Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1933205_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Kristine Toke Mogensen
2018-0030-1288
791493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 914 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om, hvad har it-selskabet konkret foretaget sig for at stramme op på sikkerheden i forbindelse med datalækket af personfølsomme oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 914 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad har it-selskabet konkret foretaget sig for at stramme op
på sikkerheden i forbindelse med datalækket af personfølsomme
oplysninger, jf. artiklen ”Politikerne er oprørte over datalæk:
»Det er helt katastrofalt«” fra Politiken den 20. juni 2018, og
kan it-selskabet forvente økonomiske sanktioner som følge af
data-lækket?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at det i forbin-
delse med leverandørens redegørelse for sagsforløbet blev op-
lyst, at der hos leverandøren er planlagt og iværksat tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at undgå lignende hændel-
ser.”
Supplerende kan Justitsministeriet generelt oplyse, at offentliggørelse af
personoplysninger på nettet vil kunne udgøre en overtrædelse af de databe-
skyttelsesretlige regler. Tilsynet med de databeskyttelsesretlige regler vare-
tages af Datatilsynet. Datatilsynet udøver sine funktioner i fuld uafhængig-
hed, jf. databeskyttelseslovens § 27, stk. 1, og Datatilsynets afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 30, stk. 1.
Datatilsynet påser af egen drift eller efter klage fra en registreret, at behand-
lingen af personoplysninger finder sted i overensstemmelse med de databe-
skyttelsesretlige regler. Overtrædelse af de databeskyttelsesretlige regler
kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder, medmindre der er mu-
lighed for højere straf efter anden lovgivning, jf. databeskyttelseslovens §
41, stk. 1.
Afslutningsvist bemærkes, at det fremgår af databeskyttelseslovens § 40, at
enhver person, som har lidt materiel eller immateriel skade som følge af en
ulovlig behandlingsaktivitet eller enhver anden behandling i strid med data-
beskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen, har ret til erstatning ef-
ter databeskyttelsesforordningens artikel 82. Endeligt kan det bemærkes, at
såvel dataansvarlige som databehandlere kan ifalde erstatningsansvar efter
databeskyttelsesforordningens artikel 82.
2