Udenrigsudvalget 2017-18
L 179 Bilag 1
Offentligt
1863080_0001.png
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 11 12
Telefax +45 33 92 01 01
E-mail: [email protected]
http://um.dk
Bilag
Journalnummer
Kontor
6
2015-10859
Borgerservice
2. marts 2018
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
udenrigstjenesten (Implementering af direktiv 2015/637 om
koordinations- og samarbejdsforanstaltninger for at lette
konsulær beskyttelse af ikkerepræsenterede unionsborgere i
tredjelande og om obligatorisk digital kommunikation i
forhold til tjenestehandlinger i udenrigstjenesten)
Udenrigsministeriet har den 20. december 2017 sendt ovennævnte
lovforslag i høring til myndigheder og organisationer i vedlagte
høringsliste, ligesom det i samme periode har været offentliggjort på
høringsportalen.
Lovforslaget er – foranlediget af anordningshjemlen – ligeledes blevet
sendt til Færøernes Landsstyre og Grønlands Selvstyre med henblik på
høring inden fremsættelse.
Der er modtaget høringssvar fra Byretterne, Børne- og Socialministeriet,
Danes Worldwide, Datatilsynet, Translatørforeningen samt Grønlands
Departement for Selvstændighed, Udenrigsanliggender og Landbrug.
Byretterne har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Børne- og Socialministeriet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danes Worldwide bemærker, at det konkrete forslag formaliserer den
aktuelle retstilstand samt indeholder et lovteknisk redskab, som muliggør
en positiv digital udvikling. Med udgangspunkt i dette, har Danes
Worldwide ingen bemærkninger til forslaget.
Datatilsynet har ikke umiddelbart bemærkninger til udkastet men henleder
opmærksomheden på, at databeskyttelsesforordningen – som træder i
stedet for persondataloven – får virkning fra den 25. maj 2018.
Der henvises i øvrigt til
Udenrigsministeriets hjemmeside
www.um.dk
L 179 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udenrigsministeren
1863080_0002.png
2
Translatørforeningens bemærkninger vedrører lovforslagets bestemmelse
om obligatorisk digital kommunikation i forbindelse med
tjenestehandlinger.
Translatørforeningen
finder
det
ikke
i
overensstemmelse med intentionerne i lovforslaget, at en oversættelse af
et digitalt legaliseret offentligt dansk dokument kræver analog legalisering.
Translatørforeningen opfordrer derfor til, at et register over
statsautoriserede translatører genindføres i Udenrigsministeriet med
henblik på direkte og digital legalisering.
Udenrigsministeriets bemærkninger
Den tidligere beskikkelsesordning for translatører og tolke (register over
statsautoriserede translatører) – der blev afskaffet ved lov nr. 740 af 1. juni
2015 – henhører under Erhvervsministeriets ressort, hvorfor
Udenrigsministeriet må henvise hertil for så vidt angår spørgsmål om
genindførelse af registret.
Udenrigsministeriet ønsker at arbejde mod obligatorisk digital
kommunikation i forbindelse med tjenestehandlinger udbudt af
udenrigstjenesten. Digitaliseringen vil ske i takt med at flere digitale
løsninger stilles til rådighed af Udenrigsministiet, ligesom digitaliseringen
afhænger af øvrige udstedende myndigheders brug af digitale løsninger,
herunder i forbindelse med certificeringer.
Grønlands Departement for Selvstændighed, Udenrigsanliggender og
Landbrug har afgivet bemærkninger angående lovforslagets bestemmelse
om obligatorisk digital kommunikation. Det påpeges, at det – grundet to
særskilte procedurer i Grønland for hhv. offentlig digital post og NemID
med offentlig digital signatur for fysiske personer og juridiske enheder –
ikke vil være muligt for Grønland at have de juridiske eller praktiske
rammer på plads, såfremt lovforslaget skal træde i kraft for Grønland den
1. maj 2018. Det fremhæves i høringssvaret, at anordningsklausulen vil
tage tilstrækkelig højde herfor.
Udenrigsministeriets bemærkninger
Lovforslagets hjemmel til administrativt at fastsætte regler om obligatorisk
digital kommunikation i forbindelse med tjenestehandlinger i
udenrigstjenesten vil blive udmøntet i takt med, at de forskellige tilbudte
tjenestehandlinger digitaliseres. De administrative regler vil nærmere
definere hvornår kravet om obligatorisk digital kommunikation kan
fraviges, herunder i forhold til personer, der på grund af særlige forhold
ikke vil være i stand til at benytte den foreskrevne digitale kommunikation.
Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor selvbetjeningsløsningen
L 179 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udenrigsministeren
3
forudsætter anvendelsen af NemID og borgeren ikke kan få udstedt
NemID.
Der er i lovforslaget indsat en anordningshjemmel, hvorved loven ikke
direkte gælder for Færøerne og Grønland, men vil kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland på et senere tidspunkt end ikrafttrædelsen i
Danmark.
Kopi af høringssvarene vedlægges.
***
De modtagne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.