Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1999256_0001.png
Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5401
Doknr.
634141
Dato
11-01-2019
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 27.september 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 1465 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselotte Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1465:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at kommende forældre til børn med kom-
plekse medfødte hjertefejl er stillet økonomisk helt forskelligt alt efter om de bor
i Jylland eller København? Der henvises til Ankestyrelsens principafgørelse 30-
18 om merudgifter ved forsørgelsen - tabt arbejdsfortjeneste - personkreds
operation”.
Svar:
Til brug for besvarelse af dette spørgsmål har Børne- og Socialministeriet via
Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, Sund-
hedsdatastyrelsen, Danske Regioner og Region Hovedstaden.
Sundhedsstyrelsen har baggrund af indhentede bidrag oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen
indkaldte i 2015 til en faglig drøftelse af status og overve-
jelser omkring varetagelsen af børnehjertekirurgi i Danmark. Børnehjertekirurgi
blev på daværende tidspunkt varetaget i Region Hovedstaden og i Region
Midtjylland, og der blev afholdt en række møder med faglige og administrative
repræsentanter fra de to regioner i løbet af efteråret 2015 og januar 2016. I
drøftelserne var der enighed om, at børnehjertekirurgi burde samles på ét nati-
onalt dansk center i Danmark for fremadrettet at sikre den bedst mulige faglige
kvalitet, idet antallet af børnehjertekirurgiske operationer i landet var faldet fra
ca. 300 til ca. 200 om året.
På baggrund af drøftelserne og en række skriftlige bidrag vurderede Sund-
hedsstyrelsen, at børnehjertekirurgien skulle samles på Rigshospitalet, Region
Hovedstaden med ikrafttrædelse fra den 1. oktober 2016.
Som led i overvejelser om at samle en behandling med henblik på at opnå hø-
jest mulige faglige kvalitet overvejer Sundhedsstyrelsen altid nøje hensynet til
nærhed for patienten i forhold til behandlingssted. I det omfang hensyn til høj
faglig kvalitet og hensynet til nærhed er indbyrdes modstridende, vægtes hen-
synet til den faglige kvalitet dog højest”.
Derudover har Danske Regioner oplyst følgende:
”Forældrene
er dækket af de alment gældende rettigheder beskrevet i § 27 i
bekendtgørelse om befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1465: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at kommende forældre til børn med komplekse medfødte hjertefejl er stillet økonomisk helt forskelligt alt efter om de bor i Jylland eller København, til børne- og socialministeren
1999256_0002.png
(BEK nr. 816 af 18/06/2018)
1
. Således kan en eller begge forældre til syge
børn efter omstændighederne have ret til befordring eller befordringsgodtgø-
relse, overnatning eller overnatningsgodtgørelse og yderligere time- og dag-
penge i forbindelse med barnets sygehusbehandling.
Hvis det vurderes fra lægefaglig side, at begge forældres tilstedeværelse er
nødvendig, er der mulighed for, at Rigshospitalet anmoder hjemregionen om
betalingstilsagn for dækning af udgifter til medindlæggelse af barnets anden
forælder. I de tilfælde anmodes regionen om at dække kørsel samt overnatning
til en forælder i henhold til førnævnte bekendtgørelse nr. 816 af 2018 kapitel 5,
ophold og ledsagelse.
Rigshospitalet henviser alle forældre til et barn med kompleks medfødt hjerte-
fejl, som skal opereres og er indlagt i forbindelse med operationen, til patient-
hotellet. I det tilfælde at patienthotellet er fuldt optaget, er der indgået aftale
med fire hoteller i Rigshospitalets nærområdet om overnatning til særlig
fast pris.
Ved parkering ved Rigshospitalet gælder almindelige offentlige regler og tak-
ster for parkering på offentlig vej. Der er ikke særlige takster for Rigshospitalet
eller langtidsparkering i forbindelse med indlæggelse til operation.”
Afslutningsvist skal der henvises til besvarelse af SUU alm del spørgsmål 1463
og 1464.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1
§ 27.
En ledsager til en patient, der modtager befordring eller befordringsgodtgørelse efter reglerne i kapitel 1, 3
og 4, har ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, når ledsagelsen er nødvendig på grund af patien-
tens alder eller helbredstilstand.
Stk. 2.
Nødvendiggør ledsagelsen mere end 12 timers fravær fra hjemmet, har ledsageren også ret til be-
fordring eller befordringsgodtgørelse til ud- eller hjemrejse uden ledsagelse af patienten.
Stk. 3.
En ledsager, der har ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, har ved rejser, der nødvendig-
gør, at ledsageren overnatter uden for hjemmet, også ret til overnatning eller overnatningsgodtgørelse (ho-
teldispositionsbeløb) og time- og dagpenge efter laveste sats i Finansministeriets cirkulære om time- og
dagpenge m.v.
2