Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932701_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 655:
Kan ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 redegøre for, hvorfor
der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi
og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de
800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, jf. rappo r-
ten (”Fehmarn
Belt Forecast 2014
Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S,
2014) og rapporten (”Ekstern
kvalitetssikring af den op-
daterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”, Cowi, november 2015).
Der henvises til, at det oprindeligt beregnede trafikspring på 800.000 biler pr.
år var baseret på en registrering af, at 4 pct. af Storebæltsbroens personbiler
var udenlandsk indregistrerede, jf. Sund & Bælts notat
”opgørelse
af udenland-
ske passager 2009-2013”.
De blev antaget at være på vej direkte mellem Øst-
danmark/Sverige og kontinentet. Derfor antoges det, at de alle til sin tid ville
flytte til Femern-forbindelsen. Men over Storebælt kører der udenlandske biler,
som i stort om-fang kører mellem rent danske destinationer bl.a. i forbindelse
med turisme, erhverv, private besøg m.v. Ligeledes er svensk indregistrerede
biler, der kører mellem Sverige og Vestdanmark, samt tysk indregistrerede
biler, der kører mellem destinationer i Sydslesvig og Østdan-mark/Sverige,
også irrelevante som fremtidige kunder på Femern-forbindelsen.
De 4 pct. blev tilmed fordoblet til 8 pct. ud fra en antagelse om, at der forment-
lig vil være lige så mange dansk indregistrerede biler, der
”kørte
den modsatte
vej”,
jf. pkt. 2 i rapporten (”Fehmarn
Belt Forecast 2014
Update of the FTC-
Study of 2002
Treatment of Great Belt in the Forecast (Passenger Traffic )”,
Intraplan og BVU for Femern A/S, 2015). Hele 8 pct. af storebæltstrafikken
blev på den måde ved en fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanalyse
overflyttet til Femern-forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre
hele 60 pct. af det samlede trafikspring.
Svar:
Overflytningen af trafik fra Storebæltsforbindelsen til Femern Bælt-
forbindelsen er i FTC-trafikprognosen fra 2014 beregnet til at udgøre ca. 1.970
biler pr. døgn, svarende til ca. 718.000 personbiler pr. år.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 vil redegøre for, hvorfor der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de 800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932701_0002.png
Det fremgår af rapporten ’Fehmarnbelt Forecast 2014’, Intraplan & BVU, no-
vember 2014, som
er fremlagt på Femern A/S’ hjemmeside. Femern A/S’ sam-
menfatning ’Trafikprognose for en fast forbindelse over Femern Bælt,
novem-
ber 2014’
blev oversendt til udvalget den 20. november 2014.
Femern A/S oplyser, at trafikeksperterne fra det tyske konsulentfirma
Intraplan på baggrund af FTC-trafikmodellen har beregnet, at overflytningen af
personbiler reduceres med godt 500 biler pr. døgn til ca. 1.420 biler pr. døgn
ved den besluttede takstnedsættelse på 25 pct. for al vejtrafik på Storebæltsfo r-
bindelsen. Beregningen fra Intraplan er tilgængelig på Femern A/S’ hjemme-
side, jf. notatet
’Fehmarn
Belt Forecast 2014
Effects of Great Belt toll reduc-
tion on the Fehmarn Fixed Link’, Intraplan & TTS Trimode, august 2017. Nota-
tet er fremsendt til de tyske myndigheder som led i godkendelsesprocessen.
Det skal for god ordens skyld anføres, at Femern A/S har beregnet, at indtægter
fra overflytningen af 1.420 personbiler pr. døgn fra Storebæltsforbindelsen til
Femern Bælt-forbindelsen forventes at udgøre ca. 7 pct. af vejindtægterne fra
Femern Bælt-forbindelsen i de første år efter åbningen.
Femern A/S har i de finansielle analyser af projektet fra 2014 (’Finansiel analy-
se af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg’, Femern A/S, novem-
ber 2014) samt 2016 (’Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. dan-
ske landanlæg’, Femern A/S, februar 2016) gennemført og fremlagt omfattende
følsomhedsberegninger for at vurdere projektets økonomiske robusthed over
for ændringer i centrale parametre. De to analyser blev oversendt til udvalget
den 20. november 2014 henholdsvis den 18. februar 2016.
Femern A/S gennemførte blandt andet følsomhedsberegninger af et lavere tra-
fikspring på Femern Bælt med den faste forbindelse, mindre overflytning af
personbiltrafik fra Storebæltsforbindelsen samt virkningen af dynamiske effek-
ter. Dertil er der regnet på en række følsomhedsscenarier med forskellige kom-
binationer af realrente og trafikspring.
De fremlagte følsomhedsberegninger viser blandt andet, at en reduktion af
overflytningen af personbiltrafik fra Storebæltsforbindelsen med 25 pct., sva-
rende til ca. 500 personbiler pr. døgn, isoleret set vil forøge tilbagebetalingsti-
den for det samlede Femern Bælt-projekt med 2 år. En reduktion af det samle-
de trafikspring på Femern Bælt med åbningen af den faste forbindelse fra de
beregnede 54 pct. til 40 pct. vil isoleret set forlænge tilbagebetalingstiden med
3 år. Indregning af dynamiske effekter og nygenereret trafik svarende til halv-
delen af den konstaterede effekt på Storebæltsforbindelsen, forsigtigt indfaset
over 10 år, vil reducere tilbagebetalingstiden med 5 år. Alle disse følsomheds-
beregninger
og mange andre
fremgår af kapitel 11 i den finansielle analyse
fra 2016. Der henvises endvidere til følsomhedsberegningerne i den finansielle
analyse fra november 2014.
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 vil redegøre for, hvorfor der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de 800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932701_0003.png
Femern A/S oplyser, at trafikspringet på Femern Bælt, herunder overflytningen
af personbiltrafik fra Storebæltsforbindelsen, er analyseret og beregnet af de
tyske trafikeksperter fra Intraplan og BVU i den omfattende FTC-trafikmodel
på baggrund af en række analyser af trafikanternes startsted og slutdestination
i forskellige danske landsdele eller i udlandet, herunder Tyskland og Sverige,
samt deres rutevalg. Det fremgår af FTC-rapportens kapitel 3 og afsnit 4.3.
Femern A/S oplyser videre, at Intraplan og BVU derefter har kontrolleret FTC-
trafikmodellens beregningsresultat op mod tidligere analyser af nummerplade-
scanninger og transaktionsdata fra Storebæltsforbindelsen, hvor det var vurde-
ret, at ca. 8 pct. af persontrafikken på Storebæltsforbindelsen er international
trafik. Kontrollen viste, at FTC-trafikmodellens resultater er på niveau med de
tidligere analyser, jf. FTC-rapportens afsnit 2.1.3, side 55.
Femern A/S oplyser på den baggrund, at det ikke er korrekt, når det anføres i
spørgsmålet, at:
”Hele
8 pct. af storebæltstrafikken blev på den måde ved en
fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanalyse overflyttet til Femern-
forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre hele 60 pct. af det sam-
lede trafikspring.”
De anførte 8 pct. er resultatet af en konkret og dokumente-
ret modelberegning. Alle vurderinger kan findes i FTC-rapporten.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 654 samt besvarelsen af
30. marts 2015 af spørgsmål 13 vedrørende L 141
Forslag til lov om anlæg og
drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Dan-
mark.
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen