Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1840456_0001.png
Forudsætninger for langtidsbudgettet
Langtidsbudgettet er angivet i løbende priser:
Passagertal og takster
1.
Passagertallene er fastlagt med udgangspunkt i passagerprognose
baseret på den senest opdaterede trafikmodel. For Cityringen inkl.
Nordhavn budgetteres med et passagertal i 2019 på 16 mio. passagerer
stigende til 77 mio. passagerer i 2024. For den idriftsatte Metro
budgetteres med et passagertal i 2017 på 60,5 mio. passagerer stigende
til 63 mio. passagerer i 2019.
2.
Passagertilgangen som følge af sydhavnsafgreningen er baseret på
principaftalen fra juni 2014 samt virkningen af en underjordisk
metrostation ved Ny Ellebjerg station. Passagertallet er i 2023
budgetteret med 9 mio. stigende til 14 mio. i 2035.
Ved takstforudsætningerne er der, for Cityringen inkl. Nordhavn og den
idriftsatte Metro, taget udgangspunkt i prisen pr. passager baseret på
bekendtgørelse om deling af billetindtægter i hovedstadsområdet. Disse
takstforudsætninger er reguleret til 2017-priser baseret på den
realiserede udvikling i taksterne i perioden og endvidere justeret i
overensstemmelse med den konstaterede passagersammensætning i
2015. Taksten pr. passager er i 2017 budgetteret med 13,18 kr. Der er
forudsat en real takststigning i perioden 2009-2018 på 13 %, og i
perioden 2018-2030 på 15 %, - svarende til forudsætningerne om den
økonomiske udvikling i konvergensprogrammet 2010. Disse
forudsætninger er anvendt i beregningsforudsætningerne i den
opdaterede passagerprognose.
Ved takstforudsætningerne er der, for Sydhavnen, taget udgangspunkt i
principaftalen. Der er heri forudsat en realtakststigning i perioden 2009-
2025 på 14 % og i perioden 2009-2040 på 28,5 %. Den gennemsnitlige
takst for passagertilgangen som følge af sydhavnsmetroen er i 2023
budgetteret med 15,15 kr. pr. passager.
3.
4.
Drifts- og anlægsomkostninger
5.
Driftsomkostningerne for den idriftsatte Metro er estimeret på
baggrund af selskabets omkostninger i henhold til drifts- og
vedligeholdelseskontrakten. For Cityringen er der taget udgangspunkt i
transportsystemkontrakten. For Nordhavnen er det taget udgangspunkt
i udredningen og for Sydhavn er der taget udgangspunkt i principaftalen.
Da den forudsatte realstigning i taksterne erfaringsmæssigt vurderes at
slå delvis igennem på indekseringen af driftsomkostningerne til
Metroen, er der budgetteret med en realstigning i driftsomkostningerne
svarende til ca. 60 % af den forudsatte realtakststigning.
I perioden 2013 - 2019 budgetteres med omkostninger til
driftsmobilisering for Cityringen på i alt 426 mio. kr. i 2017-priser. I 2019
budgetteres med omkostninger til Trial run for Cityringen på i alt 143
mio. kr. i 2017-priser.
6.
Anlægsomkostningerne til Cityringen er fastlagt med udgangspunkt i de
indkomne tilbud på transportsystem-kontrakten og civilwork-kontrakten.
De samlede anlægsomkostninger er vurderet til 22,3 mia. kr. i 2010-priser
Page 2 of 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en redegørelse for den aktuelle betalingstid for gælden i Metroselskabet I/S og By & Havn I/S, og hvor følsomme disse er overfor ændringer i forudsætningerne i forhold til rente, passagertal og anlægsudgifter, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til finansministeren
1840456_0002.png
(23,8 mia. kr. i 2017-priser). Opregning af restbudget fra 2010-priser til
aktuelt prisniveau er baseret på kontrakindeks og Finansministeriets
anlægsindeks. Omkostningerne i de enkelte år er baseret på aktuelle
betalingsplaner.
7.
Anlægsomkostningerne for Nordhavnen er fastlagt med udgangspunkt i
principaftalen. De samlede anlægsomkostninger er vurderet til 2,5 mia.kr.
i 2012-priser inkl. indbetalt korrektionsreserve (2,6 mia.kr. i 2017-priser).
Opregning af restbudget fra 2012-priser til aktuelt prisniveau er baseret
på Finansministeriets anlægsindeks.
Anlægsomkostningerne for Sydhavn er fastlagt med udgangspunkt i
principaftalen. Der samlede anlægsoverslag er vurderet til 8,6 mia.kr. inkl.
korrektionsreserver i 2014-priser (9,1 mia.kr. i 2017-priser). I
langtidsbudgettet er basisbudgettet ekskl. korrektionsreserver, svarende
til 6,6 mia.kr i 2012-priser (7,0 mia.kr. i 2017-priser), indarbejdet.
Anvendelse af korrektionsreserverne forudsætter indbetaling fra By &
Havn, der i henhold til aftalen har reserveret et beløb svarende hertil i
deres budgetter.
Reinvesteringerne i forbindelse med Cityringen er baseret på for-
udsætningerne i principaftalen og udgør hvert 10. år 272 mio. kr., hvert
25. år 1.224 mio. kr. og efter 50 år herudover 544 mio. kr. i 2017-priser.
Opregning fra 2010-priser til aktuelt prisniveau er baseret på en
gennemsnitlig forventning til inflationen på 2 % p.a.
Reinvesteringerne i forbindelse med Nordhavnen er baseret på
forudsætninger i udredningen og udgør hvert 10. år 36 mio. kr., hvert 25.
år 162 mio.kr. og efter 50 år herudover 72 mio.kr. i 2017-priser.
Opregning fra 2012-priser til aktuelt prisniveau er baseret på en
gennemsnitlig forventning til inflationen på 2 % p.a.
Reinvesteringerne i forbindelse med Sydhavn er baseret på
forudsætningerne i principaftalen og udgør hvert 10. år 79 mio.kr., hvert
25. år 355 mio.kr. og efter 50 år herudover 158 mio.kr. i 2017-priser
Der er forudsat reinvesteringer i forbindelse med den idriftsatte Metro
hvert 10. år på 317 mio. kr. i 2017-priser. Der er i overensstemmelse med
interessentskabskontrakten ikke indregnet reinvesteringer i tog, tunneller
og stationer.
8.
9.
10.
11.
12.
Øvrige forhold
13. Metroen er momsregistreret, hvorfor selskabets indtægter fra drift af
Metroen er fratrukket moms, mens momsudgifter ved anlæg af Metroen
afløftes.
14.
Det er forudsat, at ”anden gæld”, der ikke er rentebærende, vokser til ca.
600 mio. kr., når anlægsarbejderne er på det højeste for igen at falde til
ca. 100 mio. kr.
Det forudsættes, at overskudslikviditet forrentes med en realrente på 2
pct. p.a. Ved forrentning af gæld tages højde for selskabets indgåede
aftaler om renteafdækning. Gæld ud over renteafdækningen forrentes
med en realrente på 3,5 pct. p.a. På kort sigt tages endvidere hensyn til
selskabets faktiske renteforventninger.
Det forudsættes, at alle priser fra 2015 stiger med 2 pct. p.a.
15.
16.
Page 3 of 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en redegørelse for den aktuelle betalingstid for gælden i Metroselskabet I/S og By & Havn I/S, og hvor følsomme disse er overfor ændringer i forudsætningerne i forhold til rente, passagertal og anlægsudgifter, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til finansministeren
1840456_0003.png
Langtidsbudget 2017 for Metroselskabet I/S (løbende priser)
(Mio. kr.)
Inflation
2%
Renteforudsætninger:
På aftaler om renteafdækning indregnes den faktiske rentesats.
Gæld ud over renteafdækningen forrentes med en realrente på 3,5 %, svarende til en nominel
rente på 5,5%.
Anlægssum Cityringen (2010 prisniveau)
22.303
Anlægssum Nordhavn (2012 prisniveau)
2.460
Anlægssum Sydhavn (2014 prisniveau)
8.627
Den idriftsatte Metro
Tilgode-
havender
1.268
4.842
58
Anden gæld
mv.
105
75
-142
102
40
-141
-64
-51
-207
5
220
220
220
220
-100
-100
-100
-100
-100
Investe-
ringer
Reinveste-
ringer
Anlæg af Metro
Cityring inkl. Nordhavn og Sydhavn
Investe-
Reinveste-
ringer
ringer
Indeksering
mio.kr.
20.000
10.000
0
-10.000
-20.000
-30.000
Driftsoverskud
Den idriftsatte Metro
Indtægter
Udgifter
Udvikling i gæld
År
01.01.2007
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
2066
2067
2068
2069
2070
310
1.886
931
3.779
448
66
-172
-53
-44
-39
-46
-15
-74
-122
-126
-79
-78
-82
-89
-32
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-4
-16
-47
-61
-29
-36
-40
-29
-11
-29
0
0
-350
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-427
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-520
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-634
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-773
0
0
0
0
0
0
0
0
-4
-62
-390
-404
-594
-3.008
-2.159
-2.987
-3.236
-3.663
-3.541
-3.138
-2.965
-2.050
-1.133
-1.249
-1.315
-855
-15
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-345
-47
0
0
-108
0
0
0
0
0
-421
-57
0
0
-132
-2.090
-282
0
0
-656
-513
-69
0
0
-161
0
0
0
0
0
-625
-84
0
0
-196
0
0
0
0
0
-5.714
-772
0
0
0
0
-102
-98
-128
-126
-84
-310
-287
-246
-200
-65
-72
-75
-49
-1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
380
501
530
595
635
678
691
772
743
756
767
809
854
891
922
954
985
1.014
1.046
1.077
1.110
1.145
1.178
1.214
1.238
1.263
1.288
1.314
1.340
1.367
1.395
1.422
1.451
1.480
1.510
1.540
1.571
1.602
1.634
1.667
1.700
1.734
1.769
1.804
1.840
1.877
1.914
1.953
1.992
2.032
2.072
2.114
2.156
2.199
2.243
2.288
2.334
2.380
2.428
2.477
2.526
2.577
2.628
2.681
01.01.2007
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
2032
2034
2036
2038
2040
2042
2044
2046
2048
2050
2052
2054
2056
2058
2060
2062
2064
2066
2068
2070
Cityring inkl. Nordhavn og
Sydhavn
Indtægter
Udgifter
Likviditets-
virkning
Renter
Bevægelse
Kasse
primo
Kasse
ultimo
-1.402
3.288
2.971
2.805
2.315
-822
-2.816
-4.152
-6.806
-6.926
-10.887
-14.008
-17.560
-20.557
-22.202
-23.955
-26.080
-27.335
-27.781
-28.025
-28.052
-27.999
-27.903
-28.124
-27.993
-27.775
-27.928
-27.738
-27.394
-26.971
-26.544
-26.059
-25.545
-25.399
-24.820
-24.268
-24.213
-23.720
-25.174
-24.813
-24.103
-23.315
-23.118
-22.721
-21.805
-20.795
-20.400
-19.472
-18.282
-17.020
-15.642
-14.140
-12.506
-11.374
-9.555
-7.497
-6.067
-3.912
-1.382
1.344
4.305
7.442
10.765
8.453
11.150
-354
-444
-464
-484
-443
-443
-475
-484
-503
-576
-542
-554
-570
-582
-594
-611
-627
-644
-626
-642
-660
-678
-696
-714
-729
-743
-758
-773
-789
-805
-821
-837
-854
-871
-888
-906
-924
-943
-962
-981
-1.000
-1.020
-1.041
-1.062
-1.083
-1.105
-1.127
-1.149
-1.172
-1.196
-1.219
-1.244
-1.269
-1.294
-1.320
-1.346
-1.373
-1.401
-1.429
-1.457
-1.487
-1.516
-1.547
-1.578
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
195
740
901
1.039
1.302
1.406
1.470
1.534
1.591
1.639
1.696
1.758
1.796
1.835
1.875
1.916
1.957
2.000
2.043
2.088
2.134
2.180
2.224
2.269
2.315
2.361
2.408
2.456
2.506
2.556
2.607
2.659
2.712
2.766
2.822
2.878
2.936
2.994
3.054
3.115
3.178
3.241
3.306
3.372
3.440
3.508
3.579
3.650
3.723
3.798
3.874
3.951
0
0
0
0
0
-14
-3
-4
-6
-36
-77
-100
-550
-524
-566
-604
-761
-943
-956
-810
-806
-828
-852
-878
-898
-917
-937
-957
-977
-998
-1.019
-1.041
-1.063
-1.086
-1.107
-1.130
-1.152
-1.175
-1.199
-1.223
-1.247
-1.272
-1.298
-1.324
-1.350
-1.377
-1.405
-1.433
-1.461
-1.491
-1.521
-1.551
-1.582
-1.614
-1.646
-1.679
-1.712
-1.747
-1.782
-1.817
-1.854
-1.891
-1.928
-1.967
4.708
-469
-280
-486
-3.122
-1.851
-1.203
-2.505
110
-3.607
-2.716
-2.928
-2.217
-739
-758
-1.062
-105
717
935
1.159
1.236
1.279
981
1.333
1.407
1.011
1.360
1.500
1.532
1.565
1.598
1.633
1.247
1.647
1.738
1.253
1.677
-245
1.599
1.919
1.958
1.341
1.524
2.008
2.119
1.528
2.044
2.249
2.294
2.340
2.387
2.434
1.858
2.448
2.583
1.862
2.491
2.741
2.796
2.852
2.909
2.967
-2.687
2.315
-17
152
114
-4
-15
-143
-134
-149
-229
-355
-404
-625
-780
-906
-996
-1.063
-1.150
-1.163
-1.179
-1.186
-1.182
-1.183
-1.202
-1.202
-1.190
-1.164
-1.170
-1.156
-1.108
-1.138
-1.114
-1.119
-1.101
-1.067
-1.187
-1.198
-1.184
-1.209
-1.238
-1.210
-1.170
-1.143
-1.127
-1.092
-1.109
-1.132
-1.116
-1.059
-1.032
-961
-884
-800
-726
-629
-526
-432
-336
-211
-70
109
228
355
376
382
4.691
-317
-166
-490
-3.137
-1.994
-1.336
-2.655
-119
-3.962
-3.120
-3.553
-2.997
-1.645
-1.753
-2.124
-1.255
-446
-244
-27
53
96
-221
131
217
-153
190
344
424
427
485
514
146
580
551
55
493
-1.453
361
710
788
197
397
916
1.010
395
928
1.190
1.262
1.378
1.502
1.634
1.132
1.819
2.058
1.430
2.155
2.530
2.726
2.961
3.137
3.322
-2.312
2.697
-1.402
3.288
2.971
2.805
2.315
-822
-2.816
-4.152
-6.806
-6.926
-10.887
-14.008
-17.560
-20.557
-22.202
-23.955
-26.080
-27.335
-27.781
-28.025
-28.052
-27.999
-27.903
-28.124
-27.993
-27.775
-27.928
-27.738
-27.394
-26.971
-26.544
-26.059
-25.545
-25.399
-24.820
-24.268
-24.213
-23.720
-25.174
-24.813
-24.103
-23.315
-23.118
-22.721
-21.805
-20.795
-20.400
-19.472
-18.282
-17.020
-15.642
-14.140
-12.506
-11.374
-9.555
-7.497
-6.067
-3.912
-1.382
1.344
4.305
7.442
10.765
8.453