Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1893777_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. maj 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2018-0030-1028
717382
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 646 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om, hvad udgiften vil være, hvis man opretter et obligatorisk DNA-register til dansk politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 646 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad udgiften vil være, hvis man
opretter et obligatorisk DNA-register til dansk politi ud fra føl-
gende to scenarier; hvor man enten udtager DNA-materiale fra
nyfødte eller udtager DNA løbende fra samtlige danskere (f.eks.
ved fornyelse af danske pas eller når man løbende er i kontakt
med myndighederne)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har opgjort politiets skønnede driftsudgifter ved de
to scenarier.
Rigspolitiet skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at der
ikke er taget højde for udgifter uden for politiets område i form
af eksempelvis udgifter til det sundhedspersonale, der forudsæt-
tes at udtage DNA-materialet, samt til den nødvendige kapacitet
hos Retsgenetisk Afdeling. Der er ligeledes ikke taget højde for,
hvorvidt det vil være muligt for Retsgenetisk Afdeling at imø-
dekomme den øgede mængde af DNA-materiale, der skal ana-
lyseres.
Rigspolitiet kan oplyse, at politiets nuværende database inde-
holder ca. 130.000 personer. Dermed vil de foreslåede scenarier,
særligt scenarium 2, indebære en markant udbygning af politiets
nuværende DNA-register. Det vil derfor formentlig være nød-
vendigt med en systemopgradering for at kunne rumme det
øgede antal registreringer. Rigspolitiet har ikke skønnet udgif-
terne hertil, og de indgår således ikke i estimaterne nedenfor.
Endvidere må en udbygning af dette omfang forventes at inde-
bære en markant stigning i antallet af tilfælde, hvor der er et
match mellem et DNA-spor og en eller flere personer i DNA-
registeret. En udvidelse vil derfor have afledte udgifter på poli-
tiets område i form af øget analysearbejde hos Retsgenetisk Af-
deling, som skal validere de fundne DNA-match, og til politi-
kredsene, som efterfølgende modtager de validerede match til
nærmere analyse og efterforskning.
Det er ikke muligt for Rigspolitiet at estimere udgifterne hertil.
Rigspolitiet kan endvidere ikke opgøre eventuelle afledte bespa-
relser i form af mere effektiv efterforskning mv.
Rigspolitiets beregninger baserer sig således alene på politiets
nuværende driftsudgifter til fremkaldelse af DNA-profiler hos
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om, hvad udgiften vil være, hvis man opretter et obligatorisk DNA-register til dansk politi, til justitsministeren
1893777_0003.png
Retsgenetisk Afdeling og til sagsbehandling i Rigspolitiet knyt-
tet til oprettelse af personer i DNA-registeret. Det er i beregnin-
gerne lagt til grund, at de nuværende priser til Retsgenetisk Af-
deling forbliver uændret. Det skal endvidere bemærkes, at ud-
gifterne til sagsbehandling er forbundet med væsentlig usikker-
hed.
Som det fremgår af tabel 1 nedenfor, skønner Rigspolitiet
med
udgangspunkt i niveauet for levendefødte i 2017
at udgifterne
til DNA-registrering af nyfødte vil beløbe sig til ca. 60 mio. kr.
årligt
1
. Hovedparten af udgifterne medgår til udarbejdelsen af
analyser hos Retsgenetisk Afdeling. Rigspolitiet skønner endvi-
dere, at en ordning, hvor man løbende udtager DNA fra hele be-
folkningen, vil indebære udgifter på ca. 600 mio. kr. om året de
første 10 år (jf. tabel 2). Det er således lagt til grund, at hele den
nulevende befolkning vil blive registreret over en 10-årig peri-
ode. Herefter vil der være årlige udgifter på ca. 60 mio. kr. til
registrering af nyfødte.
Tabel 1 Politiets driftsudgifter til registrering af nyfødte
Mio. kr., 2018-pl
Fremkaldelse af DNA-profiler
Sagsbehandling
I alt
Årlige udgifter
43
15
58
Anm.: Beregningerne er baseret på Danmarks Statistiks opgørelse over antallet af le-
vendefødte i 2017.
Tabel 2 Politiets driftsudgifter til løbende registrering af hele befolkningen
Mio. kr., 2018-pl
Fremkaldelse af DNA-profiler
Sagsbehandling
I alt
Årlig udgift Årlig udgift fra
i år 1-10
år 11 og frem
444
154
599
43
15
58
Anm.: Det er lagt til grund, at der over de næste 10 år vil blive udtaget DNA-materiale
fra samtlige personer, der var opført i Danmarks Statistiks befolkningstal per 1. januar
2018. Samtidig vil der løbende være registrering af nyfødte. Det vil skulle defineres
nærmere, hvordan registreringen skal finde sted i praksis. Der er i beregningerne ikke
tage højde for, at en andel af den nulevende befolkning formentlig vil dø, inden man
når at udtage DNA fra dem. Ligeledes er der ikke taget højde for, at en andel af den
nulevende befolkning i forvejen er opført i registeret. De årlige udgifter skønnes at
udgøre 599 mio. kr. frem til og med år 10 svarende til i alt ca. 6 mia. kr. Herefter
skønnes udgifterne at udgøre 58 mio. kr. årligt. Beregningerne er baseret på Dan-
marks Statistiks opgørelse over befolkningstallet per 1. januar 2018 samt Danmarks
Statistiks opgørelse over antallet af levendefødte i 2017.
1
Rigspolitiet har i en tidligere besvarelse oplyst, at udgifterne til registrering af nyfødte vil udgøre
ca. 80 mio. kr. årligt (Justitsministeriets besvarelse af 3. marts 2014 af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets
Retsudvalg ad beslutningsforslag B 21). Denne forskel i estimaterne skal ses i sammenhæng med, at
politiet i dag betaler Retsgenetisk Afdeling en lavere pris for ydelsen end i 2014.
3