Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
B 51
Offentligt
1844201_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-01-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Sagsnr.: 1709144
Dok. nr.: 516016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. januar stillet følgende spørgsmål
nr. 2 om B 51 til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2 om B51:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 5. januar 2018 fra Dansk Industri, jf.
B 51 - bilag 2”
Svar:
Jeg har noteret mig, at Dansk Industri ifølge henvendelsen ikke støtter de to elemen-
ter i beslutningsforslag B 51. I forhold til spørgsmålet om særlige kasselinjer, fore-
trækker man i stedet at finde tekniske løsninger, og i forhold til standardiserede pak-
ker, finder Dansk Industri, at denne form for regulering hverken er proportional eller
hensigtsmæssig.
Når det handler om overholdelse af loven om til salg af tobaksprodukter, ser jeg det
som et fælles ansvar både at skabe en kultur for, at det ikke er acceptabelt at sælge
tobak til mindreårige og sikre en konkret efterlevelse af reglerne fra detailhandlen.
Loven skal overholdes.
Det er positivt og forventet, at også Dansk Industri finder en sådan kulturændring
nødvendig. Med mit partnerskab som sundhedsminister med detailhandlen om hånd-
hævelse af aldersgrænserne for salg af tobak fokuseres der netop på løsninger, der
kan styrke og støtte op om en kulturændring og en mere effektiv efterlevelse af reg-
lerne for salg af tobak til børn og unge. Jeg ved, at detailhandlen forsøger sig med
tekniske løsninger allerede, så sælger bl.a. ved scanning af tobaksprodukter, bliver
mindet om at spørge om ID. Sundhedsstyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke
kendskab til holdbare teknologiske løsninger, der sikrer, at forbuddet mod salg af to-
baksvarer til mindreårige overholdes, men jeg vil da opfordre til, at butikkerne bliver
ved med at udvikle på løsninger.
Dansk Industri kritiserer indførelse af standardiserede pakker, som i henvendelsen
beteg es so et ”vare ærkeforbud”.
Jeg har stor forståelse for, at enhver industri vil ønske at kunne anvende varemærker
i formidlingen af produkter over for forbrugerne, og tobaksindustrien er som bekendt
et legitimt erhverv i Danmark. Samtidig er tobaksindustrien et erhverv, der sælger
produkter, der er sundhedsskadelige. Derfor regulerer vi allerede i dag netop dette
erhverv særlig hårdt. Blandt andet er muligheden for at markedsføre tobaksproduk-
ter reguleret og begrænset gennem EU's tobaksdirektiv og dansk lovgivning. Lov om
forbud mod tobaksreklame m.v., forbyder således stort set alle former for reklame
for tobaksvarer. Lov om tobaksvarer m.v. indeholder blandt andet krav om store
sundhedsadvarsler på tobaksvarerne.
B 51 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/1-18 fra Dansk Industri, til sundhedsministeren
Jeg finder generelt, at vi i dag har en fornuftig, skærpet regulering på tobaksområdet
begrundet med hensynet til folkesundheden. Særlige indgreb over for bestemte indu-
strier bør således efter min opfattelse altid være velbegrundede.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rikke Skaarup Schjødt
Side 2