Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1899768_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2018
Strafferetskontoret
Jakob Liebetrau
2018-0032/37-0022
730099
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 896 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april
2018.
Søren Pape Poulsen
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 896: Spm. om ministeren kan bekræfte, at borgerforslaget om indførelse af kønsneutral mindstealder på 18 år for omskæring af raske børn, som det er fremsat vil medføre en lovliggørelse af kvindelig omskæring for kvinder på 18 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 896 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Som
opfølgning på samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den
20. april om drengeomskæring, jf. samrådsspm. BK, bedes mi-
nisteren bekræfte, at borgerforslaget om indførelse af kønsneu-
tral mindstealder på 18 år for omskæring af raske børn, som det
er fremsat vil medføre en lovliggørelse af kvindelig omskæring
for kvinder på 18 år og derover og dermed en lempelse af reg-
lerne ifht. i dag, hvor kvindeomskæring er ulovligt uanset al-
der?”
Svar:
Efter straffelovens § 245 a er det strafbart ved et legemsangreb med eller
uden samtykke at bortskære eller på anden måde fjerne kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på om-
skæring af drenge.
Borgerforslag FT-00124 om indførelse af 18 års mindstealder for omskæ-
ring af raske børn pålægger regeringen at fremsætte lovforslag, der indfører
en kønsneutral mindstealder på 18 år for omskæring, som ikke er nødvendig
af helbredsmæssige årsager.
Bemærkningerne til borgerforslaget henviser bl.a. til beskyttelse af børn og
til ligestilling af alle under 18 år uanset køn.
Bemærkningerne til borgerforslaget nævner tre måder at gennemføre bor-
gerforslaget på i lovgivningen. To af disse måder går ud på at afskære sam-
tykke til omskæring af børn (enten i sundhedsloven eller forældreansvarslo-
ven), mens den tredje går ud på at ændre straffelovens § 245 a til at forbud
mod omskæring af umyndige personer uanset køn. Det fremgår imidlertid
ikke, om det hermed er tilsigtet at afkriminalisere omskæring af myndige
kvinder, eller om sådanne handlinger
som det var tilfældet før indførelsen
af § 245 a
kan være omfattet af straffelovens almindelige voldsbestem-
melser i §§ 244, 245 og 246.
2