Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1841916_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. januar 2018
Strafferetskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2017-0032/40-0056
606192
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
8. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at det efter dansk lov ville være strafbart at gennemføre det arbejde, som skibene udfører i Middelhavet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 183 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på samråd K og L den 28.
november 2017 redegøre for, hvad forskellen er på menneske-
handel og menneskesmugling, og om der er forskel på den dan-
ske jurisdiktion i forhold til de to aktiviteter? Er der tilfælde,
hvor menneskesmugling kan opfattes som menneskehandel?”
Svar:
1.
I straffeloven og udlændingeloven findes straffebestemmelser om hen-
holdsvis menneskehandel og menneskesmugling.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-6, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år den, der
1) bistår en udlænding med ulovligt at indrejse i eller rejse gennem lan-
det
2) forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at opholde sig her i lan-
det
3) forsætligt bistår en udlænding med at indrejse her i landet med hen-
blik på herfra at indrejse ulovligt i et andet land,
4) forsætligt bistår en udlænding med at indrejse ulovligt i eller rejse
ulovligt gennem et andet land,
5) for vindings skyld bistår en udlænding med at opholde sig ulovligt i
et andet land eller
6) ved at stille husrum eller transportmidler til rådighed for en udlæn-
ding forsætligt bistår den pågældende med at arbejde her i landet
uden fornøden tilladelse.
Straffeloven indeholder i § 125 a en overbygningsbestemmelse til udlæn-
dingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5.
Det følger af straffeloven § 125 a, at den, som for vindings skyld og under i
øvrigt særligt skærpende omstændigheder gør sig skyldig i
menneskesmug-
ling
efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, straffes med fængsel indtil
8 år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor
andres liv udsættes for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af mere
systematisk eller organiseret karakter.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at det efter dansk lov ville være strafbart at gennemføre det arbejde, som skibene udfører i Middelhavet, til justitsministeren
Efter straffelovens § 262 a, stk. 1, nr. 1-5, straffes med fængsel indtil 10 år
for
menneskehandel
den, der rekrutterer, transporterer, overfører, huser el-
ler efterfølgende modtager en person, hvor der anvendes eller har været an-
vendt
1) ulovlig tvang efter straffelovens § 260,
2) frihedsberøvelse efter straffelovens § 261,
3) trusler efter straffelovens § 266,
4) retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller udnyttelse af en vildfarelse
eller
5) anden utilbørlig fremgangsmåde
med henblik på udnyttelse af den pågældende ved prostitution, optagelse af
pornografiske fotografier eller film, forestilling med pornografisk optræden,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold, strafbare handlinger el-
ler fjernelse af organer.
På samme måde straffes efter straffelovens § 262 a, stk. 2, den, der med hen-
blik på udnyttelse af den pågældende ved prostitution, optagelse af porno-
grafiske fotografier eller film, forestilling med pornografisk optræden,
tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold, strafbare handlinger el-
ler fjernelse organer
1) rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende mod-
tager en person under 18 år eller
2) yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykke til udnyttelsen
fra en person, som har myndighed over for den forurettede, og den,
der modtager sådan betaling eller anden fordel.
En afgørende forskel mellem menneskesmugling og menneskehandel er så-
ledes, at menneskehandel vedrører udnyttelse af et menneske til et eller flere
formål, hvorimod en sådan udnyttelse ikke nødvendigvis finder sted ved
menneskesmugling.
2.
Mulighederne for, at danske domstole kan pådømme en straffesag, af-
hænger som udgangspunkt af, om handlingen er foretaget inden for den dan-
ske stat eller på dansk fartøj.
Efter straffelovens § 6, nr. 1-3, er der dansk straffemyndighed vedrørende
handlinger, som foretages i den danske stat (nr. 1), på dansk fartøj, som be-
finder sig inden for et fremmed myndighedsområde, af en person, der hører
til fartøjet eller som rejsende følger med dette (nr. 2), eller på dansk fartøj,
som befinder sig uden for et myndighedsområde (nr. 3).
3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at det efter dansk lov ville være strafbart at gennemføre det arbejde, som skibene udfører i Middelhavet, til justitsministeren
I straffelovens §§ 7-8 b er der fastsat regler, som yderligere udvider dansk
straffemyndighed til handlinger foretaget i udlandet.
Efter straffelovens § 7, stk. 1, er der bl.a. dansk straffemyndighed vedrø-
rende handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsområde
– dvs. en fremmed stats territorium – af en person, der på tidspunktet for
sigtelsen har dansk indfødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende
fast ophold her i landet, hvis 1) handlingen også er strafbar efter lovgivnin-
gen på gerningsstedet (dobbelt strafbarhed) eller 2) gerningsmanden også
på gerningstidspunktet har den nævnte tilknytning her til landet og handlin-
gen omfatter seksuel udnyttelse af børn, menneskehandel eller kvindelig
omskæring, jf. litra a, eller er rettet mod nogen, der på gerningstidspunktet
har den nævnte tilknytning her til landet, jf. litra b.
Bestemmelsen indebærer, at danske statsborgere og personer, som på ger-
ningstidspunktet er bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her
i landet, kan straffes her i landet for menneskehandel, selv om handlingen
ikke er strafbar på gerningsstedet. Kravet om dobbelt strafbarhed gælder så-
ledes ikke ved menneskehandel i udlandet.
Bestemmelsen i straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a, omfatter
menneske-
handel
efter straffelovens § 262 a, men ikke
menneskesmugling
efter udlæn-
dingelovens § 59, stk. 8, eller straffelovens § 125 a.
4