Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1858158_0001.png
20. februar 2018
J.nr. 2018 - 999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 212 af 29. januar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvorvidt det i provenuberegningerne er lagt til grund, at lønmodtagere i fremtiden kan substituere fra lønindkomst til arbejdsgiverbetalt telefon for derved at opleve en skattemæssig besparelse, jf. svar på spm. 162, til skatteministeren
1858158_0002.png
Spørgsmål
Ministeren skriver i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 162: ”Forslaget ventes at med-
føre, at flere lønmodtagere får fri telefon. I mange tilfælde vil der være tale om medarbej-
dere, der har en arbejdstelefon, men ikke efter gældende regler fri telefon. De vil med for-
slaget – og såfremt arbejdsgiveren tillader det – kunne anvende arbejdstelefonen som fri
telefon uden at blive beskattet heraf. Dertil kommer personer, der ikke med gældende
regler har fri telefon, og heller ikke har arbejdstelefon, men hvor en skattefritagelse vil
gøre det attraktivt at få fri telefon som led i en lønaftale.” Ministeren bedes oplyse, hvor-
vidt det i provenuberegningerne er lagt til grund, at lønmodtagere i fremtiden kan substi-
tuere fra lønindkomst til arbejdsgiverbetalt telefon for derved at opleve en skattemæssig
besparelse. Ministeren bedes i bekræftende fald oplyse hvor stor en del af det samlede
mindreprovenu på 700 mio. kr., som ventes at stamme fra bortsubstitution af lønind-
komst til fordel for skattefri, arbejdsgiverbetalt telefon.
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er som led i aftalen om finansloven for 2018 enige om at
ophæve beskatningen af fri telefon og internet fra og med indkomståret 2020. Ophævel-
sen vil afhjælpe, at ansatte af hensyn til skattereglerne skal gå rundt med to mobiltelefoner
– én til arbejdsrelaterede samtaler og én til private samtaler. Det vil endvidere medføre
administrative lettelser for arbejdsgiverne, som ikke længere skal indberette og indeholde
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af den fri telefon mv., og som ikke længere
skal føre kontrol med, om der er privat rådighed over en arbejdstelefon. Hertil kommer,
at forslaget vil medføre skattelettelser for en bred gruppe af lønmodtagere og selvstændigt
erhvervsdrivende.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 580 mio. kr. i umiddelbar virkning
(2018-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu på ca. 540 mio. kr. i
2020 stigende til ca. 760 mio. kr. i 2027,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af skattefritagelse for fri telefon
Mio. kr. 2018-niveau
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Adfærd
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger, bl.a. baseret på lovmodeldata.
2020
-580
-440
-100
-540
2021
-580
-440
-130
-570
2022
-580
-440
-160
-600
2023
-580
-440
-190
-630
2024
-580
-440
-220
-660
2025
-580
-440
-260
-700
2026
-580
-440
-290
-730
2027
-580
-440
-320
-760
Med stor usikkerhed skønnes, at forslaget har en adfærdsvirkning svarende til et mindre-
provenu på ca. 100 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 320 mio. kr. i 2027. Hele adfærdsvirk-
ningen kan henføres til personer, der ikke med gældende regler har fri telefon, og heller
ikke har arbejdstelefon, men hvor en skattefritagelse vil gøre det attraktivt at få fri telefon
som led i en lønaftale. Det forudsættes beregningsteknisk, at denne gruppe fuldt indfaset
vil udgøre ca. 300.000 personer, samt at tilpasningen sker gradvist og er afsluttet i 2027.
Side 2 af 2