Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1887281_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. april 2018
2018-2112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6.april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 524:
Ministeren bedes oplyse den beregnede samfundsøkonomiske forretning for
de besluttede letbaneprojekter i Aarhus, Odense og hovedstadsområdet (Ring
3). Endvidere bedes ministeren oplyse anlægsprisen for de tre letbaneprojekter
(betalt af skatteyderne) opdelt på stat, region og kommuner samt de afledte
anlægsomkostninger for ledningsejerne (forbrugerne).
Svar:
Samfundsøkonomi:
I Udredning om Letbane på Ring 3 fra 2013 er den samfundsøkonomiske effekt
af en letbane i Ring 3 estimeret. Resultatet er en negativ nettonutidsværdi på
8,3 mia. kr. (2013-priser). Projektet har ifølge beregningen en negativ intern
rente.
I udredningen vedr. Odense Letbane, også fra 2013, er den samfundsøkonomi-
ske effekt af en letbane i Odense estimeret. Resultatet viser en negativ nettonu-
tidsværdi på 2,1 mia. kr. (2013-priser). Projektet har ifølge beregningen en in-
tern rente på 0,8 pct.
Hvad angår samfundsøkonomien for Aarhus Letbane, har letbaneselskabet
oplyst, at beregninger for etablering af en Letbane i Aarhus (etape 1, dvs. den
indre strækning gennem Aarhus by samt Odder- og Grenaabanen) foretaget i
2010, viser en negativ nettonutidsværdi på 754 mio. kr. (2010-priser). Projektet
har ifølge beregningerne en intern rente på 1,7 pct.
Det bemærkes, at den samfundsøkonomiske forrentning i alle tre tilfælde er
beregnet forud for den endelige beslutning om anlæg af banerne. I beregnin-
gerne er der således ikke taget højde for de ændringer (fx ændringer af anlægs-
overslag, ændrede trafikale forudsætninger, ændret diskonteringsrente m.m.),
der efterfølgende er indtrådt og som ville påvirke den nettonutidsværdi, hvis
den samfundsøkonomiske beregning skulle opdateres.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvad den beregnede samfundsøkonomiske forretning for de besluttede letbaneprojekter i Aarhus, Odense og hovedstadsområdet (Ring 3) er, til transport-, bygnings- og boligministeren
1887281_0002.png
Anlægsomkostninger:
Omkostningerne er baseret på selskabernes senest godkendte budgetter efter at
projekterne har været i udbud.
De samlede omkostninger til etablering af Letbanen på Ring 3 er på 6,2 mia. kr.
i 2017-priser, inklusive korrektionsreserver. Af dette beløb udgør de driftsrela-
terede anlægsomkostninger (anskaffelse af tog, etablering af et kontrol- og ved-
ligeholdelsescenter mv.) ca. 1,4 mia. kr., som finansieres af de elleve letbane-
kommuner og Region Hovedstaden gennem driftsindskud. De egentlige an-
lægsomkostninger, inklusive korrektionsreserver på ca. 30 pct., udgør herefter
ca. 4,8 mia. kr. Statens andel udgør ca. 1,9 mia. kr. i 2017-priser, svarende til
det i anlægsloven forudsatte indskud (ca. 1,8 mia. kr. i 2013-priser). Region
Hovedstadens indskud udgør ca. 1,2 mia. kr. i 2017-priser og de elleve letbane-
kommuners samlede indskud udgør ca. 1,6 mia. kr. i 2017-priser, begge dele
ligeledes svarende til anlægslovens forudsætninger.
Anlægs- og driftsomkostningerne til etablering af Odense Letbane er ca. 3,1
mia. kr.(2017-priser), inklusive korrektionsreserver. Af dette beløb udgør de
driftsrelaterede anlægsomkostninger ca. 0,7 mia. kr., som tilføres projektet af
Odense Kommune. De egentlige anlægsomkostninger udgør ca. 2,4 mia. kr.
(2017-priser). Heraf er statens andel 1,16 mia. kr. Odense Kommune og Region
Syd støtter med de resterende andele på ca. 1,17 mia. kr. og 0,1 mia. kr.
Aarhus Letbane har oplyst, at de samlede omkostninger forbundet med anlæg-
get af letbanen beløber sig i alt til ca. 3,7 mia. kr. (2017-priser). De driftsrelate-
rede anlægsudgifter udgør ca. 1,7 mia. kr. af dette beløb, som alene finansieres
af letbanens ejerkreds bestående af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Statens andel af de anlægsrelaterede omkostninger udgør ca. 1,07 mia. kr. (inkl.
bidrag til elektrificering af Grenaabanen på 105,2 mio. kr.), mens Aarhus
Kommune bidrager med ca. 0,86 mia. kr. til anlægsbudgettet og Region
Midtjylland ca. 0,12 mia. kr.
Ledningsomlægninger:
Som led i høringen i oktober - november 2015 om udkastet til forslag til lov om
ændring af lov om letbane på Ring 3 (anlægsloven for letbanen på Ring 3) blev
der nedsat et udvalg med repræsentanter for ledningsejerne, Hovedstadens
Letbane, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Energistyrelsen samt
med en formand fra Vejdirektoratet. Udvalget fik blandt andet til opgave at
udarbejde et konsolideret bud på omkostningerne til ledningsomlægninger.
Udvalgets rapport
(http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l102/bilag/7/1602670.pdf) blev i
februar 2016 sendt til Folketinget og indgik således i grundlaget for Folketin-
gets vedtagelse af anlægsloven i maj 2016.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvad den beregnede samfundsøkonomiske forretning for de besluttede letbaneprojekter i Aarhus, Odense og hovedstadsområdet (Ring 3) er, til transport-, bygnings- og boligministeren
1887281_0003.png
Baseret på denne rapport indeholder forslaget til anlægslov et skøn for led-
ningsejernes omk0stninger på 750 mio. kr. (2013-priser). Skønnet er dog be-
hæftet med usikkerhed.
Odense Letbane P/S har overfor ministeriet oplyst, at det i forbindeles med
udarbejdelsen af udredningen om Odense Letbane i 2013 var forudsat, at de
samlede omkostninger til ledningsomlægninger ville udgøre 0,3 mia. kr. (2010-
priser). Selskabet har efterfølgende, i januar 2015, skønsmæssigt opjusteret
tallet til 0,4 mia. kr. (2015-priser), idet det bemærkes, at en del af ledningss-
ejerne, i forbindeles med arbejdet med Odense Letbane, har benyttet omlæg-
ningerne til også at fortaget omfattende ny- og reinvesteringer. Skønnet er dog
behæftet med en del usikkerhed.
For så vidt angår omkostningerne pålagt ledningsejerne ved ledningsomlæg-
ninger forårsaget af etableringen af Aarhus Letbane, har letbaneselskabet op-
lyst over for ministeriet, at der ikke foreligger et prisoverslag herfor. En stor del
af det tracé letbanen kører i på den indre, nyetablerede strækning, har dog før
anlægget af letbanen været inddraget til busbane og på dele af strækningen har
ledningerne derfor på forhånd været flyttet. På den baggrund vurderer selska-
bet, at omkostningerne hertil har været relativt begrænsede, men nærmere kan
selskabet ikke komme de faktiske omkostninger.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen