Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932722_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 660:
Kan ministeren oplyse, om de sammenhænge mellem ændringer i takst og tra-
fikomfang, som Sund & Bælt fremfører på egen hjemmeside den 27. marts 2018
i artiklen ”Differentierede takster på den kommende Femern-forbindelse”
er
baseret på trafikantanalyser foretaget i Femern Bælt-korridoren? I benægtende
fald, hvilke analyser af trafikanters reaktion på prisændringer ligger så til grund
for de oplyste sammenhænge?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”Følsomhedsberegningen af de trafikale effekter af en mere differentieret takst-
struktur, der henvises til i den omtalte artikel, er netop udført i samme trafik-
model
FTC-modellen
som hovedtrafikprognosen fra 2014. FTC-modellen
er blandt andet baseret på trafikantanalyser i Femern Bælt-korridoren supple-
ret med andre analyser om trafikantadfærd og præferencer, jf. afsnittene 1.2 og
1.5 i ’Fehmarnbelt Forecast 2014’, Intraplan & BVU, november 2014, som
er
fremlagt
på Femern A/S’ hjemmeside.
Sammenhængene mellem ændringer i
takst og trafikomfang er således baseret på trafikantanalyser i Femern Bælt-
korridoren.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 654 fra udvalget.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen