Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932736_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 661:
I forbindelse med trafikprognoserne for Femern er der regnet med, at der vil
være et trafikspring til Femern fra en række færgeruter i Norden. Er der i for-
bindelse med disse beregninger taget højde for, at de pågældende ruter kunne
introducere kommercielle tiltag for at holde på eksisterende kunder, hvis kun-
derne måtte blive tiltrukket af Femern Bælt-forbindelsen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”I FTC-trafikprognosen
fra 2014 er der beregnet og fremlagt scenarier, hvor
færgeoverfarten mellem Rødby og Puttgarden fortsætter driften efter åbningen
af Femern Bælt-forbindelsen med en gennemsnitstakst, som er 25 pct. lavere
end gennemsnitsprisen for at benytte tunnelen. Der analyseres i prognosen på
scenarier med afgange hver time og hver anden time med henblik på at illustre-
re en situation, hvor færgekapaciteten tilpasses den nye konkurrencesituation
efter åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt, jf. kapitel 8
i ’Feh-
marnbelt Forecast 2014’, Intraplan & BVU, november 2014, som er
fremlagt på
Femern A/S’ hjemmeside.
I den finansielle analyse fra 2016,
jf. ’Finansiel
analyse af Femern Bælt-
forbindelsen inkl. danske landanlæg’, Femern A/S, februar 2016, der blev over-
sendt til udvalget den 18. februar 2016, er der fremlagt følsomhedsberegninger
på den økonomiske effekt af fortsat færgedrift mellem Rødby og Puttgar den
med afgange hver time og hver anden time i henholdsvis en tidsbegrænset pe-
riode og permanent. Der er endvidere fremlagt en følsomhedsberegning på et
scenarie, hvor færgedriften fortsætter med afgange hver halve time, og hvor der
kan købes shoppingbilletter med 25 pct. rabat på både færgeruten og den faste
forbindelse.
Færgeoverfarten Rødby -Puttgarden er den ubetinget største trafikåre i Femern
Bælt-korridoren i dag, mens de øvrige færgeruter i korridoren håndterer bety-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, at der vil være et trafikspring til Femern fra en række færgeruter i Norden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932736_0002.png
deligt mindre trafik. Overflytningen af trafik fra disse ruter til Femern Bælt-
forbindelsen forventes i Femern Bælt-trafikprognosen derfor også at være be-
tydeligt mindre.
Der er i kapitel 11 i ovennævnte finansielle analyse fra 2016 foretaget mere ge-
nerelle følsomhedsberegninger af ændringer i det beregnede trafikspring og
den beregnede årlige trafikvækst. Det vurderes, at effekterne af eventuelle
kommercielle tiltag på mindre færgeruter længere væk fra den faste forbindelse
over Femern Bælt vil kunne rummes inden for rammerne af disse beregninger.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 658 fra udvalget.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen