Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 160 Bilag 6
Offentligt
1887630_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 2432
Doknr.
568045
Dato
01-05-2018
Hermed følger ændringsforslag til L 160: Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
og lov om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for for-
ældre m.v.)
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.)
Af børne- og socialministeren:
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 3 a, stk. 7,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kommunalbestyrelsen må alene anvende betegnelserne »privat pasningsord-
ning« og »fleksibel pasningsordning« i alle offentlige sammenhænge, hvor der refere-
res til henholdsvis privat pasning og fleksibel pasning, hvortil forældre modtager til-
skud efter § 80.«
[Kommunalbestyrelsens pligt til alene at anvende betegnelsen ”privat pasningsord-
ning” og ”fleksibel pasningsordning” om privat pasning og fleksibel pasning]
2)
Den under
nr. 31
foreslåede
§ 78 a
affattes således:
Ȥ 78 a.
Private pasningsordninger må alene anvende betegnelsen »privat pas-
ningsordning« om ordningen i alle offentlige sammenhænge.«
[Krav om, at private pasningsordninger alene må anvende betegnelsen ”privat pas-
ningsordning” om ordningen i alle offentlige sammenhænge]
3)
I det under
nr. 35
foreslåede
§ 81, stk. 1,
indsættes efter »§ 81 b, stk. 1«: », og at
den private pasningsordning alene anvender betegnelsen »privat pasningsordning«
om ordningen i alle offentlige sammenhænge, jf. § 78 a«.
[Kommunalbestyrelsens pligt til at føre tilsyn med private pasningsordningers brug af
betegnelsen ”privat pasningsordning” om ordningen i alle offentlige sammenhænge]
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
4)
I det under
nr. 35
foreslåede
§ 81, stk. 2,
udgår », samt påse, at betegnelsen
»privat pasningsordning« indgår i den private pasningsordnings navn i pasningsafta-
len«, og der indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen skal endvidere påse, at der ikke indgår andre betegnelser
i pasningsaftalen end »privat pasningsordning« om ordningen«.
[Krav om, at kommunalbestyrelsen skal påse, at der ikke indgår andre betegnelser
end ”privat pasningsordning” om ordningen i pasningsaftaler]
5)
I det under
nr. 37
foreslåede
§ 85 a
indsættes efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6.
Fleksible pasningsordninger må alene anvende betegnelsen »fleksibel
pasningsordning« om ordningen i alle offentlige sammenhænge.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelsen af pasningsaftalen efter §
81, stk. 1, påse, at der ikke indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end »fleksibel
pasningsordning« om ordningen.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med det tilsyn, som følger af § 81,
stk. 1, tillige føre tilsyn med, at den fleksible pasningsordning alene anvender beteg-
nelsen »fleksibel pasningsordning« om ordningen i alle offentlige sammenhænge.«
[Fleksible pasningsordninger må alene anvende betegnelsen ”fleksibel pasningsord-
ning” om ordningen i alle offentlige sammenhænge, kommunen skal føre tilsyn her-
med, og alene betegnelsen ”fleksibel pasningsordning” må indgå i pasningsaftalen]
Til § 3
6)
Stk. 5
affattes således:
»
Stk. 5.
§ 1, nr. 31, finder først anvendelse for private pasningsordninger, der før
lovens ikrafttræden har fået tilladelse efter § 78 i dagtilbudsloven, og for private pas-
ningsordninger, hvor forældre før lovens ikrafttræden har fået tilskud efter § 80 i dag-
tilbudsloven, fra den 1. januar 2019.«
[Overgangsordning, hvorefter private pasningsordninger, som har fået tilladelse efter §
78, eller hvortil forældre har fået tilskud efter § 80 før den 1. juli 2018 bliver omfattet af
kravet om alene at anvende betegnelsen ”privat pasningsordning” fra den 1. januar
2019]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 3 a, stk. 7, 1. pkt., foreslås, at kommu-
nalbestyrelsen skal offentliggøre en oversigt over dagtilbud i kommunen samt satser
for tilskud til private pasningsordninger og pasning af egne børn.
Det foreslås med § 3 a, stk. 7, 2. pkt., at kommunalbestyrelsen et samlet sted på
kommunens hjemmeside eller andet let tilgængeligt sted for borgerne skal offentliggø-
re de fastsatte rammer og eventuelle prioriterede indsatser, oversigten over dagtilbud i
kommunen og satser for tilskud til private pasningsordninger og pasning af egne børn
samt øvrige retningslinjer efter loven.
Med ændringsforslaget foreslås med et nyt 2. pkt. at stille krav om, at kommunalbesty-
relsen udelukkende må anvende betegnelserne ”privat pasningsordning” og ” fleksibel
pasningsordning” i alle offentlige sammenhænge, hvor der refereres til henholdsvis
privat pasning og fleksibel pasning, hvortil forældre får et økonomisk tilskud fra kom-
munen efter § 80 til brug for ordningen. Betegnelserne kan optræde i forskellige
grammatiske former.
2
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Med offentlige sammenhænge forstås eksempelvis hjemmesider, fysiske opslag og
andre kommunikationskanaler, som kommunen er ansvarlig for, og hvor forældre og
andre kan søge information om dagtilbud, kombinationstilbud efter § 85 a, private
pasningsordninger mv. i kommunen.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen skal anvende betegnelsen ”privat pas-
ningsordning” om private pasningsordninger i den oversigt over dagtilbud og satser for
tilskud til private pasningsordninger mv., som den i medfør af lovforslagets § 1, nr. 3,
og den foreslåede § 3 a, stk. 7, skal offentliggøre på kommunens hjemmeside eller
tilsvarende sted.
Formålet med forslaget er at sikre, at forældre og andre ved, at der er tale om private
pasningsordninger og fleksible pasningsordninger og ikke eksempelvis privat dagpleje
efter dagtilbudslovens § 21, stk. 3, hvortil der er knyttet andre rettigheder, rammer og
indhold.
Det foreslås, at ændringsforslaget træder i kraft den 1. juli 2018, jf. lovforslagets § 3,
stk. 1.
Til nr. 2
Med den i lovforslagets § 1, nr. 31, foreslåede § 78 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at priva-
te pasningsordningers navn fastsættes af den enkelte private pasningsordning. Det
foreslås videre i § 78 a, stk. 1, 2. pkt., at betegnelsen privat pasningsordning skal ind-
gå i navnet.
Med ændringsforslaget foreslås at nyaffatte den i lovforslaget foreslåede § 78 a.
Private pasningsordninger etableret efter lovens § 78 kan drives uden midler, hvor
forældrene helt eller delvist finansierer ordningen. Etablering og drift af private pas-
ningsordninger mod betaling kræver kommunalbestyrelsens tilladelse, hvis der mod-
tages mere end to børn under 14 år.
Private pasningsordninger etableret efter § lovens 78 kan ligeledes drives ved hjælp af
et offentligt tilskud, idet forældre kan ansøge kommunen om et økonomisk tilskud efter
dagtilbudslovens § 80 i stedet for en plads i dagtilbud, hvor forældrene skal anvende
tilskuddet til en privat pasningsordning.
Private pasningsordninger adskiller sig fra dagtilbud efter dagtilbudslovens afsnit II
ved, at der ikke er regler om eksempelvis optagelse, opsigelse, forældreindflydelse og
pædagogiske læreplaner, ligesom kommunen ikke anviser børn til private pasnings-
ordninger.
Private pasningsordninger baserer sig inden for lovgivningens rammer på en privatret-
lig aftale mellem forældrene og den private pasningsordning, hvor det er forældrene
og den private pasningsordning, der aftaler de nærmere vilkår for pasningen af barnet
på baggrund af forældrenes ønsker og behov. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn
med de private pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens § 78, stk. 2, og § 81, stk. 1.
Der stilles i dag ikke krav til navnet på den enkelte private pasningsordning.
Det foreslås med et nyt § 78 a at fastsætte krav om, at private pasningsordninger ale-
ne må anvende betegnelsen ”privat pasningsordning” om ordningen i alle offentlige
sammenhænge.
Forslaget indebærer, at den private pasningsordning alene må anvende betegnelsen
”privat pasningsordning” om ordningen, når den private pasningsordning reklamerer
eller på anden måde omtaler ordningen i offentlige sammenhænge.
3
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Med offentlige sammenhænge menes alle sammenhænge, hvor den private pas-
ningsordning skilter eller på anden måde reklamerer for eller omtaler ordningen, her-
under et skilt på hoveddøren, en annonce i lokalpressen, hjemmesider, brevpapir mv.
Hvis den private pasningsordning således har et skilt på hoveddøren, skal ”privat pas-
ningsordning” fremgå af skiltet. Derudover kan pasningsordningen også lade f.eks.
stednavne eller tillægsord indgå i navnet. Det følger således af det foreslåede krav, at
private pasningsordninger i offentlige sammenhænge eksempelvis kan hedde ”Su-
sannes private pasningsordning”, ”Den økologiske private pasningsordning” eller lig-
nende, hvor kravet om, at ordningen alene betegnes ”privat pasningsordning” er op-
fyldt.
Forslaget indebærer, at den private pasningsordning i offentlige sammenhænge ikke
må betegne sin ordning eller sig selv som eksempelvis ”privat dagpleje”.
Forslaget har til formål at sikre, at private pasningsordninger i deres markedsføring af
ordningen ikke giver forældre og andre indtryk af, at der er tale om eksempelvis en
dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og 3, hvortil der er andre rettigheder og
stilles andre krav til rammer og indhold.
Det foreslås, at kravet om alene at anvende betegnelsen ”privat pasningsordning” om
ordningen i offentlige sammenhænge træder i kraft den 1. juli 2018, jf. lovforslagets §
3, stk. 1, for nyetablerede private pasningsordninger. Hermed forstås, at alle nyetable-
rede private pasningsordninger, som efter den 1. juli 2018 får tilladelse af kommunal-
bestyrelsen efter dagtilbudslovens § 78, eller som indgår pasningsaftaler med foræl-
dre efter dagtilbudslovens § 81, vil være omfattet af det nye krav.
Private pasningsordninger, som har fået tilladelse af kommunalbestyrelsen før den 1.
juli 2018, eller hvor forældre før 1. juli 2018 har fået tilskud efter § 80, vil blive omfattet
af det foreslåede krav fra den 1. januar 2019, jf. ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 3
Med den i lovforslagets § 1, nr. 35, foreslåede § 81, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at kom-
munalbestyrelsen skal godkende aftalen om privat pasning mellem forældrene og den
private pasningsordning og føre løbende tilsyn med ordningen, herunder om pasnin-
gen er tilrettelagt efter § 81 a, stk. 1 og 2, og § 81 b, stk. 1.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen som en del af det almindelige tilsyn med den
private pasningsordning også skal føre tilsyn med, at den private pasningsordning
alene anvender betegnelsen ”privat pasningsordning” om ordningen i offentlige sam-
menhænge, og at betegnelsen er den eneste, der anvendes i forhold til at beskrive
ordningen. Kommunen har som en del af den gældende tilsynsforpligtelse pligt til at
føre tilsyn med, at der blandt andet tales dansk i den private pasningsordning, og det
foreslåede nye krav indebærer, at kommunen i forbindelse med tilsynet fører tilsyn
med, at den private pasningsordning efterlever kravet til markedsføring af ordningen.
Kommunen skal håndhæve kravet på en måde, som ligger inden for det almindelige
tilsyn.
Hvis eksempelvis kommunen på et tilsynsbesøg eller på anden vis konstaterer, at den
private pasningsordning via skiltning eller på anden måde reklamerer for sin ordning
og anvender andre navne end ”privat pasningsordning” som betegnelse for ordningen,
skal kommunen gøre den private pasningsordning opmærksom på dette med henblik
på, at den private pasningsordning efterlever de krav til betegnelse af ordningen i of-
fentlige sammenhænge, der er fastsat i loven.
Som følge af ændringsforslag nr. 6, hvorefter der fastsættes en overgangsordning,
bliver private pasningsordninger, som før den 1. juli 2018 har indgået aftale om pas-
ning med forældre, omfattet af kravet om alene at betegne ordningen ”privat pas-
ningsordning” i alle offentlige sammenhænge fra den 1. januar 2019.
4
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Dette medfører, at kommunalbestyrelsen fra den 1. januar 2019 for disse ordninger
skal føre tilsyn med, at de efterlever kravet om alene at anvende betegnelsen ”privat
pasningsordning” om ordningen i offentlige sammenhænge.
Til nr. 4
Med den i lovforslagets § 1, nr. 35, foreslåede § 81, stk. 2, foreslås, at kommunalbe-
styrelsen inden godkendelse af pasningsaftalen skal orientere forældrene om forskel-
len mellem privat pasning efter kapitel 14 og 15 og dagtilbud efter § 19, stk. 2-5 og §
21, stk. 2 og 3 samt påse, at betegnelsen »privat pasningsordning« indgår i den priva-
te pasningsordnings navn i pasningsaftalen.
Det foreslås, at sætningen ”samt påse, at betegnelsen »privat pasningsordning« ind-
går i den private pasningsordnings navn i pasningsaftalen” udgår.
Det foreslås, at der i stedet indsættes et nyt 2. pkt., som fastsætter, at kommunalbe-
styrelsen endvidere skal påse, at der ikke indgår andre betegnelser i pasningsaftalen
end ”privat pasningsordning” om ordningen.
Forslaget indebærer, at der med virkning fra den 1. juli 2018 ikke må indgå andre be-
tegnelser end ”privat pasningsordning” om ordningen i officielle dokumenter som f.eks.
pasningsaftalen, der indgås mellem forældre og den private pasningsordning, og at
kommunalbestyrelsen skal påse dette.
Efter gældende regler skal kommunen godkende pasningsaftalen som en forudsæt-
ning for, at forældrene kan få et økonomisk tilskud til privat pasning. Kommunen vil
alene kunne godkende en pasningsaftale, såfremt det foreslåede krav er opfyldt.
Med forslaget vil private pasningsordninger ikke kunne betegne dem selv ”privat dag-
plejer”, ”privat børnepasser” eller anvende andre navne eller betegnelser om ordnin-
gen i de pasningsaftaler, der indgås mellem forældre og den private pasningsordning,
og som kommunen skal godkende.
Det foreslås, at kravet om, at der alene må anvendes betegnelsen ”privat pasnings-
ordning” om ordningen i pasningsaftaler træder i kraft den 1. juli 2018. Dette indebæ-
rer, at kravet vil gælde for alle pasningsaftaler, der indgås efter lovens ikrafttræden.
Til nr. 5.
Med den i lovforslagets § 1, nr. 37, foreslåede § 85 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås, at kom-
munalbestyrelsen efter ansøgning skal tilbyde forældre med et dokumenteret arbejds-
betinget pasningsbehov, der ligger uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstider,
et kombinationstilbud i form af en deltidsplads i et dagtilbud og et tilskud til fleksibel
pasning.
I den i lovforslagets foreslåede § 85 a, stk. 1, 2. pkt., foreslås, at dette dog ikke gælder
for forældre med børn, der er optaget i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud
30 timer om ugen, jf. dagtilbudslovens § 11, stk. 8.
I den i lovforslagets foreslåede § 85 a, stk. 1, 3. pkt., foreslås, at reglerne for tilskud til
privat pasning efter dagtilbudslovens §§ 80-85 tillige finder anvendelse for fleksibel
pasning, dog med undtagelse af § 81, stk. 1, 3. pkt., og § 81 a, stk. 3.
Lovforslagets foreslåede § 85 a, stk. 2-5, vedrører de betingelser, forældre skal opfyl-
de for at være berettiget til et kombinationstilbud, rammerne for kombinationstilbuddet,
samt at forældre ikke kan klage over kommunens afgørelser i relation til kombinations-
tilbuddet.
5
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Det foreslås at indsætte tre nye stykker i lovforslagets foreslåede § 85 a, som bliver
henholdsvis stykke 6-8.
Det foreslås med et nyt § 85 a, stk. 6, at fleksible pasningsordninger alene må anven-
de betegnelsen ”fleksibel pasningsordning” om ordningen i alle offentlige sammen-
hænge.
Forslaget indebærer, at fleksible pasningsordninger alene må anvende betegnelsen
”fleksibel pasningsordning” om ordningen, når den fleksible pasningsordning reklame-
rer eller på anden måde omtaler sin ordning i offentlige sammenhænge. Med offentli-
ge sammenhænge menes alle sammenhænge, hvor den fleksible pasningsordning
skilter eller på anden måde reklamerer for ordningen eller omtaler deres profession,
herunder et skilt på hoveddøren, en annonce i lokalposten, hjemmesider, brevpapir
mv. Hvis den fleksible pasningsordning således har et skilt på hoveddøren, hvor skiltet
tilkendegiver, at den fleksible pasningsordning har til huse her, vil det nye krav inde-
bære, at betegnelsen ”fleksibel pasningsordning” skal fremgå på skiltet.
Med forslaget må fleksible pasningsordninger i offentlige sammenhænge ikke betegne
sin ordning eller sig selv som eksempelvis ”privat dagpleje”.
Forslaget har til formål at sikre, at fleksible pasningsordninger i deres markedsføring
af ordningen ikke giver forældre og andre indtryk af, at der er tale om eksempelvis en
dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2 og 3, hvortil der stilles andre krav til ram-
mer og indhold.
Som følge af det foreslåede nye krav vil fleksible pasningsordninger i offentlige sam-
menhænge eksempelvis kunne hedde ”Susannes fleksible pasningsordning”, ”Den
private økologiske fleksible pasningsordning” eller lignende, hvor kravet om, at ord-
ningen betegnes ”fleksibel pasningsordning” er opfyldt.
Det foreslås med et nyt § 85 a, stk. 7, at kommunalbestyrelsen inden godkendelsen af
pasningsaftalen efter § 81, stk. 1, skal påse, at der ikke indgår andre betegnelser i
pasningsaftalen end ”fleksibel pasningsordning” om ordningen.
Forslaget indebærer, at der i officielle dokumenter som eksempelvis pasningsaftalen,
der indgås mellem forældre og den fleksible pasningsordning alene må indgå beteg-
nelsen ”fleksibel pasningsordning” om ordningen, og at kommunalbestyrelsen skal
påse dette.
Med forslaget vil fleksible pasningsordninger ikke kunne betegne dem selv som ”privat
dagplejer”, ”privat børnepasser” eller anvende andre navne eller betegnelser om ord-
ningen i de pasningsaftaler, der indgås mellem forældre og den fleksible pasningsord-
ning, og som kommunen skal godkende som forudsætning for, at forældrene kan få et
tilskud til den fleksible pasningsordning.
Forslaget indebærer, at kommunen inden godkendelse af en pasningsaftale ml. foræl-
dre og en fleksibel pasningsordning skal påse, at kravet til betegnelsen af ordningen
er opfyldt. Kommunen vil alene kunne godkende en pasningsaftale, såfremt dette er
tilfældet.
Det foreslås med et nyt § 85 a, stk. 8, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med det
tilsyn, som den skal føre i medfør af § 81, stk. 1, også vil skulle føre tilsyn med, at den
fleksible pasningsordning alene anvender betegnelsen ”fleksibel pasningsordning” om
ordningen i alle offentlige sammenhænge.
Forslaget indebærer, at kommunen som en del af dets almindelige tilsyn med den
fleksible pasningsordning skal føre tilsyn med, at den fleksible pasningsordning alene
anvender betegnelsen ”fleksibel pasningsordning” om ordningen i offentlige sammen-
6
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
hænge, og at betegnelsen er den eneste, der anvendes i forhold til at beskrive ordnin-
gen.
Kommunen skal håndhæve kravet på en måde, som ligger inden for det almindelige
tilsyn.
Hvis eksempelvis kommunen på et tilsynsbesøg eller på anden vis konstaterer, at den
fleksible pasningsordning via skiltning eller på anden måde reklamerer for sin ordning
og anvender andre navne end ”fleksibel pasningsordning” som betegnelse for ordnin-
gen, skal kommunen gøre den fleksible pasningsordning opmærksom på dette med
henblik på, at den fleksible pasningsordning efterlever de krav til betegnelse af ord-
ningen i offentlige sammenhænge, der følger af loven.
Det foreslås, at de foreslåede § 85 a, stk. 6-8, træder i kraft den 1. juli 2018, jf. lov-
forslagets § 3, stk. 1.
Til § 3
Til nr. 6
Med den i lovforslagets foreslåede § 3 foreslås en ikrafttrædelsesbestemmelse.
Det foreslås at affatte den i lovforslagets foreslåede § 3, stk. 5 på ny.
Det foreslås med stk. 5, at lovforslagets § 1, nr. 31, først finder anvendelse for private
pasningsordninger, der før lovens ikrafttræden har fået tilladelse efter § 78 i dagtil-
budsloven, og for private pasningsordninger, hvor forældre før lovens ikrafttræden har
fået tilskud efter § 80 i dagtilbudsloven, fra den 1. januar 2019.
Forslaget indebærer, at private pasningsordninger, der har fået tilladelse af kommu-
nalbestyrelsen efter § 78, eller har indgået aftaler om pasning med forældre før den 1.
juli 2018 først vil blive omfattet af det foreslåede krav om alene at anvende betegnel-
sen ”privat pasningsordning” om ordningen i offentlige sammenhænge fra den 1. ja-
nuar 2019.
Forslaget indebærer videre, at private pasningsordninger, der før den 1. juli 2018 har
indgået pasningsaftaler med forældre, og som i perioden fra den 1. juli 2018 og frem til
den 31. december 2018, indgår nye pasningsaftaler med forældre, vil være omfattet af
overgangsbestemmelsen og dermed kravet om alene at anvende betegnelsen ”privat
pasningsordning” i alle offentlige sammenhænge fra den 1. januar 2019.
Forslaget medfører, at fra og med den 1. januar 2019 vil alle private pasningsordnin-
ger være omfattet af det foreslåede krav om, at private pasningsordninger alene må
anvende betegnelsen ”privat pasningsordning” om ordningen i alle offentlige sam-
menhænge.
Det foreslåede stk. 5 har til formål at sikre, at private pasningsordninger, som har fået
tilladelse efter § 78, eller hvortil forældre har modtaget tilskud efter dagtilbudslovens §
80 før den 1. juli 2018, og som i god tro har indrettet sig efter de gældende krav, vil få
et halvt år til at tilpasse sig de nye krav.
Det nye foreslåede krav vil således indebære, at private pasningsordninger, som i
offentlige sammenhænge som eksempelvis via et skilt på hoveddøren, på deres web-
site, brevpapir eller lignende, har betegnet deres ordning ”Susannes private dagpleje”
i alle sammenhænge vil skulle ændre navnet til ”Susannes private pasningsordning”.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
7
L 160 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Forslaget skønnes at medføre merudgifter for kommunerne på ca. 0,6 mio. kr. i 2018
og på 1,2 mio. kr. i 2019 og årligt herefter. Forslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske og administrative konse-
kvenser for regionerne.
Forslaget berører ikke staten. Der er ingen økonomiske og administrative konsekven-
ser for staten.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
8