Skatteudvalget 2017-18
L 105 Bilag 7
Offentligt
1832889_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
11. december 2017
Henvendelse vedr. L105
FSR
danske revisorer afgav den 9. oktober 2017 høringssvar vedrørende
ovennævnte lovforslag.
I den forbindelse foreslog vi til lovens § 2, stk. 1
to ændringer:
1.
2.
Pristalsregulering af bundgrænsebeløbet i FBL § 15, stk. 3, nr. 1
Ændring af bundfradragsbeløbet i FBL § 3, stk. 2
I høringsskemaet til ovennævnte foreslåede ændringer anføres følgende:
1.
2.
For mange af de foreninger m.v. som bestemmelsen vil omfatte vil det
administrativt være lettere at skulle forholde sig til en fast
beløbsgrænse. Der er derfor ikke indsat nogen regulering
Bestemmelsen er ikke foreslået reguleret.
Vi tillader os at fremkomme med følgende kommentarer til ovennævnte
bemærkninger i høringssvaret:
1.
En løbende pristalsregulering efter personskattelovens § 20 er kendt i
anden sammenhæng, man kan næsten tillade sig at sige, at det i
skattelovgivningen er almindeligt at regulere alle beløbsgrænser efter
personskatteloven § 20, hvorfor det vil være ualmindeligt ikke at
benytte lejligheden ved en forhøjelse af bundgrænsen fra 1987, at den
fremadrettet løbende bliver reguleret, så en egentlig lovændring ikke er
nødvendig
som en af de eneste skattelove
for at forhøje
beløbsgrænserne i fondsbeskatningsloven.
Det er vores vurdering af de fonde og foreninger som er omfattet af
fondsbeskatningsloven administrativt kan vurdere om
erklæringsordningen kan anvendes eller ej, da den aktuelle
L 105 - 2017-18 - Bilag 7: Henvendelse af 11/12-17 fra FSR - danske revisorer
1832889_0002.png
bundgrænsebeløb vil fremgå af erklæringsrubrikken ved indberetning af
selvangivelsen.
2.
Det er korrekt at der i lovforslaget, som var sendt i høring, ikke var
foreslået en ændring af bundfradragsbeløbet kr. 25.000 i FBL § 3, stk.
2, hvorfor vi foreslog en ændring heraf således at der var sammenhæng
mellem de fonde (fonde med indkomst på f.eks. kr. 99.000), som
fremadrettet kunne anvende erklæringsordningen i FBL § 15, stk. 3, nr.
1 og fonde (med en indkomst på f.eks. kr. 101.000), som skal opgøre
og selvangive en skattepligtig indkomst.
Hvis vi ser på en fond med øvrig indkomst på netto kr. 99.000 vil denne
fremadrettet kunne anvende erklæringsordningen, hvorved at årets
skat vil udgøre kr. 0.
En fond med øvrige indkomst på netto kr. 101.000 vil fremadrettet
hvis beløbsgrænsen ikke ændres
få en skattepligtig indkomst før evt.
uddelingsfradrag på kr. 76.000 (kr. 101.000 minus bundfradrag kr.
25.000), hvilket vil udløse en skat på kr. 16.720.
Som ovennævnte viser vil en indkomst på kr. 2.000
forskellen mellem
kr. 101.000 og kr. 99.000
udløse en skat på kr. 16.720, hvilket vi
finde utilsigtet. Vi vil derfor tillade os at foreslå at beløbsgrænsen i FBL
§ 3, stk. 2 ændres således at altid er identisk med bundgrænsebeløbet i
FBL § 15, stk. 3, nr. 1.
Side 2
Vi håber at udvalget vil overveje dette i forbindelse med udvalgets behandling af
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Kasper Bring Truelsen
Skattekonsulent