Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945789_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1202
770953
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 818 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 818: Spm. om ministeren vil udarbejde en redegørelse om oplysninger fra Den Danske Ambassadør i Canada om, at personkredsen i ejerskabet bag skibet MV.Scandinavian Star, SeaEscape Cruises Ltd., i april 1990 forblev ejere efter branden og frem til skibet blev ophugget i 2005 blot igennem nye selskabsnavne St. Thomas Cruises og International Shipping Partners, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 818 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren udarbejde en redegørelse om oplysninger fra
Den Danske Ambassadør i Canada om, at personkredsen i ejer-
skabet bag skibet "MV. Scandinavian Star", SeaEscape Cruises
Ltd., i april 1990 forblev ejere efter branden og frem til skibet
blev ophugget i 2005 blot igennem nye selskabsnavne "St. Tho-
mas Cruises"og "International Shipping Partners", hvor hoved-
manden både i SeaEscape Cruises Ltd og de sidstnævnte selska-
ber var Niels Erik Lund?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
816 (Alm. del) og nr. 817 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg blev det i Danmark undersøgt, om der var grundlag for at
rejse tiltale mod nogen for overtrædelse af lov om skibes sikker-
hed. Efterforskningen førte til, at der blev rejst tiltale for over-
trædelse af § 23 i lov om skibes sikkerhed.
Efter denne bestemmelse er det afgørende for at pålægge et
strafferetlig ansvar, hvem der må anses for at være reder, mens
spørgsmålet om, hvem, der måtte anses for at være ejer af ski-
bet på tidspunktet for branden, ikke er afgørende for det straffe-
retlige ansvar.
Der kan i øvrigt med hensyn til ejerforholdene henvises til
granskningskommissionens rapport af 1. juni 2017, der i Del II
(side 45-97) indeholder en omfattende gennemgang af rede-
ransvar, ejerforhold og økonomiske forhold vedrørende Scandi-
navian Star.”
2