Skatteudvalget 2017-18
B 89
Offentligt
1898703_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgifter på tobak.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. april 2018.
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1898703_0002.png
Spørgsmål
Ministeren sagde i forbindelse med behandlingen af B 89 følgende om de provenumæs-
sige konsekvenser af at hæve tobaksafgifterne med 75
pct.: ”Konsekvensen for statens
indtægter forventes derfor i sidste ende at være negativ. Faktisk forventes forslaget at
medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på over 300 mio. kr.” Mini-
steren bedes i forlængelse heraf redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets
skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, herunder provenueffekten af min-
dre ’hop’ i afgiften på eksempelvis 5, 10, 15 eller 20 pct. samt eventuelle faste, årlige regu-
leringer af afgiften i takt med udviklingen i enten forbrugerpriser eller de private lønnin-
ger.
Svar
I forbindelse med beregninger af afgiftsforhøjelser på tobak indgår bl.a. skøn for grænse-
handel med cigaretter og røgtobak, priser i Danmark og udlandet samt en opgørelse af
det indenlandske salg. Disse skøn og forudsætninger er opdateret i forbindelse med udar-
bejdelsen af den årlige status over grænsehandel, som forventes at blive offentliggjort in-
den sommerferien.
I forbindelse med 1. behandlingen af B 89 sagde jeg, at forslaget forventedes at medføre
et varigt mindreprovenu på over 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvilket var kor-
rekt på baggrund af de daværende forudsætninger.
Opdateringen har imidlertid medført en mindre ændring i provenuvurderingen af en af-
giftsforhøjelse med 75 pct. På baggrund af de seneste skøn forventes afgiftsforhøjelsen at
medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 280 mio. kr. Det for-
ventede varige mindreprovenu er altså i samme størrelsesorden som den tidligere vurde-
ring.
I forbindelse med provenuvurderingen af ændringer i tobaksafgifter tages højde for føl-
gende adfærdsvirkninger, som forklares nærmere nedenfor:
1. Virkning på forbrug
2. Virkning af grænsehandel
3. Virkning på arbejdsudbud
1) I forbindelse med beregninger af afgiftsændringer på cigaretter og tobak forudsættes en
forbrugselasticitet på ca. -0,4. Det vil sige, at forbruget forventes at falde med ca. 4 pct.,
når prisen på cigaretter stiger med 10 pct. Forbruget er sammensat af det indenlandske
salg fratrukket udlændinges grænsehandel i Danmark og tillagt danskeres grænsehandel i
udlandet.
2) På nuværende tidspunkt skønnes danskere ikke at grænsehandle cigaretter i Tyskland i
nævneværdigt omfang. Der grænsehandles dog cigaretter i Syd- og Østeuropa samt i for-
bindelse med taxfree handel. Danskeres grænsehandel med cigaretter og røgtobak forud-
sættes at afhænge lineært af prisforskellen til udlandet (dvs. besparelsen). Det forudsættes
Side 2 af 4
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1898703_0003.png
herudover, at danskere vil begynde at grænsehandle cigaretter i Tyskland, når prisforskel-
len overstiger 3,5 kr. pr. 20 stk. pakke. Udlændinges grænsehandel i Danmark forudsættes
ligeledes at afhænge lineært af prisforskellen, og forudsættes at ophøre, når prisen i Dan-
mark når samme niveau som i de lande, der grænsehandler i Danmark. Der er tale om en
alt andet lige vurdering, hvilket vil sige, at priser og afgifter i udlandet forudsættes at være
konstante.
Der er ikke indregnet såkaldte ketchup-effekter i grænsehandlen, men det er muligt at
disse vil opstå ved en større ukendt prisstigning. Der er således væsentligt usikkerhed for-
bundet med provenuskønnene særligt i forbindelse med skøn over meget store afgifts- og
prisændringer.
3) En forhøjelse af tobaksafgifter skønnes at mindske arbejdsudbuddet. Arbejdsudbuds-
effekten forudsættes at udgøre ca. 4 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbageløb,
svarende til virkningen ved en ændring i AM-bidraget.
Forventet provenuvirkning af forskellige afgiftsforhøjelser og efterfølgende årlige reguleringer
I tabel 1 fremgår det forventede merprovenu ved forhøjelser på henholdsvis 5, 10, 15 og
20 pct. samt efterfølgende regulering af afgiften med 1,8 pct. årligt frem til og med 2025
1
.
1
Det er forudsat, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Side 3 af 4
B 89 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for de nærmere principper for Skatteministeriets skøn over provenueffekter af ændrede tobaksafgifter, til skatteministeren
1898703_0004.png
Tabel 1. Forventet merprovenu ved diverse afgiftsforhøjelser og efterfølgende årlige reguleringer
med 1,8 pct., mio. kr. (2018-niveau)
Afgiftsforhø-
jelse i pct.
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Umiddelbart merprovenu
20
15
10
5
1.540
1.160
770
390
1.660
1.280
900
520
1.770
1.390
1.010
640
1.870
1.500
1.130
760
1.970
1.600
1.230
870
2.060
1.700
1.340
980
2.140
1.790
1.430
1.080
2.090
1.740
1.390
1.040
Merprovenu efter tilbageløb
20
15
10
5
1.490
1.110
740
370
1.600
1.230
860
500
1.700
1.340
980
610
1.800
1.440
1.080
730
1.890
1.540
1.190
840
1.980
1.630
1.290
940
2.060
1.720
1.380
1.040
2.010
1.680
1.340
1.000
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
20
15
10
5
340
290
250
130
350
300
280
170
350
310
300
210
350
320
270
240
350
330
280
270
340
330
290
250
330
330
300
250
330
320
290
250
Anm.:Der forudsættes ikke vækst i afgiftsgrundlaget frem til 2025. Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftssatserne in-
dekseres efter 2025. Arbejdsudbudseffekt forudsættes at udgøre ca. 4 pct. af det umiddelbare merprovenu (inkl. umiddel-
bar virkning på momskontoen) efter tilbageløb svarende til virkningen ved en ændring af AM-bidraget. Tilbageløbet antages
at udgøre 23 pct. Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Side 4 af 4