Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1932703_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
31. au gust 2018
2018-3362
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 654:
Finder ministeren det forsvarligt
i forhold til den løbende opfølgning af Fe-
mern-projektet og ikke mindst i forhold til den tyske myndighedsbehandling -
at det mere end 3 år efter trafikprognosens fremkomst ultimo 2014, jf. rappo r-
ten
(”Fehmarn
Belt Forecast 2014
Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S, 2014), stadigt er uklart, om der må forventes et trafik-
spring fra Storebæltsbroen til Femern-tunnelen og i givet fald af hvilken stør-
relse?
Svar:
Ja, jeg finder det forsvarligt.
Der er udarbejdet en trafikprognose for den forventede, fremtidige trafik på en
fast forbindelse over Femern Bælt. Der er blevet foretaget en ekstern kvalitets-
sikring af trafikprognosen ’Ekstern
kvalitetssikring af den opdaterede trafik-
prognose af Femern Bælt-projektet’ udarbejdet af COWI. COWI’s hovedkon-
klusion i kvalitetssikringen var:
”Den sammenfattende
konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne
er et realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Fe-
mern Bælt-forbindelse. Der er intet, som tyder på, at prognoserne systematisk
overvurderer det totale trafikomfang.”
COWI bakkede således op om trafikprognosens konkrete resultater.
Resultatet af den eksterne kvalitetssikring blev oversendt til udvalget den 12.
november 2015.
Det specifikke spørgsmål om overflytning af trafik fra Storebæltsforbindelsen
til den kommende Femern Bælt-forbindelse suppleres af yderligere undersø-
gelser, men det ændrer ikke ved konklusionen om en robust og realistisk samlet
prognose, der også rummer overflytning af personbiler fra Storebælt til Femern
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om ministeren det forsvarligt, at det mere end 3 år efter trafikprognosens fremkomst ultimo 2014, stadigt er uklart, om der må forventes et trafikspring fra Storebæltsbroen til Femern-tunnelen og i givet fald af hvilken størrelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
1932703_0002.png
Bælt. Femern A/S har beregnet, at den samlede overflytning af personbiltrafik
fra Storebæltsforbindelsen kun forventes at udgøre ca. 7 pct. af indtægterne fra
Femern Bælt-forbindelsens vejdel i de første år efter åbningen. I rapporten
’Finansiel
analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg’, der er
udarbejdet af Femern A/S og oversendt til udvalget den 18. februar 2016, er der
foretaget en række følsomhedsberegninger. Det gælder blandt andet antallet af
overflyttede personbiler fra Storebælt til Femern Bælt. Det fremgår således, at
tilbagebetalingstiden er beregnet at blive forlænget med to år med 500 færre
personbiler pr. døgn end beregnet, dvs. 1.467 personbiler pr. døgn. Femern A/S
fik i august 2017 beregnet, at overflytningen af personbiler fra Storebælt til
Femern Bælt forventes at blive ca. 1.420 personbiler pr. døgn ved den beslutte-
de takstnedsættelse på 25 pct. for al vejtrafik på Storebæltsforbindelsen.
Jeg vedlægger et notat fra Femern A/S om trafikprognosen.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen