og vilkår efter kollektiv overenskomst vil fremme særinteresser for
de store transportselskaber, som skubber administrationsbyrde og kravene om
fleksibilitet ned på de små underleverandører, hvis konkurrenceevne dermed
påvirkes negativt.
H.P. Therkelsen A/S
anfører, at der efter selskabets oplysninger ikke findes
landsdækkende overenskomster på varebilsområdet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at kravet om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overens-
komster, fremgår af B 165, hvorfor dette krav opretholdes i lovforslaget.
Ministeriet skal desuden bemærke, at det ikke er et krav, at den kollektive
overenskomst for chauffører er landsdækkende, jf. bemærkningerne til lov-
forslaget, afsnit 3.3.4.
4. Uddannelse af varebilsvognmænd
DI Transport
bemærker, at en kort tilpasset vognmandsuddannelse vil være
tilstrækkelig.
DTL
mener, at vognmandsuddannelsen som minimum bør indeholde emner
om virksomhedsledelse og drift, arbejdsmarkeds- og sociallovgivning, tekniske
og driftsmæssige forhold, love og bekendtgørelser, dokumenthåndte-
ring/udfærdigelse af fragtbreve/CMR konventionen, ledelse og overenskomst-
forhold, budget, kalkulationer og bogføring/regnskab, trafiksikkerhed samt
forhandlingsteknik.
Organisationen foreslår en vognmandsuddannelse af fem dages varighed set i
lyset af, at et vognmandskursus for lastbiler i dag er på ca. tre uger, hvorfor et
tre dages kursus for en varebilsvognmand synes meget kort.
Side 9/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0010.png
H.P. Therkelsen A/S
sætter spørgsmålstegn ved, om der er plads på uddan-
nelsescentrene til varebilsuddannelserne.
ITD
har ingen bemærkninger til varigheden af vognmandskurset, men finder,
at det bør præciseres, hvad de pågældende kurser skal indeholde.
Mover
anbefaler, at uddannelsen gennemføres på både dansk og engelsk og i
øvrigt på en måde og et niveau, som ikke besværliggør adgangen til dette arbej-
de for denne målgruppe.
PostNord Danmark
kan tilslutte sig forslaget til en ”lightuddannelse” i for-
hold til kravene i den eksisterende godskørselslov. Uddannelseskravene vil
medføre en omkostning på 4-5 mio. kr. ved implementeringen under forudsæt-
ning af, at langt de fleste medarbejdere vil være omfattet af overgangsordnin-
gen og alene skal på efteruddannelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at uddannel-
sen af varebilsvognmænd vil være af kortere varighed end den eksisterende
uddannelse for lastbilvognmænd, hvilket fremgår af bemærkningerne til B
165.
Varigheden og indholdet af uddannelsen vil blive fastsat på bekendtgørelses-
niveau efter en eventuel vedtagelse af lovforslaget. Indholdet af uddannelsen
vil tage afsæt i emnerne i den eksisterende lastbilvognmandsuddannelse, som
også er relevante for varebilsvognmænd.
Ministeriet bemærker, at uddannelsen af varebilsvognmænd som udgangs-
punkt vil foregå på dansk, men at der vil være mulighed for engelske uddan-
nelser.
5. Uddannelse af varebilschauffører
3F og LO
finder det uklart, hvad længden er på den påkrævede chaufførud-
dannelse. 3F og LO foreslår, at der kræves en grunduddannelse på tre dage og
en efteruddannelse på to dage hvert femte år.
DI Transport
kan ikke støtte forslaget om en lovpligtig chaufføruddannelse.
Det skyldes, at forslaget øger omkostningerne og de administrative byrder for
transportvirksomhederne unødigt. DI Transport bemærker desuden, at gods-
kørsel med varebil adskiller sig væsentligt fra kørsel med lastbil, hvorfor EU's
direktiv om uddannelse af chauffører kun omfatter tunge køretøjer og ikke va-
rebiler. DI Transport henviser i øvrigt til Varebilsudvalget, hvor der ikke kunne
dokumenteres nogen effekt på trafiksikkerheden ved en chaufføruddannelse for
varebiler. Endvidere udfører langt de fleste varebiler (ca. 95 %) ikke godskørsel
for fremmed regning og vil dermed ikke være omfattet af en chaufføruddannel-
se. Effekten på trafiksikkerheden er derfor meget minimal.
Side 10/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0011.png
DTL
mener, at en chaufføruddannelse som minimum bør indeholde emner om
førstehjælp, konflikthåndtering, lastsikring, kapitel 1.3 kursus (optimering af
brændstofforbruget), dokumenthåndtering/udfærdigelse af fragtbreve/CMR
konventionen, ergonomi samt energirigtig kørsel/trafiksikker kørsel.
Det bør overvejes nøje, om kvalifikationsuddannelsen for varebilschauffører
med en varighed af højest tre dage og en efteruddannelse på højest to dage er
tilstrækkelig.
ITD
har ingen bemærkninger til varigheden af kurserne, men finder, at det bør
præciseres, hvad de pågældende kurser skal indeholde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at va-
righeden af uddannelsen af varebilschauffører foreslås til højest tre dage for
grunduddannelsen og højest to dage for efteruddannelsen hvert femte år.
Varigheden og indholdet af uddannelserne vil blive fastsat på bekendtgørel-
sesniveau efter en eventuel vedtagelse af lovforslaget. Indholdet af uddannel-
serne vil tage afsæt i emnerne i den eksisterende grunduddannelse og efter-
uddannelse for lastbilchauffører, og som også er relevante for varebilschauf-
fører.
6. Kapitalkrav
DI Transport
bemærker, at en række virksomheder har både lastbiler og va-
rebiler, og kapitalkravet for varebiler i sådanne ”blandede” virksomheder skal
svare til 6.750 kr. for efterfølgende varebilstilladelser for at sikre ensartede
konkurrencevilkår.
DTL
støtter niveauet for kapitalkravet, der lægger sig op af de beløb, som ind-
går i Kommissionens forslag fra 2017 om et tilladelseskrav for varebiler.
ITD
finder, at beløbet bør være i overensstemmelse med kommende EU-krav.
PostNord Danmark
finder, at egenkapitalkravet bør forhøjes, da etablering
af en vognmandsvirksomhed for varebiler kræver et vist kapitalgrundlag, og
kravet på 13.500 kr. for den første bil er for lavt. Der er risiko for, at det ikke vil
være tilstrækkeligt til at imødegå konkurser.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at ni-
veauet for kapitalkravet er fastsat i overensstemmelse med Kommissionens
forslag til krav for varebiler efter beslutning fra det flertal af partier, der ved-
tog B 165. En virksomhed med både lastbiler og varebiler vil skulle opfylde det
højere krav til egenkapital for lastbilerne og det lavere krav til egenkapital for
varebilerne.
Side 11/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0012.png
Restancer til det offentlige
DTL
lægger stor vægt på kravet om, at tilladelser ikke kan gives til en virksom-
hed med en forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller mere. DTL for-
venter, at tilladelsesordningen vil forebygge gæld til det offentlige, f.eks. mang-
lende indbetaling af moms, som er af en størrelsesorden, der langt overstiger
det offentliges omkostninger ved tilladelsesordningen.
ITD
har ingen bemærkninger til størrelsen af den forfaldne gæld til det offent-
lige på 50.000 kr. eller derover, da beløbet svarer til, hvad der i forvejen gælder
for nuværende godsvognmænd.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har noteret sig ovenstående be-
mærkninger.
7. Anvendelse af chaufførvikarer
Dansk Erhverv og DTL
finder det uhensigtsmæssigt, at det ved brug af en
hvilken som helst varebil også uden for den foreslåede tilladelsesordning, f.eks.
i et håndværksfirma eller andet, vil skulle kræves, at chaufføren er ansat i virk-
somheden eller er ansat i et godkendt chaufførvikarbureau. Det er efter DTL’s
og Dansk Erhvervs opfattelse ikke hensigten med lovgivningen.
DI Transport
opfordrer til, at firmakørsel med varebiler ikke omfattes af
godskørselslovens § 1, stk. 4, om, at der kun må bruges chauffører ansat hos
den pågældende virksomhed eller hos et vikarbureau, der er godkendt til chauf-
førvikarudlejning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Lovforslaget indebærer
en væsentlig administrativ byrde for små og mellemstore virksomheder, der
ikke udfører godskørsel for fremmed regning.
Organisationen kan ikke støtte, at godskørselslovens § 6a, stk. 1-3, om anven-
delse af chauffører, chaufførvikarer og godkendelse af chaufførvikarvirksomhe-
der udvides til at omfatte varebiler.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at bestemmel-
sen om anvendelse af chaufførvikarer i virksomheder, der udfører godskørsel
for fremmed regning, har sammenhæng med kravet i godskørselsloven § 6,
stk. 3, om, at en tilladelsesindehaver skal følge bestemmelser om løn- og ar-
bejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster.
Kun indehavere af tilladelser til godskørsel for fremmed regning kan godken-
des af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som chaufførvikarvirksomheder.
Dermed sikres det, at både ansatte chauffører og chaufførvikarer aflønnes
efter gældende løn- og arbejdsvilkår.
Side 12/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0013.png
Ministeriet skal dog anføre, at det ikke vil være rimeligt at pålægge de mange
virksomheder, der udfører firmakørsel i varebiler, kun at anvende egne
chauffører eller chaufførvikarer fra en af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
godkendt chaufførvikarvirksomhed, hvorfor ministeriet vil foretage tilretning
af godskørselslovens § 1, stk. 4, således at dette ikke vil være et krav.
8. Anmeldelse af varebiler til firmakørsel
Dansk Byggeri og TEKNIQ
betragter kravet om anmeldelse til SKAT om
varebilens anvendelse til firmakørsel som en helt unødvendig administrativ
byrde, som rammer en helt anden branche end transportbranchen.
DI Transport
kan ikke støtte forslaget om, at alle varebiler, der overstiger
2.000 kg skal registreres til firmakørsel, idet forslaget vil have en række negati-
ve konsekvenser for de virksomheder, håndværkere mv., der benytter sig af
varebiler med en tilladt totalvægt over 2.000 kg.
Landbrug og Fødevarer
anfører, at virksomheder, der udfører firmakørsel,
og SKAT vil få en administrativ byrde i forbindelse med anmeldelse af bilerne
til firmakørsel.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at hen-
sigten med anmeldelsespligten er, at det på en relativ enkel måde skal være
muligt at kontrollere overholdelse af reglerne, idet politiet på denne måde kan
adskille varebiler, der udfører firmakørsel, fra varebiler, der udfører gods-
kørsel for fremmed regning, som kræver tilladelse.
9. Fleksibel anvendelse af lastbiltilladelser
Dansk Erhverv og DTL
foreslår, at det skal fremgå af godskørselsbekendt-
gørelsen, at tilladelser til godskørsel for fremmed regning med lastbiler umid-
delbart vil kunne anvendes til godskørsel for fremmed regning med varebiler.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at tilladelser til gods-
kørsel for fremmed regning til varebiler vil blive udstedt som elektroniske
tilladelser. Da tilladelser til godskørsel for fremmed regning til lastbiler ud-
stedes som papirtilladelser efter en EU-model, vil det ikke være muligt at an-
vende disse tilladelser til kørsel med varebiler.
10. Håndhævelse af tilladelseskravet
3F og LO
finder, at håndhævelse af 11 kg grænsen vil medføre problemer, idet
politiet i forbindelse med den løbende kontrol skal være i stand til at kontrolle-
re, at transportører uden vognmandstilladelse ikke transporterer enheder/kolli
på over 11 kg.
Side 13/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0014.png
DTL
anbefaler under hensyn til en god og effektiv håndhævelse, herunder poli-
tiets rolle, kraftigt til, at også indehavere af tilladelser til godskørsel for frem-
med regning med varebiler – på samme måde som i dag for lastbiler – vil frem-
gå af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside, så både myndigheder,
kollegaer, kunder (transportkøbere), leverandører og chauffører vil få et værk-
tøj til at sikre sig mod ”urent trav”.
FDL
finder, at det på intet tidspunkt i det forudgående arbejde har været FDL’s
intentioner, at lovgivningen skulle udformes bevidst for at vanskelliggøre kon-
trolarbejdet af ordningen. Tværtimod var det hensigten, at en regulering skulle
lette kontrolarbejdet.
ITD
finder, at forslaget i praksis vil være svært at håndhæve effektivt. Det vil
være vanskeligt for politiet at konstatere, om der køres med kolli lige op til 11
kg eller måske lidt derover. Det vil i givet fald medføre, at politiet medbringer
vægte.
Tilsvarende synes den fastsatte 2.000 kg vægtgrænse ikke at være begrundet
tilstrækkeligt og vil være vanskelig at håndtere for politiet. Vægtgrænsen på
2.000 kg forekommer noget tilfældigt fastsat henset til, at man i andre lande
har visse regler for køretøjer fra 2.800 kg (køre- og hviletid), i EU-vejpakkens
forslag nævnes en grænse på 2.400 kg, og i andre lande opereres der med en
grænse på 500 kg.
H.P. Therkelsen A/S
anfører, at en kontrol af, om vægten af de enkelte kolli
overstiger 11 kg, vil være meget vanskelig.
PostNord Danmark
finder det altafgørende, at lovgivningen følges til dørs
med allokering af fornødne ressourcer, prioritering og redskaber til myndighe-
derne således, at der kan gennemføres en løbende kontrolindsats med en aktiv
og synlig tilstedeværelse på vejene og distributionscentralerne, hvor varebiler-
ne kører til og fra.
Rigspolitiet
vurderer, at vægtgrænsen på 11 kg pr. stykgods vil medføre en
vanskelig kontrolopgave for politiet, da det vil være nødvendigt for politiet at
veje det transporterede stykgods for at afgøre, hvorvidt der er tale om godskør-
sel, der er omfattet af tilladelsesordningen.
Rigspolitiet bemærker endvidere, at de kan tilslutte sig anbefalingen fra Vare-
bilsudvalget om, at der gennemføres en nærmere udredning af håndhævelses-
problematikken, herunder ressourcespørgsmål og den praktiske adskillelse af
varebiler med forskellige formål.
Rigspolitiet finder umiddelbart, at lovudkastet indebærer flere håndhævelses-
mæssige vanskeligheder. Det vil i praksis være vanskeligt for politiet at identifi-
cere, hvilke varebiler der er omfattet af ordningen. Det forventes at kræve yder-
Side 14/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0015.png
ligere efterforskning mht., om der udføres kørsel for fremmed regning, firma-
kørsel eller privat kørsel.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har noteret sig bemærkningerne
vedrørende håndhævelse. Ministeriet skal hertil alene bemærke, at modellen
for tilladelsesordning er baseret på politisk enighed om udmøntning af B 165
blandt de partier, der vedtog beslutningsforslaget.
Indehavere af tilladelser til varebiler vil på tilsvarende vis som indehavere af
tilladelser til lastbiler fremgå af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemme-
side ”Find transportvirksomhed”.
11. Straffebestemmelser
3F og LO
finder det problematisk vedr. bødestraf, at der kan gå lang tid med
sagsforberedelse forud for afgørelse (evt. dom), efter at politiet ved en vejside-
kontrol konstaterer, at en varebil uden tilladelse medbringer kolli, der vejer
mere end 11 kg.
Organisationerne ønsker oplyst, om den lovstridige transportaktivitet blot kan
fortsætte i den periode og med hvilke konsekvenser. 3F og LO finder, at der ved
udmåling af straffen skal lægges vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er
opnået eller forsøgt opnået ved den pågældende overtrædelse.
Rigspolitiet
bemærker, at lovudkastet ikke indeholder retningslinjer om det
påtænkte sanktionsniveau for godskørsel uden tilladelse i varebiler eller mang-
lende medbringelse af tilladelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at politiet efter gods-
kørselsloven har mulighed for at tilbageholde et køretøj, med hvilket der udfø-
res godskørsel i strid med loven. Tilbageholdelse kan ske, indtil forholdene er
bragt i overensstemmelse med godskørselsloven.
Det vil i lovforslaget blive præciseret, at det eksisterende bødekatalog for
overtrædelser af godskørselslovgivningen også vil omfatte varebilsområdet.
Hvis den ulovlige kørsel fortsætter gennem længere tid, vil dette have betyd-
ning for bødens størrelse, idet denne vil kunne fordobles eller tredobles, hvor
der foreligger skærpende omstændigheder.
12. Overgangsbestemmelser
Dansk Erhverv og DTL
støtter overgangsordningen for såvel vognmænd
som chauffører, der i mindst to år har beskæftiget sig med godskørsel for
fremmed regning med varebiler, som ikke skal gennemføre og bestå hhv. kvali-
fikationskursus for varebilschauffør og varebilsvognmandskursus.
Side 15/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0016.png
Organisationerne foreslår, at en vognmand, der har tilladelse til godskørsel for
fremmed regning med lastbil, umiddelbart vil være kvalificeret til at få tilladel-
ser til godskørsel for fremmed regning med varebil under opfyldelse af det til-
knyttede kapitalkrav.
Danske Speditører
foreslår, at lovforslagets § 1, stk. 2, ikke sættes i kraft før
den 1. januar 2020, således at erhvervslivet og uddannelsesstederne får en fair
chance for at indrette sig efter de nye vilkår.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at en virk-
somhed, der har tilladelse til godskørsel for fremmed regning med en lastbil,
på lige fod med andre ansøgere skal opfylde alle fastsatte krav.
Datoen for ikrafttrædelse af tilladelsesordningen for varebiler er endnu ikke
fastsat. Ikrafttrædelsesdatoen vil følge regeringens regler for fælles ikraft-
trædelse af erhvervsrettet lovgivning, og ikrafttrædelsesdatoen vil således
blive enten 1. juli eller 1. januar.
13. Gebyr
Dansk Erhverv
kan ikke støtte en gebyrordning, idet priskonkurrencen på
området er hård.
DI Transport
kan ikke støtte kravet om gebyr for tilladelser, da et gebyr
kommer oven i de øvrige administrative byrder, som følger af forslaget. Desu-
den er gebyrforslaget imod anbefalingerne fra Varebilsudvalget.
DTL
foreslår, at der ikke indføres en gebyrordning.
ITD
finder det afgørende, at lastbiler over 3.500 kg på intet tidspunkt belastes
økonomisk af indførelsen af et nyt tilladelsessystem for varebiler.
PostNord Danmark
anfører, at et gebyr på ca. 1.500 kr. pr. tilladelse vil
medføre en ekstra omkostning på op mod 4,5 mio. kr. Efter PostNord Dan-
marks opfattelse er det helt afgørende, at den i lovbemærkningerne omtalte
alternative model skal være gældende for at undgå en skævvridning af byrderne
ved hele tilladelsesordningen i branchen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det
er forudsat, at omkostninger forbundet med udstedelse af tilladelser til gods-
kørsel for fremmed regning i varebiler samt efterfølgende tilsyn skal finansie-
res via gebyrer.
Det estimeres på nuværende tidspunkt, at gebyrsatsen pr. udstedt vogn-
mandstilladelse til godskørsel for fremmed regning i små varebiler vil beløbe
sig til ca. 1.500 kr. pr. udstedelse (tilladelse). Gebyrsatsen beregnes med ud-
Side 16/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0017.png
gangspunkt i en periode på 10 år, frem for Finansministeriets standard på
fire år, så udsving i satsen minimeres mest muligt.
14. Forholdet til persondataretten
Datatilsynet
bemærker, at der ikke efter persondataloven følger en forpligtel-
se til at etablere digitale selvbetjeningsløsninger. Hvis der etableres en obliga-
torisk digital selvbetjeningsløsning, skal persondataloven iagttages i sin helhed,
ligesom sikkerheden ved denne skal leve op til de krav, som gælder for den of-
fentlige forvaltning efter sikkerhedsbekendtgørelsen – fra den 25. maj 2018
databeskyttelsesforordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan bekræfte, at persondataloven
og databeskyttelsesforordningen vil blive iagttaget i forbindelse med etable-
ring af den digitale selvbetjeningsløsning.
15. Medansvar for afsendervirksomheden
3F og LO
foreslår, at afsendere af gods, der vejer mere end 11 kg, skal kunne
gøres medansvarlige, hvis de ikke sikrer sig, at transportøren har den fornødne
vognmandstilladelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at B 165 ikke inde-
holder krav om transportkøberansvar, og at dette krav ikke er blevet fremført
i de efterfølgende politiske drøftelser.
16. Køre- og hviletidsbestemmelser
3F og LO
finder det bekymrende, at lovforslaget ikke indeholder hviletidsbe-
stemmelser, som var en del af det oprindeligt fremsatte beslutningsforslag. Det
er et stort problem, at alt for mange varebilschauffører har alt for lange ar-
bejdsdage. Det er en belastning for chaufførerne, og samtidig nedsætter det
trafiksikkerheden.
DI Transport
ser positivt på, at godskørsel med varebiler ikke skal være om-
fattet af reglerne om køre- og hviletid og krav om kontrolapparat.
PostNord Danmark
beklager, at lovforslaget ikke indbefatter bestemmelser
for, hvor lang tid en fører må køre, og hvornår der skal holdes pauser og hvil.
Lovforslaget kommer dermed ikke til at imødegå den sociale dumping i form af
bekæmpelse af de udanske arbejdsmiljøforhold med 10-12 timers arbejdsdage
og de facto nettotimelønninger, som ligger under mindstelønnen på det danske
arbejdsmarked, for så vidt angår de ”selvstændige vognmænd”, som reelt virker
i et ansættelsesforhold til transportfirmaet, de er ”underleverandører” for.
Side 17/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0018.png
Chauffører i Sverige, Finland, Holland og Tyskland er f.eks. forpligtet til at føre
kørebøger eller tilsvarende over deres arbejdstid, men ikke til at installere en
takograf.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at bestemmelser om
køre- og hviletid for varebilschauffører fremgik af B 165 som oprindeligt
fremsat, men at der efterfølgende var politisk flertal for at lade krav herom
udgå af beslutningsforslaget, som således blev vedtaget uden bestemmelser
om køre- og hviletid.
17. Evaluering
Dansk Erhverv
anbefaler, at der indbygges en evalueringsklausul i lovgivnin-
gen. Dansk Erhverv vurderer, at reguleringens konsekvenser for den faglige og
servicemæssige standard på området samlet set er positiv, men at effekten på
kapaciteten til gengæld formentlig bliver negativ, og konsekvenserne for even-
tuel udenlandsk konkurrence er vanskelige at bedømme på det foreliggende
grundlag.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at B 165 ikke inde-
holder en evalueringsklausul. Ministeriet vil dog som udgangspunkt stille sig
positiv over for et ønske om en evaluering af lovgivningen.
18. Øvrige ændringer
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har foretaget en række administrati-
ve ændringer af lovforslaget sammenlignet med den version af lovforslaget, der
var i ekstern høring. Der er tale om lovtekniske ændringer samt konsekvens-
ændringer som følge af indførelsen af ny tilladelsesordning for varebiler, som
ikke fremgik af lovforslaget tidligere. Lovforslagets bemærkninger er ligeledes
ændret, herunder navnlig afsnit 4 og 5 om økonomiske og administrative kon-
sekvenser for henholdsvis det offentlige og erhvervslivet. Endelig er der som
bilag 1 til lovforslaget tilføjet en parallelopstilling af lovforslaget sammenholdt
med gældende ret.
Side 18/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0019.png
Bilag 1
Høringsliste vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel
Advokatsamfundet
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
Arbejdsgiverne
COOP Danmark A/S
Copenhagen Business School
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Detail
Dansk Erhverv
Danmarks Erhvervsfremme
Dansk Iværksætter Forening
Dansk Supermarked Group
Dansk Transport og Logistik – Danske Vognmænd
Danske Advokater
Danske Medier
Danske Regioner
Danske Speditører
Datatilsynet
De Sammenvirkende Købmænd
DI
DI Transport
Erhvervsstyrelsen
Foreningen for Dansk Internethandel
FK Distribution
Fagligt Fælles Forbund, 3F
Frie Danske Lastbilvognmænd
Forbrugerrådet TÆNK
H.P. Therkelsen A/S
ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
KL
Landbrug og Fødevarer
Landsorganisationen i Danmark
Mover
NOAH Trafik
PostNord AB
Rigspolitiet
Rådet for Sikker Trafik
SMVdanmark – Det nye håndværksråd
Transporterhvervets Uddannelser (TUR)
Værksforum, Region Bornholm
Vækstforum, Region Hovedstaden
Side 19/20
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886981_0020.png
Vækstforum, Region Midtjylland
Vækstforum, Region Nordjylland
Vækstforum, Region Sjælland
Vækstforum, Region Syddanmark
Årstiderne
Side 20/20