Skatteudvalget 2017-18
B 89
Offentligt
1917724_0001.png
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgifter på tobak.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 31. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Marlene Borst Hansen (RV).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvor stor en del af det samlede provenutab på 5,7 mia. kr. ved en forhøjelse af cigaretafgiften svarende til en gennemsnitlig købspris på 90 kr., til skatteministeren
1917724_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 2 uddybe, hvor stor en del af det sam-
lede provenutab på 5,7 mia. kr. ved en forhøjelse af cigaretafgiften svarende til en gen-
nemsnitlig købspris på 90 kr., der kan henføres til følgende effekter:
i. Effekt på forbruget af cigaretter.
ii. Effekter i forhold til uregistreret forbrug (grænsehandel og illegal handel).
iii. Effekter i forhold til arbejdsudbuddet.
Svar
Skatteministeriet har netop offentliggjort
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018,
der belyser for-
skellige emner inden for skatte- og afgiftsområdet, herunder bl.a. grænsehandel og afgifter
på nydelsesmidler.
I forbindelse med analysearbejdet til
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018
er der sket en opda-
tering af metoden til at skønne over de afledte arbejdsudbudsvirkninger af afgiftsændrin-
ger på en række nydelsesmidler mv., herunder bl.a. tobaksafgifterne, på baggrund af en ny
analyse. Metodeændringen indebærer, at skønnet for selvfinansieringsgraden forbundet
med den afledte arbejdsudbudsvirkning af en ændring i afgifterne på cigaretter og tobak
er ændret fra 4 pct. til -7 pct. Det betyder, at en forhøjelse af cigaretafgifterne nu skønnes
at indebære en positiv arbejdsudbudsvirkning, hvor der tidligere har været forudsat en ne-
gativ arbejdsudbudsvirkning.
Metodeændringen, som er nærmere beskrevet i appendiks til kapitel 5 i
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2018
samt i SAU B89
spørgsmål 5, er baseret på en analyse af virkningen på
tværs af befolkningen af ændringer i cigaretafgifter. Analysen viser, at en reduktion af ci-
garet- og tobaksafgiften indebærer omtrent den samme lempelse opgjort i kroner for alle
indkomstgrupper. Det afspejler, at afgiftsbetalingen knyttet til forbruget af cigaretter mv.
stort set ikke har nogen sammenhæng med indkomstniveauet.
Den ændrede købekraft på tværs af befolkningen ved en lavere afgift for cigaretter og to-
bak svarer omtrent til at forhøje personfradraget (for samme umiddelbare provenuvirk-
ning). Egenskaben ved en forhøjelse af personfradraget er, at alle får omtrent samme
skattelempelse i kroner uanset indkomstniveau. Selvfinansieringsgraden fra den afledte ar-
bejdsudbudsvirkning ved ændringer i afgiften på cigaretter og tobak skønnes derfor at ud-
gøre knap -7 pct., svarende til niveauet for personfradraget.
Svaret på SAU B 89
spørgsmål 1 og 2 er genberegnet på baggrund af de nye forudsæt-
ninger. Ud over den ændrede beregning af den afledte arbejdsudbudsvirkning, er meto-
den for beregning af de øvrige adfærdseffekter uændret. Besvarelsen af dette spørgsmål
tager således udgangspunkt i den opdaterede metode for vurdering af arbejdsudbuddet og
det opdaterede svar på B89 spørgsmål 2.
En forhøjelse af afgiften på cigaretter svarende til en gennemsnitlig købspris på 90 kr. pr.
20 stk. skønnes at medføre et varigt umiddelbart merprovenu på ca. 10,6 mia. kr. og 10,2
Side 2 af 3
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvor stor en del af det samlede provenutab på 5,7 mia. kr. ved en forhøjelse af cigaretafgiften svarende til en gennemsnitlig købspris på 90 kr., til skatteministeren
1917724_0003.png
mia. kr. efter tilbageløb. Efter adfærd skønnes forhøjelsen dog at medføre et varigt min-
dreprovenu på ca. 4,6 mia. kr. Provenuet og de forskellige adfærdseffekter er opgjort i ta-
bel 1.
Der skal bemærkes, at der er væsentligt usikkerhed forbundet med provenuskønnene sær-
ligt i forbindelse med skøn over meget store afgifts- og prisændringer. Der er fx ikke ind-
regnet såkaldte ketchup-effekter i grænsehandlen, men det er muligt at disse vil opstå ved
en større ukendt prisstigning.
Tabel 1. Forventet merprovenu ved en afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak, svarende til en gen-
nemsnitspris på 90 kr. pr. 20 stk. cigaretter
1
Mia. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Adfærd
- heraf forbrug
- heraf grænsehandel
- heraf arbejdsudbud
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
1. Det er forudsat, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Anm.: Der forudsættes ikke vækst i afgiftsgrundlaget frem til 2025. Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftssatserne
indekseres efter 2025. Arbejdsudbudseffekt forudsættes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbageløb.
Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Varigt
10,6
10,2
-14,8
-8,4
-7,1
0,7
-4,6
Side 3 af 3