Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1919685_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd
samrådsspørgsmål AÆ og
AØ (alm. del) REU
Onsdag den 27. juni 2018 kl 14.15-
Hvornår:
15.15
19. juni 2018
DET TALTE ORD GÆLDER
Sags nr.
Akt-id
2018 - 11024
460021
Tekst:
Spørgsmål AÆ
”Vil
ministeren redegøre for, hvad der konkret bliver
gjort for at udsende personer på tålt ophold, herunder
hvilke initiativer myndighederne konkret gør brug af for
at få udsendt Ahmad Khaldhahi, jf. artiklen
”Terrordømt
kan ikke udvises - skal leve på tålt ophold” fra tv2.dk den
12. juni 2018?”
Spørgsmål AØ
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken betydning Højest
rets dom af 17. januar 2017 har fået for personer på tålt
ophold, herunder om og hvornår melde-og opholdsplig-
ten risikerer at blive ophævet for Ahmad Khaldhahi?”
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
1919685_0002.png
2
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene.
Jeg har aftalt med justitsministeren, at vi griber det an på
den måde, at jeg først besvarer spørgsmål AÆ og AØ, og
derefter vil justitsministeren besvare spørgsmål AZ.
I både spørgsmål AÆ og AØ spørges der bl.a. til forhol-
dene vedrørende en konkret person.
Som udvalget ved, er det meget begrænset, hvad man
som minister kan sige om konkrete sager på et åbent
samråd.
Det havde måske været mere hensigtsmæssigt, at
spørgsmålene blev besvaret på et lukket samråd.
På den måde kunne jeg have givet flere oplysninger om
den konkrete sag, og vi ville have haft mulighed for at få
en mere frugtbar drøftelse heraf.
Jeg har derfor desværre ikke mulighed for at besvare
spørgsmål om, hvorvidt den pågældende er underlagt
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
1919685_0003.png
3
opholds- og meldepligt, og om der er konkrete bestræ-
belser på at udsende ham. Det håber jeg, udvalget har
forståelse for.
Jeg har dog mulighed for at besvare de generelle
spørgsmål.
[Spørgsmål AÆ]
2.
Der spørges for det første til, hvad der konkret bliver
gjort for at udsende personer på tålt ophold.
Ingen i det her rum kan være i tvivl om regeringens eller
min linje i forhold til at udsende personer på tålt ophold:
Udlændinge på tålt ophold er uønskede her i landet og
skal udsendes, så snart muligheden herfor opstår.
Det er et område, som regeringen har brugt meget tid og
energi på. Og jeg vil faktisk vove den påstand, at den nu-
værende regering gør mere, end nogen tidligere regering
har gjort.
Når det er sagt, så vil jeg ikke lægge skjul på, at det ikke
er nemt at få sat gang i udsendelserne.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
1919685_0004.png
4
Udlændinge på tålt ophold befinder sig her i landet, fordi
de ikke kan udsendes på grund af risiko for dødsstraf og
andre overgreb i hjemlandet.
Det ændrer dog ikke ved, at de skal udsendes, så snart
det er muligt.
Og det ændrer heller ikke ved, at mulighederne for ud-
sendelse løbende skal undersøges. Det gør Udlændinge-
styrelsen allerede i dag. Styrelsen foretager således hvert
halve år en grundig gennemgang af sagerne med perso-
ner på tålt ophold for at vurdere, om der er grundlag for
at prøve, om de fortsat ikke kan vende hjem til deres
hjemland.
Og denne sagsgennemgang har siden 2011 ført til at 13
personer ikke længere sidder på tålt ophold.
Derudover er det regeringens holdning, at det skal under-
søges, om der kan gøres mere. Det gælder navnlig mu-
ligheden for at anvende såkaldte diplomatiske forsikrin-
ger.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
5
En diplomatisk forsikring er en udsendelsesaftale, hvor
hjemlandet forpligter sig til at sikre, at den udsendte ikke
udsættes for asylrelevante overgreb eller lignende ved
tilbagevenden til hjemlandet.
Anvendelse af diplomatisk forsikringer vil således kunne
gøre det muligt at udsende en udlænding, der opholder
sig her i landet på tålt ophold.
Spørgsmålet om anvendelse af diplomatiske forsikringer
er blevet grundigt overvejet af en arbejdsgruppe under
den daværende regering i 2009.
Arbejdsgruppen pegede på, at det ikke kan afvises, at der
er mulighed for at anvende diplomatiske forsikringer,
men at mulighederne er begrænsede. Arbejdsgruppen op-
stillede en række betingelser, der skal være opfyldt, for at
vi kan gøre brug af diplomatiske forsikringer.
Diplomatiske forsikringer har da heller ikke hidtil været
anvendt i forbindelse med udsendelse af udlændinge.
Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at der er tale
om et område med meget begrænsede muligheder og et
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
6
snævert råderum. Under skiftende regeringer er der også
indhentet erfaringer fra andre lande, herunder Storbritan-
nien, og de erfaringer ændrer ikke ved, at det er vanske-
ligt område.
Men det er som sagt et område, der efter min opfattelse
er vigtig at få afdækket.
Derfor har regeringens også ansat en udsendelsesrådgi-
ver, der specifikt skal arbejde med hjemsendelse af per-
soner på tålt ophold og se på mulighederne for at opnå
diplomatiske garantier.
Udsendelsesrådgiveren er aktuelt ved at gennemgå rets-
grundlaget. Det næste skridt i arbejdet bliver at gennem-
gå de konkrete sager vedrørende personer på tålt ophold.
Og der vil eventuelt være behov for yderligere erfarings-
indsamling fra andre lande.
[Kontrolregime]
3.
Det siger sig selv, at det er en forudsætning for at ud-
sende personer, at myndighederne ved, hvor de er.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
7
Regeringen har derfor siden sin tiltræden gennemført en
række skærpelser af kontrollen med udlændinge på tålt
ophold. Der er bl.a. indført underretningspligt, som sup-
plerer opholds- og meldepligten, straffen for overtrædel-
se af pålagte kontrolforanstaltninger er blevet skærpet,
og der er indført mulighed for fodlænkeafsoning på bo-
pælen i indkvarteringsstedet.
Den skærpede kontrol afspejler, at de pågældende ud-
lændinge skal udsendes, så snart muligheden herfor op-
står, og at de danske myndigheder derfor har en interesse
i at føre en tæt kontrol med de pågældende.
Så jeg vil sige, at vi gør alt, hvad vi kan, for at få perso-
ner på tålt ophold ud af Danmark. Og det tror jeg ærligt
talt heller ikke, at der er nogen, der i tvivl om.
[Spørgsmål AØ]
4.
Med de ord vil jeg bevæge mig videre til besvarelsen
af spørgsmål AØ.
Spørgeren ønsker en redegørelse for, hvilken betydning
Højesterets dom af 17. januar 2017 har fået for personer
på tålt ophold.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
1919685_0008.png
8
Jeg har faktisk allerede sidste år sendt skriftligt oriente-
ring om konsekvenserne af dommen til Folketingets Ud-
lændinge og Integrationsudvalg [bilag 157 UUI (alm del)
2016-17], men jeg vil selvfølgelig også gerne orientere
Retsudvalget.
Jeg går ud fra, at udvalget helst fraser sig, at jeg oplæser
hele det 9 sider lange notat, som jeg sendte til Udlændin-
ge- og Integrationsudvalget. Jeg vil derfor i stedet gen-
nemgå hovedpunkterne.
Det er jo sådan, at udlændinge på tålt ophold pålægges
opholdspligt.
Og det har også altid været sådan, at der er en grænse
for, hvor længe en udlænding på tålt ophold kan være på-
lagt opholdspligt. Det skyldes, at opholdspligten udgør et
indgreb i udlændingens bevægelsesfrihed.
Højesterets dom af 17. januar 2017 handler om den tids-
mæssige grænse for udstrækningen af en konkret op-
holdspligt. Og Højesteret fandt i sagen, at en konkret op-
holdspligt ikke længere var proportional.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
9
Dommen er imidlertid ikke den første, som Højesteret
har truffet om udstrækningen af opholdspligt. Den fulgte
således i kølvandet på Højesterets dom af 1. juni 2012 i
den såkaldte Karkavandi-sag.
Højesteret fandt i Karkavandi-sagen, at Karkavandis op-
holdspligt udgjorde et uproportionalt indgreb i hans be-
vægelsesfrihed og ophævede på den baggrund opholds-
pligten. Højesteret pegede i sine præmisser på en række
kriterier, der skulle indgå i proportionalitetsvurderingen.
I sin dom af 17. januar 2017 udtalte Højesteret, at hensy-
net til at sikre udlændingens tilstedeværelse med henblik
på udsendelse som udgangspunkt vejer tungere end hen-
synet til den pågældendes bevægelsesfrihed. Højesteret
anerkendte således, at en udlænding kan pålægges op-
holdspligt.
Højesteret gentog herudover, at myndighederne ved vur-
deringen af, om det fortsat er proportionalt at pålægge
opholdspligt, skal anvende de kriterier, som Højesteret
havde anvendt i sin dom i Karkavandi-sagen fra 2012.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
10
Højesteret tilføjede, at der også kan være yderligere for-
hold, der skal indgå i vurderingen.
Som det også fremgår af det notat, jeg tidligere har sendt
til Folketinget, må det på baggrund af dommen fra januar
2017 antages, at selv alvorlig kriminalitet [fængsel i 8 år]
som udgangspunkt ikke kan tale afgørende for oprethol-
delse af opholdspligten, når en udlænding har været på-
lagt opholdspligt i ca. 4 år.
Uanset det udgangspunkt, så vurderes det dog, at op-
holdspligten vil kunne opretholdes i mere end 4 år for så
vidt angår udlændinge, som er til fare for statens sikker-
hed. Det vil for eksempel gælde personer, der er dømt for
terrorisme.
5.
Udover notatet har jeg tidligere i år sendt en opgørelse
til Udlændinge- og Integrationsudvalget over, hvor man-
ge personer, der siden Højesterets dom af 17. januar
2017 har fået ophævet deres opholds- og meldepligt. [be-
svarelse af 23. maj 2018 af spm. nr. 361 UUI (alm. del)]
Det fremgår af svaret, at 15 udlændinge har fået ophævet
deres opholdspligt. Og Udlændingestyrelsen har til brug
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/6-18 om tålt ophold, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
11
for dette samråd bekræftet over for mig, at det tal stadig
er gældende.
Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at de pågælden-
de fortsat vil kunne pålægges meldepligt. Rigspolitiet er i
øjeblikket ved at vurdere, om der er grundlag for det.
Herudover ser vi på, om vi på anden måde kan styrke
kontrollen. Jeg kommer ikke med nogen svar herpå i dag,
men som det er spørgeren bekendt, så er det noget, vi al-
lerede er i gang med at se på.
Med de bemærkninger vil jeg overlade ordet til justits-
ministeren.