Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1971344_0001.png
19. november 2018
J.nr. 2018 - 5958
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 560 af 24. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om det er korrekt forstået, at det er lovforslag nr. L 54 (folketingsåret 2005-2006), der har muliggjort den reform af systemet omkring eksportgodtgørelse, til skatteministeren
1971344_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at det er lovforslag nr. L 54 (folketings-
året 2005-2006), der har muliggjort den reform af systemet omkring eksportgodtgørelse,
som omtales i DR Kontants program ”Bedrag med brugte biler” bragt den 20. september
2018?
Svar
Med lovforslag nr. L 54 af 9. november 2005 (lov nr. 1409 af 21. december 2005) blev
den daværende ordning med vurderingsmænd foreslået afskaffet. Disse vurderingsmænd
afgjorde visse spørgsmål af skønsmæssig karakter efter registreringsafgiftsloven, de så-
kaldte vurderingssager, herunder vurdering af køretøjer til eksport.
Det primære formål med loven var at styrke retssikkerheden ved administration af regi-
streringsafgiftsloven, idet vurderingsmændenes afgørelser med enkelte undtagelser var en-
delige, forstået på den måde, at der ikke kunne klages til anden administrativ myndighed
over vurderingsmændenes afgørelser. I stedet indførtes en ordning, hvor alle afgørelser i
første instans om registreringsafgift træffes af told- og skatteforvaltningen.
Med lovændringen blev der ikke ændret på, at myndighederne kunne besigtige køretø-
jerne, hvis det blev fundet nødvendigt.
Det vurderes derfor ikke, at der som følge af lovforslag nr. L 54 af 9. november 2005 blev
muliggjort den reform af systemet omkring eksportgodtgørelse, som omtales i DR Kon-
tants program ”Bedrag med brugte biler”.
Virksomhederne fik derimod i 2008
med vedtagelsen af lovforslag nr. L 42 af 17. januar
2008 (lov nr. 265 af 23. april 2008)
mulighed for selv at anmelde værdien af brugte kø-
retøjer til eksport og dermed også størrelsen af godtgørelsen af afgift for de eksporterede
køretøjer. Godtgørelsesordningen blev dog indført allerede i 2002 med henblik på at
undgå dobbeltbeskatning ved eksport af brugte køretøjer og dermed fjerne barrierer for
handel med brugte køretøjer på det indre marked i EU. Formålet med udvidelsen af selv-
anmelderordningen var bl.a. at lempe de administrative byrder for erhvervslivet og
SKAT.
Det bemærkes, at der er igangsat en række yderligere målrettede initiativer mhp. at øge re-
gelefterlevelsen ifm. udbetalinger af eksportgodtgørelse, jf. svar på SAU spørgsmål 559 af
24. september 2018 (alm. del).
Side 2 af 2