Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1911592_0001.png
Side 1 af 4
Talemanuskript til brug for besvarelse af spørgsmål AD i åbent samråd i
TRU den 11. juni 2018
Samrådsspørgsmål AD
Mener ministeren, at det er tilfredsstillende for de borgere, der i dag er støjplagede, at
regeringen først vil øge rammen til offentlige investeringer i perioden fra 2021-2025, og først i
den forbindelse arbejde for flere midler til støjbekæmpelse langs statens veje jf. Jyllands-
Postens artikel ”Her plages særlig
mange borgere
af trafikstøj” (www.jyllands-posten.dk,
den
14. maj 2018)?
Besvarelse af spørgsmålet
Indledningsvist skal jeg komme med en rettelse:
Vejdirektoratet har gjort mig opmærksom på, at de tal, som lå
til grund for Jyllands Postens artikler den 12. maj og den 14.
maj 2018, desværre er behæftet med fejl.
Tallene i artiklerne stammer fra en figur i Vejdirektoratets
forslag til støjhandlingsplan 2018-2023, hvor antallet af
støjbelastede boliger er fordelt på regioner.
Desværre har fordelingen på regionerne ikke været opgjort
korrekt. Jeg vil derfor lige kort ridse den korrekte fordeling
mellem regionerne op:
I artiklen fremgår det, at antallet af støjbelastede boliger i
Jylland og på Fyn er steget med 20.000 husstande over de
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 4
seneste 5 år. Dette tal er ikke korrekt. Stigningen skulle have
været ca. 1000 husstande.
Antallet af støjbelastede boliger i Hovedstadsområdet er faldet
med ca. 8000, mens antallet af støjbelastede boliger på det
resterende Sjælland er faldet med ca. 7000.
Vejdirektoratet har beklaget fejlen, som vil blive rettet i den
endelige udgave af støjhandlingsplanen.
Uanset, at det samlede antal af støjbelastede boliger er faldende,
er det fortsat vigtigt, at vi gør, hvad der er muligt, for de
mennesker, som er hårdest støjbelastede.
Som jeg gennemgik i besvarelsen af samrådsspørgsmål AC, er
der en række projekter i gang ude i landet. Med de støjskærme,
som det blev indgået aftale om i starten af året, er der på
nuværende tidspunkt gang i etableringen af syv støjskærme.
---
Udover støjskærmsprojekter, er der også andre initiativer, som
har en positiv effekt på antallet af støjbelastede boliger.
Når vi anlægger nye veje og udbygger eksisterende veje,
arbejdes der så vidt muligt på at nedbringe støjen for
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 4
støjfølsomme områder. Omfanget af støjbeskyttelsen fastlægges
som hovedregel i en anlægslov, hvor der forinden er gennemført
en offentlig høringsproces.
Nye motorveje og motortrafikveje betyder som hovedregel
trafik- og støjaflastning af bysamfund. Trafikken flyttes ud på
den nye vej, og ledes dermed udenom bysamfund, som før var
belastet af gennemkørende trafik. Dermed bliver færre
mennesker generet af trafikstøjen.
Foruden den fokus der er på støjbeskyttelse i
planlægningsøjemed, undersøges det også løbende, hvordan ny
teknologi kan bidrage til at mindske støjgenerne.
Senest har vi igangsat et forsøg med
en specialblandet asfalt,
der kræver mindre energi i form af brændstof at køre på end
almindelig asfalt, og samtidig er støjsvag.
Sidst men ikke mindst, så fastholder Vejdirektoratet sin
vedligeholdelsesstrategi med udlæggelse af den almindelige
støjreducerende asfalt - også over de kommende år.
---
Som jeg kom ind på i min besvarelse af samrådsspørgsmål AC,
har regeringen lagt op til at øge rammen til offentlige
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om trafikstøj, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 4
investeringer i perioden 2021-2025. Det er regeringens
holdning, at det er tid til at investere i vejene
herunder i
støjbeskyttelse langs statsvejsnettet.
Det kræver naturligvis, at et flertal i Folketinget kan blive enige
om denne prioritering. Og her kan jeg have min tvivl.
For er det et område, som Hr. Rasmus Prehns parti
Socialdemokratiet
ønsker at prioritere? Jeg har noteret mig,
at Socialdemokratiet ført og fremmest vil bruge penge på at
gennemføre projekterne i Togfonden. Herefter bliver der ikke
meget tilbage til at reducere vejstøjen og sikre de helt
nødvendige udbygninger af det danske vejnet.