Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1962575_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4975
Doknr.
621704
Dato
02-11-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. september 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 615 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udval-
get Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 615:
Ministeren bedes forholde sig til det konkrete forslag, der er spurgt til i spørgs-
mål 1252 (SUU alm. del), om at indføre en sagsbehandlingsgaranti for borgere
med demenssygdom (som jo er progredierende, dvs. uafvendeligt negativt
fremadskridende) på enten 14 dage eller 30 dage og i forlængelse heraf oplyse
hvad det vil koste at indføre en sådan garanti for borgere med demenssyg-
dom?
Svar:
Som det fremgik af min besvarelse på spørgsmål 1252 (SUU alm. del) er sags-
behandlingstiden på etablering af værgemål ikke blot et spørgsmål om ressour-
cer, men om lovgivning.
Da værgemålsloven hører under Justitsministeriets ressort, har jeg bedt
Justitsministeriet redegøre nærmere for lovgivningen og det retssikkerhedshen-
syn, der ligger heri.
Hertil oplyser Justitsministeriet følgende:
”Iværksættelse af et værgemål er et væsentligt indgreb. Derfor er der en række
betingelser, der efter værgemålsloven skal være opfyldt, før en person sættes
under værgemål. Når Statsforvaltningen træffer afgørelser om værgemål, skal
Statsforvaltningen indhente en række oplysninger for at vurdere, om betingel-
serne for at iværksætte værgemål er opfyldt.
Indhentelse af oplysningerne er en retssikkerhedsgaranti, der beskytter den
person, sagen angår, så den pågældende ikke bliver sat under værgemål, hvis
der ikke er grundlag for det, og så et eventuel værgemål ikke bliver mere om-
fattende end nødvendigt.
Værgemålsloven og sagsbehandlingsbekendtgørelsen indeholder en række
regler om de oplysninger, som Statsforvaltningen er forpligtet til at indhente i
forbindelse med behandling af en sag om iværksættelse af et værgemål.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 615: MFU spm. om at forholde sig til det konkrete forslag, der er spurgt til i spørgsmål 1252 (SUU alm. del), om at indføre en sagsbehandlingsgaranti for borgere med demenssygdom, til børne- og socialministeren
1962575_0002.png
I de fleste værgemålssager, skal Statsforvaltningen indhente en lægeerklæring.
Lægeerklæringen kan være udstedt af den pågældendes egen læge, men hvis
erklæringen forudsætter en viden eller erfaring, som den pågældendes sæd-
vanlige læge ikke har, afgives lægeerklæringen af en speciallæge. Hvis der er
behov for det, er det muligt at indhente flere lægeerklæringer i samme sag.
Hvis den person, sagen angår, bor på institution, for eksempel et plejehjem el-
ler bosted, indhenter Statsforvaltningen en udtalelse herfra.
Hvis det er nødvendigt for sagens behandling, kan Statsforvaltningen også af-
kræve dokumentation eller udtalelser fra andre personer, der har kendskab til
den pågældende
for eksempel en sagsbehandler ved socialforvaltningen.
Statsforvaltningen skal også underrette den person, sagen angår, om at der er
blevet anmodet om værgemål for den pågældende. Statsforvaltningen skal
også underrette den pågældendes eventuelle ægtefælle, værge eller andre fa-
miliemedlemmer. I sager om visse typer værgemål indkalder Statsforvaltningen
den, som sagen angår, til et møde.
Forinden Statsforvaltningen træffer afgørelse, har den person, sagen angår, ret
til at gøre sig bekendt med grundlaget for den påtænkte afgørelse og har ret til
at afgive en skriftlig eller mundtlig udtalelse til sagen, medmindre den pågæl-
dende ikke kan udtale sig om spørgsmålet.”
Sagsbehandlingstiden afhænger af, hvor hurtigt ovenstående proces kan gen-
nemføres og hvor hurtigt, de nødvendige oplysninger kan indhentes. Her spiller
ydre omstændigheder ind. Lægernes svartid for indsendelse af lægeerklærin-
ger og familiens drøftelse af, hvem der kan udpeges til værge har betydning
for, hvor hurtigt sagsbehandlingen kan gennemføres.
Jeg har bedt Statsforvaltningen bidrage med en vurdering af, hvorvidt de finder
det administrativt muligt at behandle sager om etablering af værgemål efter de
gældende regler, som er beskrevet ovenfor, inden for 14 dage eller 30 dage.
Til det svarer Statsforvaltningen:
”at det efter Statsforvaltningens vurdering på baggrund af de eksisterende reg-
ler i værgemålslovgivningen ikke generelt er muligt at operere med en 14-da-
ges sagsbehandlingsgaranti for ansøgninger om værgemål, og selv en 30-da-
ges garanti forekommer ikke realistisk.”
Sagsbehandlingen skal være så kort som muligt under hensyn til den retssik-
kerhedsgaranti, der ligger i de nuværende regler. Derfor har mit ministerium
sammen med Statsforvaltningen igangsat en række initiativer til at nedbringe
sagsbehandlingstiden. Konkret har det betydet, at sagsbehandlingstiden de
sidste tre måneder er nedbragt med halvanden uge. Dette arbejde fortsætter
med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden yderligere.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2