Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 134 Bilag 11
Offentligt
1898975_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCGM
Koordineret med:
Sagsnr.: 1601466
Dok. nr.: 615781
Dato: 23-05-2018
Ændringsforslag til L 134
[Af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby) tiltrådt af <>]
Ændringsforslag
Til § 19
1)
I
§ 19
æ dres ”de . ja uar
” til: ”de . ja uar
9, jf. dog stk. ”.
[Ikrafttrædelse af registreringspligt for tatoveringssteder omfattet af
overgangsordningen]
2)
Efter § 19 indsættes som nye stykker:
”Stk.
2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af stk. 1, skal opfylde
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9 senest den 1. januar 2020.
Stk. 3.
Lovens kapitel 4-6 gælder i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2019 ikke for registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. december 2018 har
meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, §
8, stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra 1. januar 2019 til 31.
december 2019 et vejledningsbesøg hos registrerede tatoveringssteder, der er
omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31.
december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den, der er omfattet af stk. 1,
til dækning af styrelsens udgifter til vejledningsbesøget nævnt i stk. 4,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. december 2018 har
meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, §
8, stk. 1, og § 9.”
[Vejledende tilsynsbesøg hos tatovørsteder omfattet af overgangsordningen]
L 134 - 2017-18 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, at der kan gå
mere end 2 år fra den foreslåede lovs ikrafttræden til Sikkerhedsstyrelsen aflægger et
besøg hos tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen i lovforslagets § 19.
Det vil sige tatoveringssteder, hvor der udøves erhvervsmæssig tatovering på tidspunktet
for den kommende lovs ikrafttræden den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor at fremrykke tidspunktet, hvor registreringspligten efter lovforslagets §
4, stk. 1, skal gælde for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, fra 1.
januar 2020 til 1. januar 2019. Manglende overholdelse af registreringspligten vil være
strafbart, jf. den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, nr. 1. Det vurderes, at straffen for
manglende registrering ikke bør være lavere end en bøde på 2500 kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, vil dog først skulle leve op til
lovforslagets øvrige bestemmelser senest den 1. januar 2020, når overgangsordningen
udløber. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen,
senest den 1. januar 2020 skal opfylde kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, hvorefter
tatoveringsstedet bl.a. skal sikre forsvarlige infektionshygiejniske forhold på
tatoveringsstedet, § 8, stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet skal udlevere skriftlig
information om tatovering til forbrugerne og § 9, hvorefter tatoveringsstedet skal sikre
sporbarhed af tatoveringsfarver.
Der vil således ikke være noget til hinder for, at kravene efterleves inden udløbet af denne
frist. Men med den foreslåede overgangsordning sikres det, at de, der udfører tatovering i
dag i overensstemmelse med gældende lovgivning, har tid til at indrette sig på de
ændrede forhold.
Det foreslås samtidig at fastsætte, af lovforslagets kapitel 4 om Sikkerhedsstyrelsens tilsyn
med tatoveringssteder, kapitel 5 om klageadgang og kapitel 6 om gebyrer, ikke skal gælde
for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen. Såfremt tatoveringsstedets
ejer senest den 31. december 2018 måtte meddele Sikkerhedsstyrelsen, at
tatoveringsstedet allerede opfylder kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9 vil
tatoveringsstedet dog
på linje med tatoveringssteder, der først har påbegyndt deres
virksomhed efter den 1. juli 2018, og derfor ikke er omfattet af overgangsordningen - være
omfattet af det foreslåede kapitel 4-6
og de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning.
Sikkerhedsstyrelsen vil for tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen i
perioden 1. januar til 31. december 2019 foretage et
vejledningsbesøg, hvor der orienteres om, at tatoveringsstedet skal leve op til lovens krav
om hygiejne, forbrugerinformation og sikring af sporbarhed af tatoveringsfarver, jf.
lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9, senest den 1. januar 2020.
Side 2
L 134 - 2017-18 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Sikkerhedsstyrelsen vil aflægge ét vejledningsbesøg hos tatoveringssteder, der er omfattet
af overgangsordningen, i perioden 1. januar til 31. december 2019, og opkræver et gebyr
herfor. Gebyret vil udgøre 1200 kr. pr. besøg og dække styrelsens udgifter til planlægning,
forberedelse, gennemførelse af besøget (inkl. transport) og overhead. Gebyret opkræves i
forbindelse med registrering af tatoveringsstedet.
Det forventet, at ca. 500 eksisterende tatoveringssteder vil registrere sig i
overgangsperioden, hvilket medfører et samlet ressourceforbrug og provenu i
Sikkerhedsstyrelsen på 0,6 mio. kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, vil, som anført ovenfor, i
perioden fra den 1. juli 2018 til 31. december 2018 kunne vælge mellem at tilmelde sig til
de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning eller den vejledende besøgsordning.
Af Sikkerhedsstyrelsens oversigt over registrerede tatoveringssteder, der offentliggøres
efter den foreslåede § 4, stk. 4, vil der derfor blive sondret mellem tatoveringssteder, der
er o fattet af de ”fulde” registreri gs-
og tilsynsordning og tatoveringssteder, der er
underlagt vejledning fra Sikkerhedsstyrelsen.
Side 3