Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1933012_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
31. august 2018
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Cecilie Thornvig Ander-
sen
Sagsnr.: 2018-0032/40-0120
Dok.:
785010
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 705 (Alm. del), som Fol-
ketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren
den 13. juni 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om, hvorfor politiet ikke greb ind overfor den muslimske magtdemonstration på Rådhuspladsen i København (Jf. Video: Ramadan – hundredevis af muslimer indtog lørdag aften Rådhuspladsen for at spise og bede, Den Korte Avis, 12. juni 2018, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 705 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse hvorfor politiet ikke greb ind overfor den
muslimske magtdemonstration på Rådhuspladsen i København
(Jf. Video: Ramadan hundredevis af muslimer indtog lørdag af-
ten Rådhuspladsen for at spise og bede, Den Korte Avis, 12. juni
2018)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet
kan indledningsvist oplyse, at det fremgår af
grundlovens § 79, at borgere har ret til uden forudgående tilla-
delse at samle sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger skal dog
i medfør af politilovens § 7, stk. 2, 2. pkt., anmeldes til politiet
i det omfang, det følger af regler fastsat i medfør af lovens § 23.
I Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 med
senere ændringer (ordensbekendtgørelsen), der er udstedt i med-
før af politilovens § 23, er der fastsat regler om politiets sikring
af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte
midlertidige foranstaltninger.
Ifølge bekendtgørelsens § 5, stk. 1, skal optog og møder på veje
anmeldes til politiet senest 24 timer før, de skal finde sted.
Politiet har efter politilovens § 7, stk. 1, til opgave at beskytte
borgernes ret til at forsamle sig.
Politiet kan imidlertid i medfør af politilovens § 7, stk. 4, for-
byde forsamlinger under åben himmel, når der af dem kan be-
frygtes fare for den offentlige fred. Politiet kan endvidere efter
politilovens § 7, stk. 5, give påbud om, at en forsamling under
åben himmel skal opløses, hvis forsamlingen er til fare for den
offentlige fred.
Det antages, at der foreligger fare for den offentlige fred, hvis
der er tale om fare for krænkelser af almene interesser af bety-
delig værdi for eksempel i form af trusler mod borgernes liv el-
ler velfærd eller omfattende tingsødelæggelser.
Derudover kan politiet med henblik på at afværge fare for for-
styrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners
og den offentlige sikkerhed i medfør af politilovens §§ 4, stk. 2,
og 5, stk. 2 og 3, foretage indgreb over for den eller de personer,
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om, hvorfor politiet ikke greb ind overfor den muslimske magtdemonstration på Rådhuspladsen i København (Jf. Video: Ramadan – hundredevis af muslimer indtog lørdag aften Rådhuspladsen for at spise og bede, Den Korte Avis, 12. juni 2018, til justitsministeren
der giver anledning til faren, for eksempel ved meddelelse af
påbud.
Fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkelt-
personers og den offentlige sikkerhed kan for eksempel bestå i
farlige situationer, hvor der er risiko for voldelige sammenstød
mellem forskellige grupperinger.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, som har oplyst, at den forsamling, som
fandt sted på Rådhuspladsen lørdag den 9. juni 2018, blev an-
meldt til Københavns Politi ved en e-mail af 28. maj 2018 fra
Københavns Kommune, der videresendte arrangørens beskri-
velse af den forestående forsamling sammen med en orientering
om, at Københavns Kommune havde givet tilladelse til råden
over Rådhuspladsen. Det fremgår af arrangørens beskrivelse, at
forsamlingen ved navn ”Iftar på Rådhuspladsen” forventedes at
finde sted på Rådhuspladsen lørdag den 9. juni 2018 fra kl.
16.30 til kl. 23.30, og at der i den forbindelse ville blive afspillet
akustisk sang og taler fra et opsat højtaleranlæg samt serveret
mad, som forventedes at blive indtaget siddende på jorden, hvor
der ville blive lagt plastik.
Ved brev af 6. juni 2018 meddelte Københavns Politi arrangøren
af forsamlingen, at Københavns Politi ikke fandt, at der var no-
get til hinder for forsamlingen.
Københavns Politi foretog den 9. juni løbende tilsyn med for-
samlingen i form af forbikørsel. Som led i tilsynet indfandt en
patrulje fra Københavns Politi sig ca. kl. 20.50 på Rådhusplad-
sen. Patruljen vurderede, at ca. 300 personer var forsamlet, og
at alt var roligt på stedet, hvor der blev holdt taler og spillet mu-
sik. Patruljen forlod stedet uden at foretage sig yderligere.
Det er på baggrund af de foreliggende oplysninger Københavns
Politis opfattelse, at forsamlingen på intet tidspunkt har udgjort
en fare for den offentlige fred, for forstyrrelse af den offentlige
orden eller for enkeltpersoners og det offentliges sikkerhed.
Efter Københavns Politis opfattelse har der derfor ikke været
grundlag for at forbyde forsamlingen.
Rigspolitiet kan henholde sig til Københavns Politis udtalelse.”
3