Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1889560_0001.png
4. maj 2018
J.nr. 2018-2302
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 346 af 6. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den svenske skovkontoordning, til skatteministeren
1889560_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den svenske skovkontoordning samt redegøre for de prove-
numæssige konsekvenser af en tilsvarende dansk ordning som beskrevet af Dansk Skov-
forening, jf. SAU alm. del bilag 145 og bilag 169.
Svar
Den svenske skovkontoordning går ud på, at en person, der driver skovvirksomhed, kan
udskyde beskatningen af indkomst ved skovvirksomheden.
Udskydelsen kræver, at indkomsten indsættes på en særlig bankkonto (skovkonto). Ind-
skud på en skovkonto kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen, og beløbet vil være skatte-
frit, så længe beløbet står på kontoen. Beløbet skal senest indsættes på kontoen, inden fri-
sten for indlevering af selvangivelse er udløbet. Pengeinstituttet skal indsende kontrolop-
lysninger om det indbetalte beløb til skattevæsenet. Det er kun muligt én gang i et ind-
komstår at indsætte et beløb på en skovkonto i et pengeinstitut. Der kan ikke indsættes
beløb på skovkontoen, der medfører, at skovvirksomheden får et underskud.
Når beløbet hæves fra kontoen, skal beløbet selvangives som indkomst ved erhvervsvirk-
somhed, og beløbet beskattes derfor på det tidspunkt, hvor indskuddet hæves fra kon-
toen.
Den indkomst, der indsættes på skovkontoen, kan ikke overstige
60 pct. af indtægter ved salg af rettigheder til skovhugst (avverkningsrätt) eller
40 pct. af indtægter ved salg af skovprodukter.
Udbetalte erstatninger for skade på skov eller skovprodukter anses i denne forbindelse
for at være indtægt ved skovvirksomhed.
Det laveste beløb, der kan indsættes på en skovkonto, er 5.000 SEK. Der kan tidligst hæ-
ves på skovkontoen fire måneder, efter at beløbet er indsat på kontoen. Der skal mindst
hæves 1.000 SEK. Indskud kan maksimalt stå 10 år på skovkontoen.
Overgår erhvervsvirksomheden til en ny ejer gennem arv, testamente, bodeling eller på
lignende vis, skal indestående på skovkontoen gøres op og beskattes, hvis skovbruget ud-
gør mere end 50 pct. af erhvervsvirksomheden. Udgør skovbruget mindre end 50 pct.,
kan skovkontoen opretholdes, selvom skovbruget er overdraget. Sælges en skovbrugs-
virksomhed, eller gives skovbrugsvirksomhed væk som gave, kan skovkontoen oprethol-
des, hvis der fortsat på anden vis drives skovbrug.
Ved generationsskifte til en nærtstående er det under visse forudsætninger muligt at over-
føre skovkontoen til den pågældende. Reglerne gælder ved arv, testamente, gave eller bo-
deling. Juridiske personer anses ikke for at være nærtstående.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den svenske skovkontoordning, til skatteministeren
1889560_0003.png
En dansk skovkontoordning svarende til den svenske indebærer, at en erhvervsdrivende
ved skovbrug vil få mulighed for at kunne udskyde beskatningen af indkomst ved skov-
drift. Andre erhvervsdrivende vil ikke have samme mulighed. En skovkontoordning vil
således svare til en skattebegunstiget opsparingsordning, som primært vurderes at udgøre
en fordel for nuværende skovejere, da skattebegunstigelsen formodes at kapitalisere sig i
værdien af skovbruget. Gevinsten for skovejerne modsvares af et mindreprovenu for det
offentlige, som med betydelig usikkerhed skønnes at udgøre i omegnen af 30 mio. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd.
Jeg kan supplerende henvise til min besvarelse af SAU alm. del svar på spørgsmål 311
(2017-18). Som det fremgår heraf, er jeg positiv over for, at skovbruget har regler, der un-
derstøtter dets virksomhed. Jeg mener dog, at de gældende regler allerede indeholder gun-
stige vilkår. Virksomhedsordningen giver således netop den fleksibilitet, som skovbruget
har brug for, idet den giver mulighed for at opspare overskud imod betaling af en forelø-
big virksomhedskat på 22 pct. og dermed udjævne indkomsten.
Det bemærkes desuden, at særregler for én bestemt erhvervssektor vil være selektive og
udgøre statsstøtte. Sådanne regler vil derfor skulle overholde EU’s regler om statsstøtte.
Der ses ikke umiddelbart at være grundlag for, at en særordning for skovbrug vil kunne
godkendes. Den svenske skovkontoordning blev gennemført, før Sverige blev medlem af
EU.
Side 3 af 3