Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1897029_0001.png
18. maj 2018
J.nr. 2018 - 2012
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 329 af 20. marts 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en afskaffelse af fradraget for udbetalinger og hensættelser fra fonde, til skatteministeren
1897029_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet for statskassen på årlig basis vil være ved en af-
skaffelse af fradraget for udbetalinger og hensættelser fra fonde, altså det fradrag der i dag
(eksklusiv konsolideringsfradrag på 4 procent) er 100 procent. Provenuet bedes opgjort i
2018-priser i følgende intervaller for en afskaffelse, hvor fradraget er henholdsvis 90, 80,
70, 60, 50, 40, 30, 20, 10 og 0 procent, og opgøres umiddelbart, efter tilbageløb, efter til-
bageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Som nærmere redegjort for i besvarelsen af spørgsmål 332 har fondene i perioden 2007-
2016 i gennemsnit haft fradrag for 11,6 mia. kr. for uddelinger og hensættelser til uddelin-
ger. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at fondene kan udnytte 75 pct. af deres fra-
drag for almennyttige uddelinger og hensættelser, når der tages højde for prioriteringsreg-
len, og at en del af fondenes indtægter består af skattefrie udbytter fra datterselskaber.
På denne baggrund skønnes en afskaffelse af fradraget at ville medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 1,9 mia. kr. årligt ved en skattesats på 22 pct., svarende til ca. 1,5 mia.
kr. efter tilbageløb. En ophævelse af fradraget vurderes ikke at indebære adfærdseffekter
af betydning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at reducere fondes fradrag for uddelinger og hensæt-
telser (mia. kr. 2018-niveau)
Størrelse af fra-
drag
100 pct.
90 pct.
80 pct.
70 pct.
60 pct.
50 pct.
40 pct.
30 pct.
20 pct.
10 pct.
0 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Umiddelbart
merprovenu
0,0
0,2
0,4
0,6
0,8
1,0
1,1
1,3
1,5
1,7
1,9
Merprovenu efter
tilbageløb
0,0
0,2
0,3
0,5
0,6
0,8
0,9
1,1
1,2
1,4
1,5
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd
0,0
0,2
0,3
0,5
0,6
0,8
0,9
1,1
1,2
1,4
1,5
Det bemærkes, at en afskaffelse af fradraget for almennyttige uddelinger og hensættelser
og en deraf følgende øget beskatning må forventes at medføre en nogenlunde tilsvarende
reduktion i fondenes uddelinger til almennyttige formål inden for bl.a. forskning, uddan-
nelse og kultur. Det finder regeringen på ingen måde er den rigtige vej at gå. Tværtimod
ser jeg som skatteminister gerne flere fonde i Danmark, og jeg ønsker at fonde, der udde-
ler til almennyttige formål, har gode skattemæssige vilkår.
Side 2 af 2