Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1916258_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd SOU alm del spm S
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor hun mener, at
de tre forslag i regeringens
udspil ”Et
Danmark uden
parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030” fra
marts 2018,
nemlig tidlig opsporing af udsatte børn, skærpet straf
for brud på den særligt udvidede underretningspligt
samt styrket forældreansvar gennem mulighed for
bortfald af børnecheck og enklere forældrepålæg, er
nødvendige. Ministeren bedes desuden redegøre for,
om hun mener, at regeringen, hvis disse tre forslag
realiseres, kan siges at gennemføre tiltag, som
dokumenterbart vil virke.”
Dato / tid
Talens varighed
Sted
D. 21. juni kl. 12-13.
10 min.
Folketinget
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
[1
Indledning]
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag om samrådsspørgsmål S,
hvor jeg bliver bedt om at redegøre for nødvendigheden af fire
delinitiativer i regeringens udspil om Ӄt Danmark
uden
parallelsamfund
– ingen ghettoer i 2030”.
Derudover bliver der spurgt til, hvorvidt det er tiltag, som
dokumenterbart vil virke.
[2
Kan ikke bare se til
der er et problem]
Jeg er glad for denne lejlighed til at gå lidt mere i dybden med den
politiske aftale mod parallelsamfund.
For ligegyldigt hvordan vi vender og drejer tingene, så er der
problemer i de udsatte boligområder. Det kan vi ikke blive ved
med at vende det blinde øje til.
Det er kendt viden, at børn fra de udsatte boligområder klarer sig
dårligere i dansk og matematik i skolen, og at færre begynder på
en ungdomsuddannelse. De børn og unge får det svært i det
danske samfund.
Og det er den udvikling, vi skal vende.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
1916258_0003.png
[3
De konkrete forslag]
Det leder mig hen til, hvordan vi så løser udfordringerne i de
udsatte boligområder.
Én ting er sikkert: Vi må konstatere, at indsatsen op til i dag langt
fra har været tilstrækkelig. Vi må gå nye veje, som sætter hårdere
og mere konsekvent ind over for parallelsamfundene.
Derfor giver vi med
initiativet ”Tidlig opsporing af udsatte børn”
kommunerne mulighed for at anvende data til tidligt at opspore
børn i risiko for at blive udsatte ved at samkøre data fra forskellige
forvaltninger.
Det gør vi, fordi vi ved, at de første år i børns liv er de allermest
centrale, og derfor er det vigtigt med en tidlig indsats. Jo tidligere
børn med behov for støtte opdages, desto tidligere er det muligt at
sætte ind med den relevante støtte og dermed forebygge
mistrivsel og manglende tilknytning til det omgivende samfund.
Derfor ønsker regeringen at give kommunerne bedre mulighed for
at opspore udsatte børn og unge tidligt. For forskning på området
peger på, at det kan betale sig at investere i intensive, tidlige
indsatser. Fordi en tidlig indsats for børn og unge kan forebygge,
at sociale problemer vokser sig større.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
1916258_0004.png
Der har været mange skriverier om det her initiativ, og jeg vil
derfor gerne understrege, at intentionen ikke er at masseovervåge
samtlige danske børnefamilier. Den konkrete model for initiativet
skal drøftes politisk, men det er klart, at den skal tage højde for
familiernes retssikkerhed og de regler, der gælder for beskyttelse
af persondata.
Derudover sætter vi foden ned over for ledere, der ikke
underretter, når de skal, i initiativet om
”Skærpet
straf for brud på
den udvidede underretningspligt”.
Fagpersoner er generelt gode til at underrette om udsatte børn,
men der er desværre stadig miljøer
fx på muslimske friskoler
hvor der ikke underrettes nok. Lederen af fx dagtilbud og skoler
har et særligt ansvar for at understøtte en kultur, hvor man
underretter om børn, der mistrives. Det er set i det lys, at det skal
kunne koste fængsel i op til et år i meget grelle tilfælde, hvis en
leder ikke overholder sin underretningspligt.
Herudover sætter vi fokus på at styrke forældres ansvar for deres
børns skolegang
i initiativet om ”Styrket forældreansvar gennem
mulighed for bortfald af børnechecken”.
Initiativet indebærer, at
skoleledere skal underrette om elever med over 15 pct. ulovligt
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
skolefravær inden for ét kvartal. Herefter bortfalder børne- og
ungeydelsen tilsvarende for ét kvartal.
Det gør vi, fordi ulovligt skolefravær er bekymrende adfærd og kan
være udtryk for, at barnet eller den unge har behov for særlig
støtte. Det er noget, som er forhandlet hos
undervisningsministeren, og derfor vil jeg ikke gå i dybden med
det her. Men det er vigtigt for mig at understrege, at det har været
vigtigt for regeringen, at forældre til børn, som har fravær som
følge af fx et handicap, autisme og lignende, ikke rammes af
forslaget.
Endelig skal forældrepålægget forenkles ved at kravet om en
forudgående børnefaglig undersøgelse fjernes, så pålægget kan
anvendes hurtigere og mere effektivt af kommunerne til at styrke
ansvaret hos forældre som kan, men ikke vil løfte deres
forældreansvar. Forenklingen af forældrepålægget skal gøre det
nemmere for kommunerne at sikre, at forældre, der ikke lever op
til deres forældreansvar, hurtigere vil opleve en konsekvens heraf.
For det er vigtigt for børnenes inklusion og muligheder i
samfundet, at forældre løfter deres ansvar som forældre og fx
tager ansvar for, at deres børn kommer i skole. Og hvis de ikke vil
løfte dette ansvar, så skal de mærke en økonomisk konsekvens.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
[4
Initiativer som en del af en større samlet indsats]
Jeg synes, det er vigtigt at understrege, at de fire forslag, der er
spurgt ind til i dag, ikke skal ses isoleret. De er delinitiativer i en
større, ambitiøs plan.
Her kan jeg nævne, at der på mit eget område også indgår forslag
på dagtilbudsområdet. Her bliver børnene fra en tidlig alder en del
af børnefællesskaber i dansksproglige miljøer, hvor de i højere
grad kommer i kontakt med danske traditioner, normer og værdier.
Og her kan børnene få det løft, de har brug for, men måske ikke
får derhjemme.
Derfor skal alle børn i udsatte områder, allerede når de bliver ét
år, i et læringstilbud i dagtilbud 25 timer om ugen, hvor de bl.a.
skal gennemføre målrettede forløb, der skal styrke deres sproglige
udvikling og generelle læringsparathed. Læringstilbuddene er lagt
i dagtilbuddene, så børnene automatisk bliver en del af
børnemiljøet i de almindelige dagtilbud.
Og så skal der tilrettelægges forløb for forældrene, hvor de lærer,
hvad det vil sige at være i dagtilbud i Danmark, og hvordan de kan
hjælpe deres børns udvikling på rette vej.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
Dertil kommer, at der fremover skal være et loft over andelen af
nye børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution. Der må
således maksimalt nyoptages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i daginstitutionerne i kommunerne. Samtidig vil det
gælde, at hvis kommunerne ønsker at tilbyde en plads i et udsat
boligområde, så skal de samtidig tilbyde en plads i et dagtilbud
uden for et udsat boligområde.
[5
Vi kan ikke dokumentere om det virker, før vi har prøvet]
Spørgeren ønsker
at vide, om forslagene ”dokumenterbart vil
virke”.
Til det kan jeg sige, at vi ved, at jo tidligere børn med behov for
støtte opspores, desto tidligere er det muligt at sætte ind og
forebygge mistrivsel.
Desuden ved vi, at det hæmmer børn og unges muligheder, når
de vokser op uden at lære ordentlig dansk. Og vi ved, at mange
børn i isolerede boligområder ikke deltager i fritids- og
foreningslivet. Det gør det overordentligt svært at lære de normer
og værdier, som det danske samfund bygger på
og som er helt
grundlæggende viden, hvis man skal være en del af det store
fællesskab.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
Hertil kommer, at vi fra forskningen ved, at børn, der har gået i
vuggestuer og børnehaver af høj kvalitet, klarer sig bedre end
børn, der ikke har. Den høje kvalitet øger blandt andet børns
muligheder for at få en uddannelse og dermed et arbejde, så de
kan forsørge sig selv og deres familier.
Og jeg får da lyst til at spørge Enhedslisten selv, om der er 100
pct. belæg for, at alle Enhedslistens forslag på det her område
”dokumenterbart vil virke”?
Jeg mener, at vi skal have en mere vidensbaseret socialpolitik.
Men det er ikke det samme, som at vi kun skal basere
socialpolitikken på algoritmer og indsatser, som ligger øverst på
evidensstigen. Vi er politikere, og skal derfor lave politik ud fra
vores overbevisning. Vi skal turde sætte kursen for, i hvilken
retning vi gerne vil rykke vores samfund. For mig er det bl.a., at
alle skal være en del af fællesskabet, samtidig med at det også er
en pligt for alle borgere
også dem som bor i ghettoområder
at
bidrage ind til fællesskabet.
Pointen er, at vi må konstatere, at nogle børn fra de her
parallelsamfund ikke bliver opdaget og hjulpet i dag. Derfor mener
jeg, at vi skylder børnene at gå markant nye veje.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21/6-18 om regeringens udspil "Et Danmark uden parallelsamfund: Ingen ghettoer i 2030", jf. SOU alm. del - samrådsspm. S, til børne- og socialministeren
[6
Afslutning]
Jeg vil gerne afslutningsvist understrege, at vi lader børnene i
stikken, hvis vi ikke gør noget nu.
Så kan det godt være, at nogle af forslagene til at gøre op med
parallelsamfund måske er noget andet, end hvad vi er vant til at
se på socialområdet. Men det er nødvendigt med en ny tilgang til
at løse de massive problemer med parallelsamfund, som vi har i
Danmark.
Det er en stor opgave, vi har foran os, men jeg er sikker på, at de
tiltag, som indgår i regeringens udspil, og de aftaler, der er indgået
ind over midten i dansk politik, er med til at sætte den rigtige
retning. Vi skal give børn fra de udsatte boligområder det løft, som
de har brug for, så de kan komme godt videre i livet.
8