Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1958042_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0030-1343
798823
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 903 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren mener, at lovgivningen er tilstrækkeligt klar på dette område, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 903 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at lovgivningen er tilstrækkeligt klar på
dette område, jf. artiklen: "22-årig blev filmet topløs på stran-
den af fire mænd – da hun sagde fra, blev hun slået" fra nyhe-
der.tv2.dk den 19. juni 2018?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 264 a straffes den, som uberettiget fotograferer per-
soner, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Idet en strand i almindelighed er et frit tilgænge-
ligt sted, er det ikke i strid med bestemmelsen at fotografere personer på en
strand.
Efter straffelovens § 264 d straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder
den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en an-
dens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstæn-
digheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Det blev bl.a. ved Højesterets dom af 10. juni 2010 (gengivet i UfR
2010.2448 H) fastslået, at det ikke var strafbart efter straffelovens § 264 d,
at et ugeblad havde offentliggjort billeder af en kendt studievært, som top-
løs badede på en offentlig, men næsten mennesketom, strand. Billederne
blev taget med teleobjektiv uden den pågældendes vidende og samtykke.
2.
Det er min opfattelse, at der er et særligt behov for en styrket og mere
tidssvarende beskyttelse af den enkeltes privatliv bl.a. i form af en udvidet
beskyttelse mod uberettiget videregivelse af nøgenbilleder. Billeder på in-
ternettet kan spredes meget vidt og meget hurtigt, og de kan i praksis være
vanskelige og i visse tilfælde næsten umulige at få slettet igen. Videregi-
velse af nøgenbilleder udgør derfor i almindelighed en alvorlig privat-
livskrænkelse, som kan have store konsekvenser for den forurettede. Det
gælder uanset, om billedet er taget i soveværelset, på en øde strand eller på
et mere befolket sted.
På den baggrund har jeg for nylig fremsat lovforslag nr. L 20 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medieansvarslo-
ven (Freds- og ærekrænkelser m.v.), hvor der lægges op til en udvidet be-
skyttelse mod videregivelse af nøgenbilleder af personer i det offentlige rum
efter straffelovens § 264 d.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren mener, at lovgivningen er tilstrækkeligt klar på dette område, til justitsministeren
Der er i lovforslaget først og fremmest lagt op til, at det fremover i almin-
delighed vil være strafbart uberettiget at videregive nøgenbilleder af en per-
son, som er taget på et øde, men offentligt tilgængeligt sted, f.eks. en øde
strand, park eller lignende. Den foreslåede bestemmelse vil således fremad-
rettet omfatte den situation, som var omdrejningspunktet i Højesterets dom
af 10. juni 2010.
Efter lovforslaget vil det også i almindelighed være strafbart uberettiget at
videregive billeder fra en offentlig strand, hvis billedet har til formål at ud-
stille en person nøgen. Det vil derimod ikke være i strid med bestemmelsen
at videregive et generelt stemningsbillede fra en sommerdag på stranden,
herunder turist- og familiebilleder, uanset at der i baggrunden måtte figure-
rer en nøgenbadende eller en topløs solbader.
3