Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1895732_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. maj 2018
Sikkerhedskontoret
Andreas Højmark Søn-
dergaard
2018-0030-0915
699814
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 550 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV) og Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Uggerhøj-Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om det er TET’s opgave at kontrollere, at PET ikke genanvende personoplysninger, der er indsamlet til anvendelse i andre sager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 550 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at det er ulovligt, hvis PET indsam-
ler personoplysninger i én sag og derefter genanvender disse
personoplysninger i andre sager, jf. samrådet den 20. marts 2018
om TET og PET?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET har adgang til at tilvejebringe personoplysninger i medfør
af bestemmelserne i PET-lovens §§ 3 og 4 samt udlændinge-
lovens § 45 a.
Det følger således bl.a. af PET-lovens § 3, at PET med henblik
på en efterfølgende behandling kan indsamle eller indhente op-
lysninger, hvis disse oplysninger på indsamlings- eller indhent-
ningstidspunktet vurderes at kunne have betydning for PET’s
virksomhed.
Ligeledes følger det af PET-lovens § 4, at andre forvalt-
ningsmyndigheder skal udlevere oplysninger til PET, hvis op-
lysningerne må antages at have betydning for PET’s virksom-
hed.
Af bemærkningerne til § 3 (Folketingstidende 2012-13, A, L
161 som fremsat) fremgår, at efterretningsarbejde ofte har ka-
rakter af »at lægge et puslespil«, hvor enkeltoplysninger ikke
nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen,
når den sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgø-
rende betydning for det terrorforebyggende arbejde.
Der kan endvidere henvises til de almindelige bemærkninger til
PET-loven, pkt. 4.3.2, hvorefter tilvejebringelseshjemmelen i §
3 er nødvendig for, at PET kan skaffe sig det informationsbe-
redskab, som er nødvendigt for, at tjenesten kan varetage sine
opgaver, herunder med henblik på så tidligt og effektivt som
muligt at identificere eventuelle trusler, som PET skal fore-
bygge, efterforske og modvirke.
PET’s adgang til efterfølgende intern behandling af tilveje-
bragte personoplysninger, herunder en eventuel videre bear-
bejdning for at benytte oplysningerne på en meningsfuld måde,
følger af PET-lovens §§ 7 og 8.
Den interne behandling af personoplysninger kan herefter ske,
hvis det sker med samtykke (nr. 1), må antages at have betyd-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om det er TET’s opgave at kontrollere, at PET ikke genanvende personoplysninger, der er indsamlet til anvendelse i andre sager, til justitsministeren
ning for varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende forebyg-
gelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13 (nr. 2) eller er nødvendig for varetagelsen af PET’s øv-
rige opgaver (nr. 3).
Herudover er en række af persondatalovens regler sat i kraft for
PET’s interne behandling af personoplysninger, jf. PET-lovens
§ 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, herunder de grundlæggende personda-
taretlige principper i persondatalovens § 5.
PET er således omfattet af finalité-princippet efter persondata-
lovens § 5, stk. 2, hvorefter en behandling ikke må være ufore-
nelig med de formål, der har begrundet indsamlingen af de på-
gældende oplysninger. PET er ligeledes omfattet af princippet i
persondatalovens § 5, stk. 3, hvorefter der alene må behandles
oplysninger, der er relevante og tilstrækkelige og ikke må om-
fatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvor-
til oplysningerne senere behandles. PET kan således ikke be-
handle oplysninger indhentet til en konkret sag til andre formål,
uden at proportionalitetsprincippet i bestemmelsen er opfyldt.
Når disse behandlingsbetingelser er opfyldt, kan PET behandle
oplysninger, der er lovligt tilvejebragt, til at varetage PET’s op-
gaver, uanset om oplysningerne er tilvejebragt til brug for den
konkrete sag.
Det kan dog dertil oplyses, at PET i sin virksomhed behandler
sager, hvortil der ikke er direkte søgeadgang for operative med-
arbejdere, idet det vil have undtagelsens karakter, at oplysnin-
gerne er relevante i det operative arbejde. Det gælder bl.a. sager
om sikkerhedsundersøgelser. I det omfang oplysningerne heri
må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens op-
gaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller er nødvendige for
varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver, kan oplysningerne
imidlertid behandles i den konkrete sammenhæng, hvis de be-
handlingsbetingelser, der er beskrevet ovenfor, er opfyldt.”
3