Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1886146_0001.png
Sundheds‐ og Ældreministeriet
 
Enhed: SUNDOK 
Sagsbeh.: SUMBEH 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 1801490 
Dok. nr.: 560730 
Dato: 02‐04‐2018 
 
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder 
[Tirsdag den 3. april 2018, SUU] 
Talepapir samråd spm. AU
Tak for spørgsmålet om Rigsrevisionens beretning om salget af 
Statens Serum Instituts vaccineproduktion.  
 
[Samrådsspørgsmål AU] 
Spørgsmålet lyder: Ministeren bedes forholde sig til kritikken i 
Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts 
vaccineproduktion samt redegøre for, hvad ministeren mener, 
der kan læres af kritikken. 
 
Jeg vil starte lidt bredere for at få konteksten for beretningen 
med. 
 
Det var den daværende SRSF‐regering i efteråret 2012 beslutter 
at igangsætte værdiansættelser af de to kommercielle 
produktioner på SSI, vaccineproduktionen og SSI Diagnostica. 
 
Baggrunden herfor var, at SSI’s økonomi var udfordret, særligt 
på vaccineområdet. Dette skyldtes følgende forhold: 
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
 
‐ Tidligere tiders fejlslagne investeringer og en 
eksportstrategi, der ikke blev indfriet, hvilket var af 
afgørende betydning, da det danske marked er et relativt 
lille marked. 
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
‐ Hertil kom nedsættelsen af SSI’s priser på 
egenproducerede vacciner til svensk niveau som følge af 
bl.a. den aftale, som blev bekræftet i den finanslovsaftale 
den daværende regering, hvor begge partiers ordførere 
som har rejst samrådsspørgsmålet hhv. deltog i 
regeringen og i den finanslovsaftale, som blev indgået 
mellem den daværende regering og Enhedslisten. En 
delaftale i den finanslov blev indgået den 16. november 
2011 mellem den daværende regering (S, R, SF) og så 
bredt forankret i Folketinget med partierne Venstre, 
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten og Det 
Konservative Folkeparti om Det Kgl. Teater for perioden 
2012‐2015 under den daværende kulturminister Uffe 
Elbæk, jf. netop den finanslovsaftale for 2012, som blev 
indgået med Enhedslisten. Her blev det aftalt at sænke 
priserne for SSI’s egenproducerede vacciner med 13 mio. 
kr. i 2012, 27 mio. kr. i 2013, 42 mio. kr. i 2014, 57 mio. kr. 
i 2015 stigende til 72 mio. kr. i 2016 og fremefter. 
 
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
De to ting var i høj grad med til at forrykke økonomien på SSI, og 
som følge heraf besluttede den daværende SR‐regering i marts 
2014 at igangsætte arbejdet med salg af SSI’s vaccineproduktion 
og SSI Diagnostica. 
 
Salget af SSI’s vaccineproduktion og SSI Diagnostica er 
overordnet set foregået efter samme proces. Det er også den 
samme styregruppe, og de samme rådgivere, der gennemførte 
de to salgsprocesser.  
 
Rigsrevisionen undersøgte indledningsvist også salget af 
Diagnostica, men som det fremgår af beretningen, har 
Rigsrevisionen ikke fundet anledning til at kritisere ministeriet 
for dette salg. Rigsrevisionen har i stedet fokuseret på salget af 
vaccineproduktionen, som foregik parallelt.  
 
Rigsrevisionens første konkrete kritikpunkt vedrører 
beslutningsgrundlaget. 
 
Det drejer sig om manglende overvejelser vedrørende 
forsyningssikkerhed. 
 
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Rigsrevisionen finder ikke, at beslutningsgrundlaget indeholder 
tilstrækkelige overvejelser vedrørende forsyningssikkerheden.  
 
Rigsrevisionen henviser i den forbindelse til to tidligere analyser 
fra hhv. 2004 og 2011, hvor det fremgik, at markedet var præget 
af få udbydere, og at lande uden statslig vaccineproduktion 
kunne blive sårbare over for de private producenters strategiske 
overvejelser omkring prissætning og produktionsmængder. 
 
I relation til dette kritikpunkt har jeg fået oplyst, at SSI, som har 
den faglige ekspertise i relation til vacciner, og som fortsat skal 
sikre forsyningen af vacciner efter et frasalg, allerede tilbage i 
2012 anbefalede et salg af vaccineproduktionen. Ministeriet har 
gennem processen med beretningsundersøgelsen anført dette 
over for Rigsrevisionen, altså at SSI, som stod for den her del, 
anbefalede et salg af vaccineproduktionen.  
 
Af beslutningsoplægget fremgår, at Danmark efter et salg eller 
nedlukning af vaccineproduktionen vil kunne indkøbe alle 
nødvendige vacciner på samme måde, som sammenlignelige 
lande gør. Det er således vurderingen i beslutningsoplægget, at 
produktionen ikke er nødvendig for forsyningen af vacciner. 
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Det fremgår ligeledes, at vaccineproduktionen ikke er nødvendig 
for beredskabet. Forhold vedrørende beredskabet var således 
afklaret inden beslutningsoplægget om frasalg.  
 
Der er dog ingen garanti for levering af vacciner, selvom man 
har en statslig vaccineproduktion.  
 
SSI har således i de seneste 10 år haft produktions‐
vanskeligheder to gange i hhv. 2013 og 2015, hvor det 
efterfølgende har været nødvendigt at indkøbe vacciner fra en 
ekstern leverandør (i 2014 og 2016). SUU er orienteret herom. 
[4. december 2013 og 22.januar 2016] 
 
Hertil skal endvidere nævnes, at det langt fra er alle vacciner, 
som SSI selv har produceret. SSI har også tidligere indkøbt 
vacciner mod mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR), 
livmoderhalskræft (HPV), pneumokokker og influenza – både til 
de årlige influenzasæsoner og for at være forberedt på det 
tilfælde, at der opstod en ny og verdensomspændende 
influenzapandemi. 
 
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Derfor er Sundheds‐ og Ældreministeriet ikke enige i 
Rigsrevisionens kritik her. 
 
I relation til selve beslutningsgrundlaget har Rigsrevisionen et 
yderligere kritikpunkt, idet Rigsrevisionen finder, at 
beslutningsgrundlaget burde have indeholdt ligestillede 
overvejelser om salg, nedlukning og investeringer med henblik 
på at fortsætte den underskudsgivende virksomhed i statsligt 
regi. Der er tale om et principielt forhold, som jeg vil komme ind 
på senere.  
 
Hvis vi vender os mod selve forberedelsen og gennemførelsen af 
salget, så rejser Rigsrevisionen også en række kritikpunkter her. 
 
Først og fremmest peger Rigsrevisionen på, at der ikke er 
udarbejdet en detaljeret forretningsplan i forbindelse med 
forberedelse af salget, og at der ikke var fokus nok herpå 
tidligere i processen. 
 
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Jeg har fået oplyst, at SSI, Finansministeriet og Sundheds‐ og 
Ældreministeriet drøftede dette med EY, da der var bekymring 
for, at dette ville forlænge salgsprocessen unødigt. Både set i 
lyset af det store underskud samt fastholdelsen af 
medarbejdere. 
 
Hertil kommer, at et bærende aktiv for salg var de unikke 
produkter og produktionsrettigheder, der ville følge med købet 
af SSI’s vaccineproduktion.  
 
Der var derfor stor sandsynlighed for, at såfremt 
vaccineproduktionen kunne sælges, så kunne den sælges på 
dette grundlag på trods af den urentable drift.  
 
Denne pointe er fremført over for Rigsrevisionen, men 
Rigsrevisionen har ikke taget det med i beretningen. 
 
Et andet kritikpunkt fra Rigsrevisionen i forbindelse med 
forberedelse af salget er adskillelsen af IT. 
 
Den del af kritikken er ministeriet enig med Rigsrevisionen i. 
 
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Et tredje kritikpunkt i forbindelse med forberedelsen af salget er 
manglende overvejelser om til‐ eller fravalg af investeringer i 
vaccineproduktionen. 
 
Jeg har hertil fået oplyst, at der ikke var politisk efterspørgsel på 
risikofyldte investeringer i en sårbar, underskudsgivende 
virksomhed.  
 
Det skyldes tidligere fejlslagne investeringer og en 
eksportstrategi, der ikke blev opfyldt. Så den vej var allerede 
afprøvet. Så det var allerede dengang åbenlyst, at nye 
investeringer ville indebære, at staten løb en risiko for 
yderligere tab. 
 
Et fjerde kritikpunkt i forbindelse med forberedelse af salget er 
manglende initiativer til at fastholde medarbejdere i 
forbindelse med et salg. 
 
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
I relation hertil har jeg fået oplyst, at SSI’s ledelse holdt møder 
med tillidsrepræsentanterne, og at der var enighed med 
tillidsrepræsentanterne om, at det bedste fastholdelsestiltag 
under de givne omstændigheder var at tilbyde et forlænget 
opsigelsesvarsel på 3 måneder i tilfælde af en nedlukning. 
 
Som det også fremgår af beretningen, blev stay‐on bonus 
ligeledes drøftet, men det var vurderingen, at det ikke ville være 
muligt at give en tilstrækkelig stor bonus til, at medarbejderne 
reelt kunne fastholdes.  
 
Herudover har SSI anvendt engangsvederlag som et 
fastholdelsesinitiativ til en række nøglemedarbejdere.  
 
Initiativet om engangsvederlag blev ikke meldt ud på forhånd, 
hvilket Rigsrevisionen kritiserer. Hertil skal bemærkes, at 
sondringen mellem nøglemedarbejdere og ikke 
nøglemedarbejdere er vanskelig at fastlægge, og en udmelding 
om hvem der var ‐ og dermed også hvem der ikke var 
nøglemedarbejdere ‐ ikke vurderedes at medvirke til at 
fastholde medarbejderne. 
 
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Jeg kan derfor oplyse, at det er ministeriets vurdering, at der er 
gjort en række tiltag for at fastholde medarbejderne. 
 
I forbindelse med såvel forberedelsen af salget som 
gennemførelsen af salget kritiserer Rigsrevisionen de foreløbige 
tidsplaner, der er udarbejdet, for ikke at tage højde for 
processernes kompleksitet og risici for udskydelse. 
 
Jeg har hertil fået oplyst, at i begge processer var der stor forskel 
i købers aktivitetsniveau, hvorfor der var forskel på, hvornår det 
var nødvendigt at intensivere indsatsen i begge processer.  
 
En stor del af forsinkelsen i det sidste stykke tid af 
salgsprocessen var manglende aktivitet fra købers side, hvilket 
også fremgår af beretningen. 
 
Afslutningsvis skal jeg nævne, at Rigsrevisionen ikke finder, at 
der løbende i processen er foretaget beregninger på, hvorvidt 
et salgsscenarie fortsat har været at foretrække rent 
økonomisk, eller om en nedlukning ville være mere økonomisk 
attraktiv. 
 
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
I relation hertil har jeg fået oplyst, at da der allerede tilbage i 
2012 var politisk opbakning til, at der skulle ses på mulighederne 
for at sælge vaccineproduktionen, var der mest fokus på 
salgsscenariet, mens de øvrige scenarier er behandlet mere 
overordnet. 
 
Jeg er endvidere blevet oplyst om, at der løbende i processen 
har været overordnede bud på omkostningerne ved en 
nedlukning. Og at der i februar 2016, hvor aktiviteten fra den 
tilbageværende køber var meget begrænset, blev påbegyndt 
mere detaljerede beregninger på de områder, hvor det gav 
mening.  
 
Jeg er også blevet oplyst om, at alternativet til et salg, som var 
at lukke ned, i sagens natur også er blevet forelagt de skiftende 
sundhedsministre. Ministeriet har skønnet, at udgifterne til 
nedlukning lå over �½ mia.kr. og op til 1 mia.kr. 
 
Ministeriet er derfor ikke enig med Rigsrevisionen i, at det ikke i 
processen er blevet overvejet, hvad alternativet var. 
 
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1886146_0013.png
 
Rigsrevisionen har medtaget oplysninger om hhv. udgifterne 
ved salg og nedlukning i beretningen. 
 
Med hensyn til nedlukningsomkostningerne har jeg fået oplyst, 
at ministeriet over for Rigsrevisionen har tilkendegivet, at man 
ikke kan genkende beregningerne.  
 
Ministeriet har over for Rigsrevisionen oplyst, at de beregnede 
udgifter til nedlukning er behæftet med betydelig usikkerhed. 
Det er således kun muligt at lave en indikativ opgørelse.  
 
En særlig udfordring i den forbindelse er, at det ikke på forhånd 
kan afklares, hvor mange og hvor store erstatningskrav 
kontraktholdere ville rejse over for staten. 
 
Det kan heller ikke på forhånd afgøres, hvor lang en 
nedlukningsperiode ville være, og dermed i hvor lang en periode 
staten ville have et tab som følge af virksomhedens underskud.  
 
Side 13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
1886146_0014.png
 
For så vidt angår udgifterne ved et salg, har jeg fået oplyst, at 
ministeriet har gjort Rigsrevisionen opmærksom på, at der 
tidligere er sendt et svar til SUU med en foreløbig opgørelse af 
de direkte udgifter ved salget til konsulenter mv. på knapt 150 
mio. kr. opgjort pr. april måned 2017. 
 
Opgørelsen af udgifter afhænger af, hvad man definerer som 
udgifter i forbindelse med salg henholdsvis nedlukning. Man bør 
dog under alle omstændigheder medtage de samme udgifter i 
begge scenarier, dvs. hvis eksempelvis underskuddet over en 
årrække medtages i salgsscenariet, bør det også medtages i 
nedlukningsscenariet. 
 
Jeg har fået oplyst, at det ser ud til, at Rigsrevisionen i deres 
opgørelse af udgifterne ved et salg bl.a. har indregnet 
underskuddet for 2014, 2015 og 2016 i udgifterne (850 mio. kr.), 
mens det omvendt ikke indgår i deres beregning af 
nedlukningsomkostningerne. Det ser også ud til, at de har 
indregnet, at huslejen kan give et tab på 425 mio.kr. samlet over 
14 år.   
 
Side 14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Aftalen med AJ Vaccines er, at fra 2021‐2031 skal huslejen 
fastsættes som gennemsnit af markedslejen medio 2020 baseret 
på 3 uafhængige mæglers skøn. Det er dog aftalt, at den årlige 
husleje minimum vil udgøre 25 mio. kr. og maksimalt 55 mio. kr. 
for at give begge parter en vis forudsigelighed. Da den 
fremtidige husleje fra 2021 afspejler markedslejen, giver det 
ikke mening at indregne det her spænd på de ca. 425 mio. kr. 
som et tab, fordi huslejen vil blive markedsfastsat. 
 
Som jeg nævnte tidligere, er der også en række mere 
principielle forhold, som Rigsrevisionen har taget med i 
beretningen. Det drejer sig om følgende forhold: 
 
Side 15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
1) Rigsrevisionen har opstillet en model for de optimale faser i 
et salg. Modellen er ifølge Rigsrevisionen opstillet specifikt til 
denne sag med bistand fra én ekstern rådgiver, der så vidt vides 
ikke har kendskab til den konkrete sag. Rigsrevisionen baserer 
sig i beretningen på, om ministeriet har fulgt denne model, som 
Rigsrevisionen har opstillet, og som ministeriet er blevet 
præsenteret for i vinteren 2017. Altså en model, der er lavet 
efterfølgende af Rigsrevisionen med bistand fra en person, der 
så vidt vides ikke har kendskab til vaccineproduktion, til salg af 
den konkrete virksomhed og til selve sagen. 
 
I relation hertil har jeg fået oplyst, at der efter ministeriets 
opfattelse er tale om en teoretisk model, som ikke tager højde 
for, at der var tale om en underskudsgivende virksomhed, der 
kostede staten penge hver måned, og hvor økonomien løbende 
blev forværret.  
 
Det vil sige, i ministeriets optik har Rigsrevisionen fokus på, hvad 
de teoretisk vurderer at være optimalt uanset konteksten og 
virksomhedens stand. 
 
Side 16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Efter ministeriets opfattelse tager Rigsrevisionen heller ikke 
højde for, at ministerierne igennem processen har anvendt 
finansielle og juridiske rådgivere, som har erfaring med salg af 
virksomheder generelt og dybt kendskab til den konkrete sag, og 
at der er rådgivet og truffet beslutninger på baggrund af denne 
viden.  
 
2) Herudover kritiserer Rigsrevisionen i deres beretning, at 
beslutningsgrundlaget var mangelfuldt og henviser til et 
selvopstillet kriterium om, at et fyldestgørende 
beslutningsgrundlag skal indeholde en grundig beskrivelse af 
relevante økonomiske og faglige fordele og ulemper ved alle tre 
scenarier om henholdsvis salg, nedlukning og investering med 
henblik på at fortsætte den underskudsgivende virksomhed i 
statsligt regi.  
 
Det er principielt problematisk, da Rigsrevisionen herved sætter 
normer for, hvad der bør ligge til grund for at kunne træffe en 
politisk beslutning, og hvad der burde efterspørges af det 
politiske system. 
 
Side 17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Det er regeringens vurdering, at det forhold, at et beslutnings‐
grundlag skal være fyldestgørende, ikke indebærer, at 
beslutningsgrundlaget skal omfatte en nærmere deltaljeret 
faglig vurdering af samtlige teoretiske scenarier og slet ikke, når 
det på forhånd vides, at der ikke er politisk opbakning til alle 
scenarierne.  
 
Det er derfor helt inden for rammerne af et fyldestgørende 
beslutningsgrundlag, at ét scenarie fremstår med en større vægt 
og grundigere gennemgang, end to andre scenarier, der ikke er 
politisk efterspørgsel på. 
   
I relation til vaccineproduktionen var der som nævnt i 2012 
politisk opbakning til, at der skulle ses på mulighederne for at 
sælge denne. 
 
Der har ikke været politisk opbakning til at foretage risikofyldte 
investeringer i en sårbar og underskudsgivende 
vaccineproduktion med henblik på, at denne skulle fortsætte i 
statsligt regi. 
 
Side 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Der har heller ikke været politisk ønske om at gå efter en 
nedlukning af vaccineproduktionen, da det ville føre til 
nedlæggelse af knapt 600 arbejdspladser, som man ønskede at 
bevare, uagtet at det ikke skulle ske i statsligt regi. 
 
Det er derfor helt naturligt, at fokus har været lagt på det 
scenarie, som har haft politisk opbakning, mens de to øvrige 
scenarier er blevet behandlet lidt mere overordnet. 
 
Disse kritikpunkter fører Rigsrevisionen frem til at give kritikken 
”meget utilfredsstillende”, hvilket gælder såvel 
beslutningsgrundlag, forberedelse samt gennemførelse af salget 
af vaccineproduktionen. 
 
Ministeriet finder kritikken uproportionel og på flere stræk 
uberettiget.  
 
Selvfølgelig er der nogle ting, som kunne være gjort bedre, og 
ministeriet er da også blevet klogere undervejs. 
 
Side 19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Der har været tale om en meget kompleks proces, og salg af en 
virksomhed, der ikke var stærkt kørende, da beslutning om salg 
blev truffet. Det holdes op imod meget klare og teoretiske 
kriterier, og derved bliver det meget sort/hvidt i beretningen fra 
Rigsrevisionen.  
 
Hertil kommer, at generelt har Rigsrevisionen kun fokuseret på 
alt det, hvor de mener, der ikke er leveret tilfredsstillende.  
 
De har således valgt ikke at nævne de områder, som de også har 
set på, og hvor de ikke har haft bemærkninger.  
 
Jeg har allerede nævnt, at de har valgt at se bort fra hele 
processen vedrørende salg af SSI Diagnostica, selvom det lå i 
den første undersøgelse, at der skulle kigges på begge dele. 
 
Herudover har Rigsrevisionen også valgt at se helt bort fra den 
proces, der har været med aftalepartierne igennem hele 
forløbet. Selvom det var et revisionskriterium at vurdere, 
hvorvidt aftalepartierne fik forelagt fyldestgørende 
orienteringer. Dette kommenteres slet ikke i beretningen. 
 
Side 20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/4-18 om Rigsrevisionens beretning om salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion, til sundhedsministeren
 
Opretholdelsen af beredskabet var ligeledes et 
revisionskriterium til at starte med.  Altså noget af det, der også 
er stillet spørgsmål til fra udvalget. (Koppeberedskab og det 
bredere beredskab)  
Det bliver heller ikke nævnt i beretningen. 
 
[Afsluttende bemærkninger] 
 
Afslutningsvist kan jeg nævne, at ministerredegørelsen 
oversendes i dag til statsrevisorerne og Rigsrevisionen, hvor der 
i sagens natur er en uddybning af de ting, jeg har nævnt her i 
dag. 
 
Tak for ordet. 
Side 21