Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1902825_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. maj 2018
2018-2798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 599:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. maj 2018 fra BOSAM ved-
rørende initiativer der modvirker parallelsamfund, jf. TRU alm. del
bilag 301,
Svar:
Regeringen har med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Fol-
keparti indgået en aftale om initiativer på boligområdet, der modvirker paral-
lelsamfund. Målet er at afvikle ghettoerne i Danmark inden 2030. Planen er
ambitiøs, og giver boligorganisationerne og kommunerne nye instrumenter til
at opnå målet. Hertil har regeringen og aftaleparterne samt Radikale Venstre
afsat 10 mia. kr. i Landsbyggefonden til de udsatte boligområder frem mod
2026, som vil bidrage til at gøre op med ghettoerne, som vi kender dem i dag.
Med aftalen har det været nødvendigt at opdatere og konsolidere ghettokriteri-
erne. De fem eksisterende ghettokriterier bibeholdes, men kriterieret for ud-
dannelse renses for skønnede data og kriteriet for kriminalitet justeres, så det
følger samfundsudviklingen. Med de justerede ghettokriterier og nye definitio-
ner for udsatte boligområder samt ghettoområder rettes indsatserne mod de
vigtigste problemer, og det sikres, at initiativerne målrettes de rigtige boligom-
råder.
På baggrund af ghettokriterierne vil der i de hårdeste ghettoområder blive
igangsat en omdannelse, som bl.a. omfatter udviklingsplaner og en nedbringel-
se af almene familieboliger til 40 pct. Dette er et nødvendigt skridt, hvis antal-
let af ghettoområder skal nedbringes, og beboersammensætningen ændres. De
nærmere bestemmelser omkring udviklingsplanerne vil blive fastsat med det
lovforslag, der fremsættes i efteråret, og som udmønter delaftalen om initiati-
ver på boligområdet, der modvirker parallelsamfund.
I dag er det allerede sådan, at boligorganisationens øverste myndighed har mu-
lighed for at træffe beslutning om gennemførelse af større renoveringsarbejder
m.v., selvom afdelingsmødets godkendelse ikke kan opnås. Med aftalen sikres
det, at også indsatser, der forebygger dannelse og opretholdelse af udsatte bo-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/5-18 fra BOSAM vedrørende initiativer der modvirker parallelsamfund, til transport-, bygnings- og boligministeren
1902825_0002.png
ligområder, om nødvendigt kan besluttes af boligorganisationens øverste myn-
dighed. Betingelserne for anvendelse af reglen vil være helt de samme som for
de allerede gældende regler. Derudover er det med aftalen gjort muligt, at bo-
ligorganisationer i udsatte boligområder nemmere kan udsætte personer, som
er blevet dømt
for utryghedsskabende kriminalitet, hvis kriminaliteten er begå-
et i boligområdet. Dermed bliver det altså helt klart, at utryghedsskabende ad-
færd ikke tolereres og kan føre til udsættelse.
Som det tydeligt fremgår af delaftalen om finansieringen af parallelsamfunds-
aftalen, ændres der ikke ved ydelsesstøtten. Samtidig videreføres de eksiste-
rende indsatser i de udsatte boligområder, som ved de foregående boligaftaler,
herunder også nedrivning. Nedrivningsindsatsen har været i kraft siden
2011,
hvor Landbyggefonden samlet set har givet støtte for ca. 1,1 mia. kr. til nedriv-
ninger både i og udenfor udsatte boligområder. Støtte til nedrivning af
almene
boliger er altså ikke noget nyt, hvis man er bekendt med Landsbyggefondens
støtteordninger.
Samtidig skal det understreges, at Landsbyggefondens støtteordninger bygger
på et solidarisk princip, hvor de stærke afdelinger bidrager til at løfte de svage-
re afdelinger. Afdelinger har således ikke krav på at få tilsvarende tilbage fra
Landsbyggefonden i renoveringsstøtte, som de har indbetalt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen