Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1918590_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Besvarelse af samrådsspørgsmål CA
Sundheds- og Ældreudvalget SUU
Tirsdag den 26. juni 2018 kl. 12-13
Ca. 7 minutter
FT 1-133
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
Der er mange vinkler på dagens tema, og der er mange forskellige
hensyn på spil.
Først og fremmest vækker temaet jo vores følelser. For vi taler jo
om vores børn. Og om beskyttelse af dem.
Jeg bliver i samrådsspørgsmålet spurgt, om jeg vil redegøre for de
overvejelser, hensyn m.v., der på mit ressortområde, herunder i
forhold til FN’s Børnekonvention og børns rettigheder generelt,
kan være forbundet med at indføre et forbud mod
drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk
begrundelse herfor.
Spørgsmålet om eventuel indførelse af et forbud mod omskæring
giver anledning til mange overvejelser, der er svære at skille fra
hinanden. De er af sundhedsfaglig, politisk, juridisk, religiøs,
udenrigspolitisk og moralsk karakter. Det er derfor en sag, der
kræver meget grundige overvejelser.
[Ressortspørgsmålet]
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
Der er derfor også tale om et spørgsmål, som berører en række
forskellige ministres ressort. Spørgsmålet om et forbud indebærer
dels en sundhedsfaglig vurdering af, hvordan omskæring udføres
og reguleres i dag samt mulige sundhedsmæssige konsekvenser
af et forbud. Dels indebærer det en juridisk vurdering af, om et
forbud er muligt inden for rammerne af grundloven og Danmarks
internationale forpligtelser. Hertil kommer udenrigspolitiske
overvejelser og mulige konsekvenser i forhold til andre lande samt
potentielle sikkerhedsmæssige konsekvenser for danske
statsborgere i både ind- og udland. Endelig er der jo givet
overvejelser af religiøs, moralsk og etisk karakter.
Det er efter min bedste vurdering ikke muligt hverken at adskille
eller udskille de enkelte elementer til særskilt vurdering. Der kan
ikke ses på de enkelte dele isoleret.
Det er derfor heller ikke et spørgsmål, som kan besvares af en
enkelt minister afgrænset til det enkelte ressort. Det fremgik også
af samrådet den 20. april med sundhedsministeren,
justitsministeren, udenrigsministeren, forsvarsministeren og
kirkeministeren. Spørgsmålet kræver inddragelse af alle relevante
hensyn og i sidste ende er det jo en politisk vurdering, om man
ønsker et forbud.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
[FN’s
Børnekonvention]
Da der nu i samrådsspørgsmålet spørges særskilt ind til relevante
overvejelser og hensyn på mit ressort, og herunder særligt til FN’s
Børnekonvention
vil jeg selvfølgelig forsøge at besvare det
men igen
der er tale om et spørgsmål, der kræver at man
kommer hele vejen rundt. Men jeg vil nu søge at opliste de
generelle principper, som spørgsmålet giver anledning til at
komme ind på.
Som børne- og socialminister har jeg det koordinerende ansvar i
forhold til børnekonventionen. Det betyder blandt andet, at det er
mit ministerium, som koordinerer afrapporteringerne til FN om den
danske gennemførelse af konventionen. Jeg kan i den forbindelse
oplyse, at Danmark senest blev eksamineret
af FN’s Børnekomité
herom i september 2017. Det koordinerende ansvar indebærer
også, at mit ministerium kan give generel rådgivning om
fortolkning af konventionens bestemmelser.
Der gælder imidlertid et sektoransvarsprincip i forhold til
børnekonventionen, som indebærer, at de enkelte fagministre har
ansvaret for at sikre, at lovgivning og praksis på deres specifikke
områder, lever op til konventionens bestemmelser.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
1918590_0005.png
Når det er sagt, vil jeg kort over for udvalget opridse, hvilke
bestemmelser i børnekonventionen der er relevante at se på i
forbindelse med en vurdering af et eventuelt forbud mod
omskæring af drengebørn. Og bagtæppet er, at der i forhold til alle
bestemmelser i konventionen skal foretages en vurdering af den
konkret foreliggende situation, herunder om et påtænkt tiltag er
sagligt begrundet og proportionalt.
Artikel 3 om barnets tarv
Det følger af konventionens artikel 3, at barnets tarv skal komme i
første række i alle sager vedrørende børn. Bestemmelsen er en af
konventionens grundlæggende rettigheder, som altid skal indgå i
en fortolkning og implementering af konventionen.
FN’s Børnekomité er ikke fremkommet med en entydig definition
af begrebet ”barnets tarv”, men har i såkaldte generelle
bemærkninger til artikel 3 givet udtryk for, at der er tale om et
gennemgående begreb, som ligger til grund for alle konventionens
bestemmelser. Der er samtidig tale om et komplekst begreb, hvis
indhold må fastlægges konkret sag for sag. I forhold til
lovgivningstiltag skal det generelt vurderes, hvad der må antages
at være i barnets tarv, i lyset af de konkrete omstændigheder for
den omhandlede gruppe børn, eller børn som helhed.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
1918590_0006.png
Artikel 12 om retten til at blive hørt
Det følger af artikel 12 i Børnekonventionen, at et barn har ret til at
blive hørt i alle forhold, der vedrører barnet. Formålet er at sikre,
at barnet får lov til at fremlægge sine egne holdninger og
synspunkter, og at disse indgår i sagen.
FN’s Børnekomité
har i sine generelle bemærkninger til artikel 12
udtalt, at bestemmelsen ikke indeholder en aldersgrænse for,
hvornår børn skal høres og dermed, hvornår børn er i stand til at
forstå deres sag i et sådan omfang, at de kan give fx et informeret
samtykke. I stedet bør medlemslandene foretage en individuel
vurdering af det enkelte barn og den enkelte sag.
Artikel 14 om religionsfrihed
Børnekonventionen indeholder i artikel 14 en bestemmelse, der
beskytter
børns
ret
til
tankefrihed,
samvittigheds-
og
religionsfrihed. Denne ret er dog ikke absolut men kan
begrænses, hvis det sker ved lov og vurderes at være nødvendigt
grund
af
fx
folkesundheden
eller
andre
menneskers
grundlæggende rettigheder. Heri indgår en vurdering af, om en
eventuel begrænsning er sagligt begrundet og proportional, dvs.
om formålet med begrænsningen kan opnås ved mindre
indgribende midler. I en vurdering af et barns ret til fx
religionsfrihed bør der tages passende hensyn til barnets ret til at
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
1918590_0007.png
etablere og opretholde et tilhørsforhold til sin religiøse/kulturelle
arv.
Artikel 19 om beskyttelse mod vold m.v.
Børnekonventionens artikel 19 handler om at beskytte børn mod
alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt
eller
forsømmelig
behandling,
mishandling
eller
udnyttelse, herunder seksuel udnyttelse. Børnekomitéen har i sine
generelle bemærkninger til artikel 19 defineret disse handlinger for
ulovlige. Omskæring af drenge er ikke angivet som omfattet af
disse handlinger, men i stedet er fysiske handlinger såsom at slå,
sparke, ryste, rive, skolde, nive, eller bide børn derimod beskrevet
som omfattet.
Artikel 24, stk. 3 om sundhed
Til sidst vil jeg nævne konventionens artikel 24, som omhandler
børns ret til den højest opnåelige sundhedstilstand. Det fremgår af
artiklens stykke 3, at medlemsstaterne skal tage alle effektive og
passende
forholdsregler
med
henblik
at
afskaffe
traditionsbundne ritualer, som er skadelige for børns sundhed. I
de fælles generelle bemærkninger fra FN’s Børnekomité og FN’s
Kvindekomité, om afskaffelsen af diskrimination mod kvinder og
skadelige ritualer, nævnes omskæring af drengebørn ikke i
modsætning til omskæring af piger og kvinder. De generelle
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
bemærkninger nævner også børneægteskaber, polygami og
æresrelateret vold eller drab.
Samlet set gælder om børnekonventionen, som jeg sagde
tidligere, at der vil skulle foretages en konkret vurdering af et
eventuelt forbud mod omskæring. Denne vurdering vil afhænge af,
hvordan forbuddet konkret påtænkes udformet. Der vil i den
forbindelse skulle foretages en vurdering af, om forbuddet er
sagligt begrundet og proportionalt.
[Børns rettigheder generelt]
Jeg bliver i samrådsspørgsmålet også spurgt til overvejelser i
forhold til børns rettigheder generelt.
Som børne- og socialminister ligger det mig naturligvis stærkt på
sinde, at børns rettigheder generelt set bliver sikret.
FN’s Børnekonvention er i den forbindelse et tværgående
instrument, som gælder på tværs af fag- og ressortområder.
Derudover er tilgangen jo i dansk lovgivning, at børns rettigheder
sikres konkret i den specifikke faglovgivning, hvor dette måtte
være relevant.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
Lovgivningen indeholder således mange konkrete bestemmelser,
fx om børns ret til at blive hørt eller inddraget. Som eksempel kan
jeg fra mit eget område nævne forældreansvarslovens § 5 om, at
der i alle forhold vedrørende barnet skal tages hensyn til barnets
egne synspunkter alt efter alder og modenhed. Et andet eksempel
er servicelovens § 50, stk. 3, som tilsiger, at der som led i en
børnefaglig undersøgelse skal foretages en samtale med barnet
eller den unge, som har brug for særlig støtte.
I forhold til et eventuelt forbud mod omskæring er det klart, at
barnets perspektiv og rettigheder vil skulle indgå som et
væsentligt element i vurderingen.
For at summere op i forhold til børns rettigheder, så er det
komplekse vurderinger, der skal foretages. Der skal inddrages
mange hensyn, og disse vurderinger spænder over flere ministres
ressortområder.
I forhold til en overordnet juridisk vurdering er jeg bekendt med, at
Justitsministeriet i et svar til udvalget har oplyst, at
Justitsministeriets umiddelbare juridiske vurdering er, at en
aldersbegrænsning i forhold til omskæring af drengebørn vil kunne
indføres inden for rammerne af grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, såfremt der måtte være et politisk
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
ønske herom. Men den nærmere vurdering vil blandt andet
afhænge af, hvilken aldersgrænse der er tale om, og hvad den
nærmere begrundelse for begrænsningen er.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg slå fast, at regeringen ikke støtter et forbud
mod rituel omskæring af drengebørn. For selv om emnet, som jeg
nævnte indledningsvist, kan vække stærke følelser i forhold til
børnene, så er der et større billede, der skal inddrages
både af
hensyn til den enkelte dreng og af hensyn til mulige konsekvenser
af et forbud i øvrigt:
o
Vejer barnets ret til at blive hørt tungere end barnets ret til
selv ved en meget ung alder
at efterleve de samme
religiøse og kulturelle skikke, som indgår i dets forældres
tro?
o
Vil et forbud betyde, at ritual omskæring vil fortsætte i det
skjulte og dermed blive sværere at regulere og håndhæve
med negative sundhedsmæssige konsekvenser til følge?
o
Og vil Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation
blive forværret?
Og mulige svar på disse spørgsmål afhænger i sidste ende af, om
der måtte være et politisk ønske om at indføre et forbud eller ej.
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1142: Spm. om oversendelse af talepair fra samrådet den 26/6-18 om redegørelse for de overvejelser m.v., der kan være forbundet med at indføre et forbud i Danmark mod drengeomskæring, hvor der ikke foreligger en medicinsk begrundelse herfor, til børne- og socialministeren
Såfremt det er tilfældet vil man kunne læne sig op ad
Justitsministeriets vurdering af mulighederne for at indføre
begrænsninger.
Tak for ordet.
10