Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932726_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 659:
Finder ministeren det troværdigt, når det på den ene side i grundprognosen
fuldstændig ignoreres, at der er en klar sammenhæng mellem takst og trafik-
mængde, når Sund & Bælt på deres hjemmeside i artiklen
”Differentierede
tak-
ster på den kommende Femern-forbindelse” den 27. marts 2018 netop regner
på en klar sammenhæng mellem takst og trafikmængde?
Der henvises til, at det i nyheden anføres, at antallet af brugere med shopping
som rejseformål forøges med 30 pct. ved en takstreduktion i tunnelen på 25
pct., dvs. en reduktion fra 968 kr. til 726 kr. tur/retur. Til mere end den dobbe l-
te takst hos færgerne hævder Sund & Bælt således at kunne få 30 pct. flere bru-
gere med shopping som rejseformål, end færgerne kunne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”FTC-modellen
er en omfattende trafikprognosemodel, som er udviklet og ud-
videt over en årrække, senest i forbindelse med udarbejdelse af trafikprognosen
i 2014, hvor modellen blev fuldt data- og modelmæssigt opdateret med blandt
andet nye trafikdata og en forbedret rutevalgsalgoritme. Sammenhængene mel-
lem takster og trafikmængder i modellen er beregnet ud fra blandt andet analy-
ser af forskellige typer af trafikanters prisfølsomheder, herunder hvor meget de
forskellige segmenter hver især vil benytte Femern Bælt-forbindelsen af-
hængigt af prisen, jf. afsnit 1.2 og afsnit 1.5 i rapporten
’Fehmarnbelt Forecast
2014’, Intraplan & BVU, november 2014, er fremlagt på Femern A/S’ hjemme-
side. Femern A/S’ sammenfatning ’Trafikprognose for en fast forbindelse over
Femern Bælt, november 2014’ blev oversendt til udvalget den 20. november
2014.
FTC-modellen arbejder således med 8 forskellige rejseformål (forretningsrej-
ser, ferierejser, weekendture, indkøb mv.), som alle påvirkes forskelligt af
prognosens takster og derfor giver forskellige resultater (trafikmængder)
også når taksten er den samme for alle bilister, jf. afsnittene 2.1.7 og 6.1.4 i
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om ministeren finder det troværdigt, når det på den ene side i grundprognosen fuldstændig ignoreres, at der er en klar sammenhæng mellem takst og trafikmængde, når Sund & Bælt på deres hjemmeside i artiklen Differentierede takster på den kommende Femern-forbindelse den 27. marts 2018 netop regner på en klar sammenhæng mellem takst og trafikmængde, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932726_0002.png
’Fehmarnbelt Forecast 2014’, Intraplan & BVU, november 2014. Det er derfor
ikke korrekt, som det anføres i spørgsmålet, at FTC-prognosen ikke forudsætter
klare sammenhænge mellem takst og trafikmængde.
Det er heller ikke korrekt, som det anføres i spørgsmålet, at
”Til
mere end den
dobbelte takst hos færgerne hævder Sund & Bælt således at kunne få 30 pct.
flere brugere med shopping som rejseformål, end færgerne kunne.”
På grund af den forudsatte flade gennemsnitstakst beregner FTC-prognosen et
betydeligt fald i antallet af shoppingrejsende ved åbningen af den faste forbin-
delse over Femern Bælt. Dette fald er lagt til grund for basisscenariet i trafik-
prognosen og er dermed indregnet i grundlaget for den finansielle analyse fra
februar 2016. Analysen er således også på dette punkt forsigtig.
Trafikeksperterne fra Intraplan og BVU har i en følsomhedsberegning, jf. be-
svarelsen af spørgsmål 658 fra udvalget, beregnet, at en rabat på 25 pct. til
shoppingrejsende, der benytter Femern Bælt-tunnelen, vil kunne øge deres
antal med 30 pct. Det vil sige, at man med en rabatordning vil kunne få 30 pct.
flere shoppingrejsende end i basisscenariet, hvor alle bilister betaler det samme
for at benytte tunnelen, jf. kapitel 1
1 i ’Finansiel
analyse af Femern Bælt-
forbindelsen inkl. danske landanlæg’, Femern A/S, februar 2016, der blev over-
sendt til udvalget den 18. februar 2016.”
Jeg ser på den baggrund intet troværdighedsproblem.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 658 fra udvalget.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen