Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1880651_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2018
2018-1442
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 440:
Vil ministeren redegøre for, om de vejprojekter og jernbaneprojekter, der er
færdiggjort inden for de sidste 15 år, er blevet dyrere end forudsat i den oprin-
delige bevilling? Ministeren bedes opgøre det på følgende måde:
a. I en tabel opgøres alle vejprojekter – både hver for sig og samlet set – som er
færdiggjort inden for de sidste 15 år med anlægsbudget – herunder både basis-
overslaget og reserven – samt den endelige pris på de enkelte vejprojekter. Pri-
serne bedes opgøres i 2018-niveau. Ministeren bedes samtidig opgøre, hvor
meget vejprojekterne – både hver for sig og samlet set - relativt afviger i pris fra
henholdsvis basisoverslaget og basisoverslaget inkl. reserven.
b. I en tabel opgøres alle jernbaneprojekter m.v. – både hver for sig og samlet
set - som er færdiggjort inden for de sidste 15 år med anlægsbudget – herunder
både basisoverslaget og reserven – samt den endelige pris på de enkelte jern-
baneprojekter. Priserne bedes opgøres i 2018-niveau.
Svar:
Indledningsvist er det nødvendigt med nogle metodiske bemærkninger.
Tidshorisont
Det har ikke været muligt at lave en opgørelse med projekter, der er færdiggjort
inden for de seneste 15 år.
I stedet er der i dette svar taget udgangspunkt i projekter gennemført siden
indførelsen af principperne i Ny Anlægsbudgettering, idet der først efter indfø-
relsen af disse principper er blevet arbejdet med basisoverslag og reserver (kor-
rektionstillæg) som entydige størrelser. Opgørelsen i dette svar indeholder der-
for projekter, der blev regnskabsmæssigt afsluttet tidligst i 2010.
1
Ny Anlægsbudgettering blev indført med akt. 16 af 24. oktober 2006, men med en
vis efterfølgende indfasningsperiode.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om de vejprojekter og jernbaneprojekter, der er færdiggjort inden for de sidste 15 år, er blevet dyrere end forudsat i den oprindelige bevilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880651_0002.png
Ønskes der analyser af budgetoverholdelse før indførelsen af Ny Anlægsbudget-
tering, henvises til eksempelvis Rigsrevisionens gennemgang af budgetover-
holdelse for projekter afsluttet i perioden 2003-2007 (Beretning om budget-
overskridelser i statslige bygge- og anlægsprojekter, dateret marts 2009).
Medtagne projekter
I opgørelsen indgår kun projekter omfattet af Ny Anlægsbudgettering – hvilket
i praksis vil sige større nyanlægs-projekter på vej og bane.
2
Den eneste undta-
gelse er baneprojektet Kapacitetsudvidelse vest for København (KØR), da dette
projekt beløbsmæssigt udgør en stor andel af de jernbaneprojekter, der er af-
sluttet i de seneste år, hvorfor opgørelsen ville være misvisende uden projektet.
Afgrænsningen til projekter omfattet af Ny Anlægsbudgettering betyder, at især
vedligeholdelses- og fornyelsesprojekter og puljefinansierede projekter ikke er
medtaget i opgørelsen.
Desuden bemærkes, at kun projekter, der pt. er regnskabsmæssigt afsluttede,
er medtaget i opgørelsen. Den eneste undtagelse her er Funder-Låsby (Silke-
borgmotorvejen), hvilket skyldes, at dette er et meget stort projekt, som samti-
dig er stort set afsluttet, hvorfor opgørelsen ville være misvisende uden projek-
tet.
Omvendt er enkelte regnskabsmæssigt afsluttede projekter, der har en helt
særlig karakter, og som det derfor ville være misvisende at medtage i opgørel-
sen, ikke inkluderet.
3
Opgørelsen af basisoverslag og reserver
Dernæst bemærkes, at opgørelsen af oprindelige anlægsoverslag (basisoverslag
hhv. basisoverslag tillagt reserver, sidstnævnte svarende til totaludgiften), der
fremgår i dette svar, er beregnet med udgangspunkt i projekternes oprindelige
bevillinger.
4
For at gøre opgørelsen retvisende, er der taget højde for enkelte
projektændringer (udvidelser eller nedskaleringer), der har medført ændringer
i forhold til de oprindelige bevillinger, men der er af samme årsag ikke korrige-
ret for de tilfælde, hvor der i løbet af projekternes
levetid er sket bevillingsre-
duktioner alene som følge af et forventet mindreforbrug.
Prisopregning
Projekternes oprindelige bevillinger/overslag (i oprindelige priser) er skøns-
mæssigt opregnet til 2018-prisniveau med finanslovens forudsætningsindeks
Projekterne er enten budgetteret efter Ny Anlægsbudgettering fra deres be-
gyndelse, eller er blevet rebudgetteret til Ny Anlægsbudgettering på et tids-
punkt efter igangsættelse.
2
3
Side 2/4
De to projekter er ”Kliplev-Sønderborg”, som var et OPP-projekt, og ”Opgradering
til Kalundborg Havn (Elverdam-Regstrup, Skovvejen)”, som var en rammebevilling
og derfor et skalerbart projekt, hvor der skulle bygges så meget som muligt inden
for rammerne af bevillingen.
For projekter
rebudgetteret til Ny Anlægsbudgettering er der i opgørelsen
taget udgangspunkt i de rebudgetterede anlægsoverslag.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om de vejprojekter og jernbaneprojekter, der er færdiggjort inden for de sidste 15 år, er blevet dyrere end forudsat i den oprindelige bevilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880651_0003.png
(vejindeks hhv. anlægsindeks). For god ordens skyld bemærkes, at denne me-
tode til prisopregning i sig selv medfører visse mindre afvigelser i forhold til
projekternes faktiske, endelige bevilling på finansloven. Det skyldes, at anlægs-
projekters finanslovsbevillinger prisopregnes med en særlig metode i henhold
til Moderniseringsstyrelsens krav. Set i forhold til formålet med nærværende
opgørelse giver den anvendte metode dog god mening.
For at sikre sammenlignelighed med anlægsoverslagene er projekternes løben-
de, årlige forbrug prisopregnet til 2018-priser efter samme metode.
Opgørelse over anlægsprojekter
Med ovenstående bemærkninger kan der som svar på spørgsmålet henvises til
nedenstående to tabeller.
Tabel 1 – Afsluttede større nyanlægsprojekter på vejområdet siden indførelsen af Ny An-
lægsbudgettering, mio. kr. 2018-priser hhv. procent
Projekt
Oprindelig
totaludgift
(inkl. re-
server)
163,6
1.198,5
514,1
569,1
2.784,0
38,9
163,6
2.121,1
6.862,4
185,5
1.763,9
1.476,9
1.326,6
131,5
746,8
351,5
243,9
1.242,9
2.042,2
25,0
286,5
664,8
244,9
589,9
Oprinde-
ligt basis-
overslag
125,9
921,9
395,5
437,7
2.141,6
29,9
125,9
1.631,6
5.278,8
142,7
1.356,8
1.136,1
1.020,5
101,2
574,5
270,4
187,6
956,0
1.570,9
19,2
220,4
511,4
188,4
453,8
Forbrug i Afvigelse
alt
i pct. af
totalud-
gift
68,9
763,2
264,5
331,3
1.470,2
17,3
119,0
1.523,0
3.889,7
186,7
1.083,3
908,4
809,2
60,4
577,1
216,0
230,6
621,5
1.421,2
17,3
184,3
516,1
97,7
437,8
-57,9
-36,3
-48,6
- 41,8
-47,2
-55,6
-27,3
-28,2
-43,3
+0,7
-38,6
-38,5
-39,0
-54,0
-22,7
-38,5
-5,5
-50,0
-30,4
-30,9
-35,7
-22,4
-60,1
-25,8
Side 3/4
Afvigelse i
pct. af
basisover-
slag
-45,3
-17,2
-33,1
-24,3
-31,3
-42,2
-5,5
-6,7
-26,3
+30,8
-20,2
-20,0
-20,7
-40,2
+0,5
-
20,1
+22,9
-35,0
-9,5
-10,2
-16,4
+0,9
-48,1
-3,5
Bedre vejforbindelse til Esbjerg Havn
Bording - Funder
Brande - Give N
Bredsten - Vandel
Fløng - Roskilde V
Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Lim-
fjordsforbindelse
Forbindelsesrampe ml. Helsingørmotorvejen og M3
(Vintappersøen)
Frederikssundmotorvejen, 1. etape (M3-M4)
Funder - Låsby (Silkeborgmotorvejen)
Gørløse omfartsvej
Holbæk-Vig, 2. & 3. etape
Hørsholm S-Øverødvej (Helsingørmotorvejen 1. etape)
Motorring 4 - Tværvej N (Frederikssundmotorvejen, 2.
etape)
Niveaufri skæring, Grenåvej
Nordlig omfartsvej ved Næstved
Nordligt hængsel til Djursland (Sdr. Borup - Assentoft)
Nykøbing Falster omfartsvej
Nørre Aaby - Middelfart
Riis-Ølholm-Vejle
Rundkørselsforhold ved Viborg
Skovdiget, Vestbroen
Slagelse omfartsvej
Sunds omfartsvej
Søften - Skejby
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om de vejprojekter og jernbaneprojekter, der er færdiggjort inden for de sidste 15 år, er blevet dyrere end forudsat i den oprindelige bevilling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880651_0004.png
Tilslutningsanlæg 50 v. Odense
Udbygning af E45, Nørresundby-Bouet, 2. etape
Udbygning af Motorring 4 (Tåstrup-
Frederikssundsvej)
Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurs-
landsmotorvejen
Udvidelse af Brande omfartsvej
Udvidelse af E45, Skærup-Vejle Nord
I alt
209,2
76,4
338,3
56,9
478,5
1.518,7
28.416,2
160,9
58,7
260,2
43,8
368,1
1.168,2
21.858,6
143,4
30,2
227,5
44,6
255,7
684,3
17.200,6
-31,4
-60,4
-32,7
-21,6
-46,6
-54,9
-39,5
-10,9
Side 4/4
-48,6
-12,6
+1,9
-30,5
-41,4
-21,3
Anm.: For kolonnerne for afvigelse i procent indikerer negative tal et mindreforbrug i forhold til bevil-
lingen. Positive tal indikerer et mindreforbrug.
Kilde: Vejdirektoratet.
Tabel 2 – Afsluttede større nyanlægsprojekter på jernbaneområdet siden indførelsen af Ny
Anlægsbudgettering, mio. kr. 2018-priser hhv. procent
Projekt
Oprindelig
totaludgift
(inkl. re-
server)
1.554,2
1.107,7
190,4
828,1
3.680,4
Oprinde-
ligt basis-
overslag
1.194,3
1.107,7
146,4
637,1
3.085,5
Forbrug i Afvigelse
alt
i pct. af
totalud-
gift
1.261,4
1.043,9
208,3
616,9
3.130,6
-18,8
-5,8
+9,4
-25,5
-14,9
Afvigelse i
pct. af
basisover-
slag
+5,6
-5,8
+42,3
-3,2
+1,5
Dobbeltspor Lejre-Vipperød
Kapacitetsudvidelse vest for København (KØR)
Opgradering Hobro-Aalborg
Dobbeltspor Vamdrup-Vojens
I alt
Anm.: For kolonnerne for afvigelse i procent indikerer negative tal et mindreforbrug i forhold til bevil-
lingen. Positive tal indikerer et merforbrug.
Kilde: Banedanmark.
Det fremgår af tabellerne, at der navnlig for vejprojekterne har været væsentli-
ge mindreforbrug i forhold til de oprindelige anlægsoverslag. I henhold til Ny
Anlægsbudgettering samles der løbende op på erfaringerne med gennemførte
projekter med henblik på budgetteringen af fremtidige projekter, således at
anlægsoverslag generelt bliver så præcise som muligt.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen