Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 163 Bilag 1
Offentligt
1861858_0001.png
Enhed
CPR-
Administrationen
Sagsbehandler
Grete Kongstad
Kommenteret høringsnotat over forslag til lov om æn-
dring af lov om Det Centrale Personregister (Udvidelse af
kredsen af personer, som kan tildeles særlig adressebe-
skyttelse)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Koordineret med
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. december 2017 til den 8. januar 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Amnesty International, Advokatrådet, Danske Advokater, Dannerhuset, Dansk Anti-
Stalking Forening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Regioner, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Psykologforening, Dansk Socialrådgi-
verforening, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Erstatningsnævnet, Etnisk Ung, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, KL, KMD A/S, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsforeningen af mandekrisecentre, Landsorganisationen af Kvindekrise-
centre (LOKK), Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud,
Landsforeningen af Socialpædagoger, Landsforeningen Hjælp Voldsofre, Mødrehjæl-
pen, Offerrådgivningen i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Rådet for Etniske Mino-
riteter, Rådet for Socialt Udsatte og Statsforvaltningen.
Lovforslaget har i samme periode været sendt i høring hos Grønlands Selvstyre.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra Datatilsynet, Det Kriminalpræ-
ventive Råd, Erstatningsnævnet, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene,
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud, Landsforenin-
gen Hjælp Voldofre, Mandecentret Botilbud ApS, Offerrådgivningen i Danmark, Politi-
forbundet, Rådet for Etniske Minoriteter og Statsforvaltningen.
Datatilsynet, Erstatningsnævnet, Institut for Menneskerettigheder, Politiforbundet,
Rådet for Etniske Minoriteter og Statsforvaltningen har meddelt, at lovforslaget ikke
giver anledning til bemærkninger.
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
2.1. Almindelige bemærkninger til støtte for lovforslaget
Det Kriminalpræventive Råd, Joan-Søstrene, Landsforeningen af opholdssteder,
botilbud og skolebehandlingstilbud, Landsforeningen Hjælp Voldsofre, Mande-
centret Botilbud ApS og Offerrådgivningen i Danmark
anser forslaget om at udvi-
de personkredsen, som kan tildeles særlig adressebeskyttelse, for positivt.
Sagsnr.
2017 - 202
Doknr.
508155
Dato
28-02-2018
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0002.png
Offerrådgivningen i Danmark
har bemærket, at organisationen er enig i, at de tre
yderligere persongrupper er relevante.
Det Kriminalpræventive Råd
finder det særligt positivt, at borgere, som er udsat for
chikane og stalking
uden at forholdet udspringer af en æres- eller samlivsrelateret
konflikt
også kan få tildelt særlig adressebeskyttelse.
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
har anført, at lovforslaget er endnu et skridt i
retning af markant forbedring af retsstillingen for ofre for forbrydelser og deres pårø-
rende.
2.2. Bemærkninger vedrørende udvidelse af personkredsen
2.2.1. Forslag og bemærkninger vedrørende kredsen af personer, der som ho-
vedpersoner kan registreres med særlig adressebeskyttelse
Offerrådgivningen i Danmark
har bemærket, at der bør tilføjes en femte gruppe til
kredsen af personer, som kan tildeles særlig adressebeskyttelse, således at politiet i
helt særlige tilfælde, som ikke er omfattet af de eksisterende og foreslåede grupper,
skal have mulighed for at bestemme, at der skal være særlig adressebeskyttelse.
Joan-Søstrene
har opfordret til, at
der i stedet for ordet ”konflikt” i den foreslåede
bestemmelse i § 6, stk. 6, nr. 1, om æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter
anvendes
ordet ”vold” som efter foreningens opfattelse er mere dækkende.
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
finder, at det er nødvendigt med en præcisering
af, i hvilke sager vidner og ofre for chikane, forfølgelse eller stalking kan tildeles særlig
adressebeskyttelse. Landsforeningen har i den forbindelse bemærket, at det ikke giver
mening at tildele en rettighed, hvis ikke vidnet eller ofret ved præcis, hvornår og hvor-
dan man kan påberåbe sig denne rettighed. Landsforeningen peger på, at en bi-
standsadvokat vil kunne være vidnet eller ofret behjælpelig med at påberåbe sig den-
ne rettighed, men landsforeningen peger samtidig på, at der ikke i alle tilfælde, hvor
særlig adressebeskyttelse kan komme på tale, beskikkes en bistandsadvokat.
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud
anfører,
at både borgere visiteret til bosteder og personale knyttet hertil, kan have behov for
særlig adressebeskyttelse, og foreningen henviser til, at sidstnævnte persongruppe
bør modtage bedre beskyttelse, hvor tidligere beboere truer medarbejdere i et sådant
omfang, at anden beskyttelse ikke findes tilstrækkelig.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
1.
Om forslaget om at tilføje en femte persongruppe, som kan tildeles særlige adres-
sebeskyttelse, bemærkes, at i forbindelse med den aktuelle undersøgelse af mulighe-
derne for at udvide personkredsen for den særlige adressebeskyttelse, der har bag-
grund i bandepakkens initiativ nr. 21, har Rigspolitiet vurderet, i hvilke situationer sær-
lig adressebeskyttelse vil være et egnet redskab til personbeskyttelse. På den bag-
grund er det foreslået, at en udvidelse af personkredsen, som kan tildeles særlig
adressebeskyttelse, ikke blot skal omfatte truede personer, som indgår i et exit-
program iværksat af myndighederne på grund af personens tilknytning til rocker- og
bandemiljøet, men også personer, som udsættes for trusler i forbindelse med en for-
ventet eller allerede afgivet vidneforklaring til politiet eller i retten i en straffesag, eller
som er ofre for chikane, forfølgelse eller stalking, uden at dette har relation til æres-
eller samlivsrelaterede konflikter.
På denne baggrund og henset til, at særlig adressebeskyttelse indebærer visse ulem-
per for såvel myndighederne som den enkelte borger som følge af, at det ikke vil være
2
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0003.png
muligt via CPR at udfinde den faktiske adresse på den pågældende borger, er der
ikke fundet grundlag for at foreslå, at der herudover tilvejebringes hjemmel til, at der
efter politiets skøn også i andre, ikke nærmere angivne tilfælde skal kunne iværksæt-
tes særlig adressebeskyttelse.
2.
Om
forslaget om at erstatte ordet ”konflikter” med ordet ”vold” i den foreslåede be-
stemmelse i § 6, stk. 6. nr. 1, skal ministeriet bemærke, at
der med ordvalget ”konflik-
ter” gives bestemmelsen et bredere anvendelsesområde. Ministeriet skal endvidere
bemærke, at den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende be-
stemmelse i CPR-lovens § 6, stk. 6, om tildeling af særlig adressebeskyttelse til per-
soner, der udsættes for persontrusler i forbindelse med æresrelaterede eller samlivs-
relaterede konflikter, hvilket efter ministeriets opfattelse taler for, at den eksisterende
ordlyd så vidt muligt opretholdes. Det er desuden dette ordvalg, som er anvendt i den
daværende regerings nationale strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, som
bl.a. dannede grundlaget for det oprindelige forslag om at indføre særlig adressebe-
skyttelse i disse tilfælde. Der henvises herved til afsnit 2 i de almindelige bemærknin-
ger til lov nr. 545 af 29. april 2015, jf. Folketingstidende 2014-15, 1. samling, A, L 145
som fremsat, side 2.
3.
Til bemærkningerne om behovet for at præcisere, i hvilke sager vidner og ofre for
chikane, forfølgelse eller stalking kan tildeles særlig adressebeskyttelse, bemærkes,
at det ikke er fundet formålstjenligt at foretage en mere præcis afgrænsning af, i hvilke
sager tildeling af særlig adressebeskyttelse kan komme på tale, da formålet er at ind-
føre et forholdsvist bredt anvendelsesområde for beskyttelsen. Der er således i lov-
forslaget ikke foretaget en afgrænsning på baggrund af sagstypen, men på baggrund
af trusselsniveauet.
Der er således foretaget en mere objektiv afgrænsning af de persongrupper, der som
hovedpersoner kan komme i betragtning til den særlige adressebeskyttelse i den fore-
slåede bestemmelse i § 6, stk. 6, i lovforslaget, idet det mere objektivt er angivet i nr.
1-4, i hvilken forbindelse persontruslerne skal forekomme. Det er således angivet, at
persontruslerne skal forekomme i forbindelse med æresrelaterede eller samlivsrelate-
rede konflikter (nr. 1), at den pågældende indgår i et exit-program iværksat af myndig-
hederne på grund af personens tilknytning til rocker- og bandemiljøet (nr. 2), en for-
ventet eller allerede afgivet vidneforklaring til politiet eller i retten i en straffesag (nr. 3)
eller at den pågældende er offer for chikane, forfølgelse eller stalking, uden at den
pågældende er omfattet af nr. 1 (nr. 4)
Herudover er det i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.3.2. og i de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 1, vedrørende den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6,
anført, at det
svarende til den gældende ordning for særlig adressebeskyttelse -
afhænger af en konkret politifaglig vurdering, om det i det enkelte tilfælde er et egnet
initiativ at iværksætte den særlige adressebeskyttelse på baggrund af en vurdering af
trusselsbilledet for den enkelte og udsigten til, at beskyttelsen vil have den tiltænkte
effekt. Det er endvidere anført, at sager, hvor den særlige adressebeskyttelse kan
være relevant, f.eks. er situationer, der kan udvikle sig meget alvorligt for offeret, og
hvor offeret ikke ser sig i stand til eller har mulighed for at sikre sig mod, at situationen
forværres. Det er herefter for så vidt angår de foreslåede nye personkategorier, der
som hovedpersoner kan tildeles særlig adressebeskyttelse, jf. den foreslåede be-
stemmelse i § 6, stk. 6, nr. 2-4, angivet, hvilke momenter der indgår i vurderingen af
trusselsniveauet mod en person med udgangspunkt i de enkelte kategorier af hoved-
personer. Eksempelvis er det angivet, at vurderingen af trusselsniveauet for et vidne i
en straffesag bl.a. vil skulle foretages på baggrund af forholdet mellem gerningsman-
den og vidnet, vidnets personlige forhold og sagens øvrige omstændigheder, f.eks.
oplysninger fra relevante registre og efterretninger fra de sociale medier.
3
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0004.png
Vidner i straffesager, der oplever at være særligt truet, kan således anmode om særlig
adressebeskyttelse uanset straffesagens art. Tildeling af særlig adressebeskyttelse vil
afhænge af det konkrete trusselsniveau mod vidnet.
Personer, der oplever at være særligt truet på grund af chikane, forfølgelse eller stal-
king, kan endvidere i alle tilfælde anmode om særlig adressebeskyttelse. Tildelingen
af særlig adressebeskyttelse vil afhænge af det konkrete trusselsniveau mod ved-
kommende.
Det bemærkes, at en borger, som er i tvivl om, hvorvidt vedkommende kan tildeles
særlig adressebeskyttelse, eller ønsker at undersøge dette nærmere, til enhver tid kan
rette henvendelse til politiet med henblik på at modtage vejledning om den vurdering,
der skal foretages i den forbindelse. Politiet vil endvidere på eget initiativ skulle ind-
drage muligheden for at iværksætte særlig adressebeskyttelse i tilfælde, hvor politiet
vurderer, at dette er et egnet redskab til at yde en person personbeskyttelse. Rigspoli-
tiet vil endvidere i forbindelse med ikrafttræden af den foreslåede udvidelse af person-
kredsen, som kan tildeles særlig adressebeskyttelse, revidere vejledningen til politi-
kredsene om behandlingen af sager om tildeling af særlig adressebeskyttelse.
Ministeriet finder på den baggrund ikke, at der i alle tilfælde, hvor det er relevant at
overveje tildeling af særlig adressebeskyttelse, er behov for at udpege en bistandsad-
vokat, idet det bemærkes, at i de sager, hvor der er beskikket en bistandsadvokat, vil
denne naturligvis kunne anmode om særlig adressebeskyttelse på borgerens vegne.
4.
I forhold til borgere visiteret til bosteder og personale knyttet hertil bemærkes, at
disse persongrupper navnlig ses at kunne komme i betragtning til særlig adressebe-
skyttelse, såfremt de er udsat for persontrusler i forbindelse med, at de pågældende
er ofre for chikane, forfølgelse eller stalking, og politiet efter en konkret vurdering fin-
der, at særlig adressebeskyttelse kan iværksættes.
2.2.2. Bemærkninger vedrørende børn, ægtefæller og samlevere
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
har bemærket, at landsforeningen er meget til-
freds med forslaget om, at særlig adressebeskyttelse også kan tildeles pårørende til
en hovedperson.
Offerrådgivningen i Danmark
har bemærket, at det er afgørende vigtigt, at beskyt-
telsen udvides til andre personer på bopælen.
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud
har be-
mærket, at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt omfang behandler de sager, hvor borgeren
er under 18 år og anbragt på et opholdssted. Landsforeningen anfører, at i sådanne
tilfælde er forældrene som oftest forældremyndighedsindehavere og har krav på at
være bekendt med barnets bopælsadresse.
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud
har be-
mærket, at det bør præciseres yderligere, hvad der menes med bemærkningen i afsnit
3.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget om politiets vejledning i forbindel-
se med spørgsmål om behovet for efter de almindelige regler herom at indlede en sag
om ophævelse af fælles forældremyndighed over mindreårige børn, som undergives
særlig adressebeskyttelse, idet et sådant tiltag findes yderst indgribende.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
1.
Til bemærkningerne om ophævelse af fælles forældremyndighed bemærkes, at i
nogle sager om iværksættelse af særlig adressebeskyttelse, hvor beskyttelsen er
iværksat som følge af persontrusler i forbindelse med samlivsrelaterede konflikter, kan
der være tale om, at en forælder udsætter den anden forælder, som barnet opholder
4
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0005.png
sig hos, for persontrusler, ligesom persontruslerne i en sådan situation herudover kan
være rettet mod barnet selv. I sådanne tilfælde vil fælles forældremyndighed og udø-
velse af samvær normalt ikke være foreneligt med iværksættelse af særlig adressebe-
skyttelse for den anden forælder henholdsvis barnet.
Iværksættelse af særlig adressebeskyttelse i sådanne tilfælde er allerede mulig efter
den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 6, stk. 6, og ved lovforslaget videreføres
den gældende mulighed for at tildele særlig adressebeskyttelse i sådanne tilfælde
således.
I afsnit 3.1.3.5. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, der ligger til grund for
den gældende ordning for særlig adressebeskyttelse, jf. Folketingstidende 2014-15, 1.
samling, A, L 145 som fremsat, side 7, er der redegjort nærmere for mulighederne for
at ophæve et fastsat samvær henholdsvis fælles forældremyndighed i sådanne sager
efter de almindelige regler herom i forældreansvarsloven.
I sådanne sager vil det være nødvendigt, at politiet i overvejelserne om iværksættelse
af særlig adressebeskyttelse inddrager spørgsmål om behovet for, at de involverede
borgere efter de almindelige regler herom indleder en sag om ophævelse af fælles
forældremyndighed over mindreårige børn, som undergives særlig adressebeskyttel-
se. I bemærkningerne til lovforslaget er i afsnit 3.3.2. peget på, at det er væsentligt, at
sådanne sagsbehandlingsskridt har det nødvendige organisatoriske og ledelsesmæs-
sige ophæng i politikredsen, som f.eks. sikrer inddragelse af juridiske kompetencer.
2.
Til bemærkningerne om forældremyndighedsindehaveres krav på oplysninger om
barnets bopæl bemærkes, at lovforslaget ikke regulerer spørgsmål om, hvordan op-
lysning om borgerens faktiske adresse skal håndteres af myndighederne, herunder
den pågældende borgers bopælskommune, idet spørgsmål der opstår i den forbindel-
se, i vidt omfang er reguleret af anden lovgivning, herunder persondataloven og
i de
situationer, hvor videregivelsen ikke er omfattet af persondatalovens anvendelsesom-
råde
reglerne om tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f samt for-
valtningslovens § 27. Det svarer til den gældende ordning for særlig adressebeskyttel-
se.
I afsnit 3.3.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er der redegjort nærmere
for kommunalbestyrelsens håndtering af oplysninger om den faktiske adresse, herun-
der for kommunernes adgang til efter lovgivningen at videregive særligt beskyttede
adresser.
Det vil således afhænge af de nærmere omstændigheder i det enkelte tilfælde, efter
hvilke af de i afsnit 3.3.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget nævnte regler
et spørgsmål om videregivelse af den faktiske adresse skal behandles. Det gælder
også spørgsmål om videregivelse af et barns særligt beskyttede adresse til en foræl-
der, som har del i forældremyndigheden over barnet. Det bemærkes i den forbindelse,
at Økonomi- og Indenrigsministeriet kan bistå kommunerne med generel vejledning
om reglerne, hvis der opstår tvivlsspørgsmål vedrørende videregivelse af en særligt
beskyttet adresse.
2.3. Bemærkninger vedrørende kommunalbestyrelsens sagsbehandling og
håndtering af oplysninger om den faktiske bopæl eller det faste opholdssted
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
har bemærket, at det forekommer gennemtænkt,
at det er særlige teams eller en enkelt person, som er bekendt med den beskyttedes
adresse, og at det bør tilstræbes, at der størst muligt omfang er en egentlig kontakt-
person for den/de beskyttede.
5
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0006.png
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud
har be-
mærket, at kommunalbestyrelsen skal instruere sine private leverandører i, hvorledes
de håndterer borgeres tildeling af særlig adressebeskyttelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
I afsnit 3.3.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er det anført, at kommu-
nalbestyrelsen bør forholde sig til og eventuelt fastsætte nærmere retningslinjer for,
hvorledes nødvendigt kendskab til den beskyttedes faktiske adresse håndteres i
kommunen.
Ministeriet finder, at kommunalbestyrelsen som et naturligt led i fastsættelse af så-
danne retningslinjer bør forholde sig til, om og i givet fald hvorledes private leverandø-
rer skal inddrages i forhold til sager, hvor der er iværksat særlig adressebeskyttelse.
2.4. Bemærkninger vedrørende almindelige navne- og adressebeskyttelse
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
har bemærket, at det vil være hensigtsmæssigt
mere udførligt at præcisere, at når en person er tildelt særlig adressebeskyttelse, fore-
ligger der særlige tilfælde, som i medfør af CPR-lovens § 28, stk. 1, berettiger til al-
mindelig navne- og adressebeskyttelse for længere tid end ét år.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter CPR-lovens § 28, stk. 1, har enhver ret til ved henvendelse til sin bopælskom-
mune at få navne- og adressebeskyttelse, således at vedkommendes navn og adres-
se i CPR ikke må videregives til private, medmindre der er særlig hjemmel til det, jf.
CPR-lovens § 34, § 38, stk. 4, § 42, stk. 3-5 og §§ 43 og 45. Beskyttelsen bortfalder
efter et år, medmindre vedkommende ønsker et tidligere bortfald eller kommunalbe-
styrelsen finder, at helt særlige forhold berettiger til en beskyttelse for længere tid end
ét år.
Det følger af CPR-lovens § 28, stk. 1, at det tilkommer kommunalbestyrelsen at tage
stilling til i konkrete tilfælde, om der foreligger helt særlige forhold, der berettiger til, at
den almindelige navne- og adressebeskyttelse tildeles for længere tid end ét år.
I de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1, ad den foreslåede bestemmel-
se i § 6, stk. 6, er det anført, at i tilfælde, hvor en person er under særlig adressebe-
skyttelse, vil der normalt altid foreligge sådanne særlige forhold, der berettiger til en
beskyttelse for længere tid end ét år.
2.5. Bemærkninger vedrørende behov for nærmere vejledning
Det Kriminalpræventive Råd, Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og
skolebehandlingstilbud og Offerrådgivningen i Danmark
har bemærket, at der bør
udarbejdes nærmere vejledning om særlig adressebeskyttelse.
Det Kriminalpræventive Råd
har således bemærket, at særligt i relation til borgere,
som er udsat for stalking og chikane, kan afvejningen mellem fordelene og ulemperne
ved særlig adressebeskyttelse være særlig vanskelig at foretage, og rådet anbefaler,
at der udarbejdes en borgerrettet vejledning, hvoraf det bl.a. fremgår, hvilke ulemper
der kan være forbundet med at være under særlig adressebeskyttelse.
Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud
har be-
mærket, at betingelserne for den særlige adressebeskyttelse nærmere bør defineres i
en vejledning, og at det i den forbindelse præcist bør angives, hvornår registreringen
uden fast bopæl skal foretages.
6
L 163 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1861858_0007.png
Offerrådgivningen i Danmark
har bemærket, at det udtrykkeligt bør pålægges politi-
et at vejlede personer, som kan komme i betragtning til særlig adressebeskyttelse, og
at det bør gøres mere klart, hvordan en person kan anmode om særlig adressebeskyt-
telse. Offerrådgivningen i Danmark peger på, at der med fordel kunne udarbejdes en
folder, som politiet udleverer.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter forvaltningslovens § 7 skal en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang yde
vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde. Ved bekendtgørelse nr. 1108 af 21. september 2007 er
der fastsat nærmere bestemmelser om politiets og anklagemyndighedens pligt til at
vejlede og orientere forurettede i straffesager.
Det følger heraf, at politiet i fornødent omfang skal vejlede om mulighederne for at
iværksætte særlig adressebeskyttelse, herunder om de ulemper, der kan være for-
bundet hermed.
Af afsnit 3.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår, at politiet skal
sikre, at iværksættelse af særlig adressebeskyttelse og væsentlige sagsbehandlings-
skridt i den forbindelse har det nødvendige organisatoriske og ledelsesmæssige op-
hæng i politikredsen, som f.eks. sikrer inddragelse af juridiske kompetencer. Det
fremgår også, at væsentlige sagsbehandlingsskridt bl.a. omfatter politiets vejledning til
borgerne om de mulige ulemper, der kan være forbundet med iværksættelse af særlig
adressebeskyttelse.
Rigspolitiet har tilkendegivet, at Rigspolitiet i forbindelse med ikrafttrædelsen af den
foreslåede udvidelse af personkredsen, som kan tildeles særlig adressebeskyttelse, vil
revidere vejledningen til politikredsene om behandlingen af sager om tildeling af særlig
adressebeskyttelse, herunder med oplysninger om fordele og ulemper ved at være
underlagt særlig adressebeskyttelse, de sikkerhedsforanstaltninger man bør være
opmærksom på for at sikre, at beskyttelsen forbliver effektiv, og om spørgsmålet om
behovet for efter de almindelige regler herom at indlede en sag om ophævelse af fæl-
les forældremyndighed over mindreårige børn, som undergives særlig adressebeskyt-
telse. Rigspolitiet vil endvidere udarbejde et bilag til vejledningen til politikredsene,
som politiet kan udlevere i forbindelse med politiets vejledning om eller tildeling af
særlig adressebeskyttelse, som indeholder de for borgeren mest centrale oplysninger
om ordningen for særlig adressebeskyttelse og betydningen heraf.
2.6. Øvrige bemærkninger
Joan-Søstrene
har i sit høringssvar givet udtryk for organisationens generelle opfat-
telse af politiets anvendelse af reglerne i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at der er tale om bemærkninger, der
vedrører politiets anvendelse af reglerne i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning,
og at der ikke ses at være tale om bemærkninger, som har direkte sammenhæng med
lovforslaget. Økonomi- og Indenrigsministeriet har fremsendt kopi af høringssvaret til
Justitsministeriet.
7