Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1954326_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2018
Enheden for Ledelsesin-
formation og data
Martin Stolpe
2018-0282-0028
671825
Hermed fremsendes Justitsministeriets orientering om sagsbehandlingsti-
derne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben
på offentlig tilgængeligt sted i 2017.
Af afsnit 1 - 3 fremgår sagsbehandlingstiderne for henholdsvis politiet og
anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen. I afsnit 4 følger be-
mærkninger til sagsbehandlingstiderne.
Myndighedernes bidrag til besvarelsen vedlægges endvidere til orientering.
Det bemærkes, at de statistiske oplysninger om sagsbehandlingstiderne er
behæftet med en vis usikkerhed. En række af opgørelserne beror endvidere
på manuelle optællinger, da der ikke i alle tilfælde er elektronisk registre-
ringsgrundlag for opgørelserne. Det indebærer, at tallene kan afvige fra tidli-
gere orienteringer til Folketingets Retsudvalg.
Søren Pape Poulsen
/
Martin Stolpe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0002.png
Sagsbehandlingstider i volds- og voldtægtssager samt sager
om ulovlig besiddelse af våben på offentligt sted
1. Voldssager
Målsætningerne om hurtig behandling af voldssager er opstillet i voldspak-
kerne fra 1994 og 1997.
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningerne, at det sam-
lede tidsforbrug, fra sigtelsen til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2017 har der været 3.270 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev 58,5 pct. af sagerne indbragt for
retten inden for 30 dage,
jf. tabel 1.
Dette er et fald på 7,3 pct. point i for-
hold til 2016.
Tabel 1
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 30 dage fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
1. halvår 2013
2. halvår 2013
1. halvår 2014
2. halvår 2014
1. halvår 2015
2. halvår 2015
2016
2017
Antal sager
1.996
1.935
1.984
1.963
1.783
1.892
2.391
3.270
Inden 30 dage
74,1 pct.
72,6 pct.
68,2 pct.
69,1 pct.
68,8 pct.
71,4 pct.
65,8 pct.
58,5 pct.
30 dage til 2 mdr.
16,1 pct.
16,8 pct.
18,4 pct.
17,9 pct.
17,6 pct.
16,6 pct.
19,4 pct.
20,2 pct.
Efter 2 mdr.
9,8 pct.
10,7 pct.
13,4 pct.
13,0 pct.
13,6 pct.
12,0 pct.
14,8 pct.
21,3 pct.
Kilde: Rigsadvokatens data per 1. februar 2018.
Opgørelsen omfatter sager efter straffelovens §§ 244-246, undtaget § 245 a,
og fra og med januar 2017 § 119, stk. 1, hvor voldsforholdet er sagens ho-
vedforhold, og hvor sagen er afgjort i retten med frihedsstraf, en bøde, en
advarsel, en frifindelse eller med gerningskoden ”andet”.
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen modtages i retten,
til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0003.png
I 2017 har der været 799 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på indtil 37 dage. Heraf blev 40 pct. af sagerne
afgjort inden for 37 dage i 2017. Målopfyldelsen er dermed faldet med 3
pct. point i forhold til 2016,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til domsafsi-
gelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
Inden 60 dage
Inden 180 dage
2013
2014
2015
2016
2017
1.148
967
706
624
799
53 pct.
48 pct.
40 pct.
43 pct.
40 pct.
66 pct.
61 pct.
55 pct.
58 pct.
56 pct.
91 pct.
89 pct.
-
-
-
Anm.: En bindestreg (-) indikerer, at andelen af sager afsluttet inden 180 dage ikke er opgjort.
Kilde: Domstolsstyrelsen
I opgørelsen indgår alle sager om overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1
og §§ 244-246, der afgøres med ubetinget frihedsstraf, uden at der heri ind-
går andre lovovertrædelser af væsentlig betydning for strafudmålingen. Det
skal bemærkes, at der i januar 2017 er et mindre databrud, idet sager om
vold efter straffelovens § 119, stk. 1 (vold mod tjenestemand), hvor der
idømmes en ubetinget frihedsstraf, og hvor voldselementet er sagens hoved-
forhold, nu også omfattes af de prioriterede sager og dermed indgår ved op-
gørelsen af målopfyldelsen. Domstolene begyndte at indsamle oplysninger
om sager om vold efter straffelovens § 119, stk. 1, fra den 1. februar 2017.
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen af voldsdomme er målsætningen fastsat således, at af-
soningen for dømte, som ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter, at der foreligger fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig for-
udsat, at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart ef-
ter, at der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb eller efter, at an-
kedom er afsagt.
I 2017 har der været 322 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på indtil 30 dage. Heraf blev fristen på 30 dage over-
holdt i 86,6 pct. af sagerne. Målopfyldelsen er dermed steget med 12,3 pct.
point i forhold til 2016,
jf. tabel 3.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0004.png
Tabel 3
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Andel dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
88,6 pct.
86,2 pct.
74,5 pct.
74,3 pct.
86,6 pct.
Periode
Antal dømte
1.jan. 2013 til 30. sep. 2013
2014
2015
2016
2017
483
571
384
300
322
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgens opgørelse omfatter sagsbehandlingstiden for personer
dømt for overtrædelse af straffelovens § 119, § 123 og §§ 244-246, der ef-
ter at have været indkaldt til afsoning fra fri fod er påbegyndt afsoning af
deres dom i 2017.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, indgår ikke i undersøgelsen. I opgørelsesperioden var der 7 sager,
hvor der blev givet udsættelse og 640 sager, hvor fodlænke blev vurderet.
2. Voldtægtssager
Ifølge folketingsbeslutning B 82 af 4. juni 2004 om forbedring af
voldtægtsofres retsstilling før og under retssagen skal sagsbehandlingstiden
for voldtægtssager være omfattet af en konkret målsætning.
På den baggrund blev der fastsat forskrifter om målsætninger for sagsbe-
handlingstiderne i voldtægtssager, som Justitsministeriet sendte til Folketin-
gets Retsudvalg ved brev af 11. august 2005.
Politiet og anklagemyndigheden
Målsætningerne indebærer for politiet og anklagemyndigheden, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
60 dage, dog således at det for sager, hvor der gennemføres mentalundersø-
gelse af sigtede og eventuelt tillige sker forelæggelse for Retslægerådet,
gælder, at dette tidsforbrug ikke bør overstige 4 måneder.
I 2017 er der indberettet 202 sager, hvoraf 143 var omfattet af målsætnin-
gen om en sagsbehandlingstid på højst 60 dage, mens 59 sager var omfattet
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0005.png
af målsætningen om en sagsbehandlingstid på højst 4 måneder,
jf. tabel 4-
5.
For de sager, der er omfattet af målsætningen om en sagsbehandlingstid på
højst 60 dage, blev målsætningen opfyldt i 61 af sagerne svarende til 42,7
pct.,
jf. tabel 4.
Dette er fald på 23,3 pct. point i forhold til 2016.
For så vidt angår de sager, der er omfattet af en målsætning om en sagsbe-
handlingstid på højst 4 måneder, blev målsætningen opfyldt i 26 af sagerne
svarende til 44,1 pct.,
jf. tabel 5.
Dette er et fald på 21,6 pct. point i forhold
til 2016.
Tabel 4
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen indtil 60 dage fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Inden 60 dage
60 dage til 4 mdr.
Efter 4 mdr.
1. halvår 2013
2. halvår 2013
1. halvår 2014
2. halvår 2014
1. halvår 2015
2. halvår 2015
2016
2017
32
33
37
53
51
77
144
143
62,5 pct.
63,6 pct.
64,9 pct.
49,1 pct.
68,6 pct.
80,5 pct.
66,0 pct.
42,7 pct.
12,5 pct.
18,2 pct.
24,3 pct.
41,5 pct.
17,6 pct.
9,1 pct.
20,8 pct.
30,8 pct.
25,0 pct.
18,2 pct.
10,8 pct.
9,4 pct.
13,7 pct.
10,4 pct.
13,2 pct.
26,6 pct.
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 5
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen indtil 4 måneder fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Inden 4 mdr.
4 mdr. til 6 mdr.
Efter 6 mdr.
1. halvår 2013
2. halvår 2013
1. halvår 2014
2. halvår 2014
1. halvår 2015
2. halvår 2015
2016
2017
7
8
13
21
23
12
35
59
42,9 pct.
50,0 pct.
69,2 pct.
61,9 pct.
47,8 pct.
58,3 pct.
65,7 pct.
44,1 pct.
28,6 pct.
12,5 pct.
7,7 pct.
9,5 pct.
21,7 pct.
0,0 pct.
14,3 pct.
23,7 pct.
28,6 pct.
37,5 pct.
23,1 pct.
28,6 pct.
30,4 pct.
41,7 pct.
20,0 pct.
32,2 pct.
Anm.: Grundet afrunding summer andele ikke nødvendigvis til 100,0 pct.
Kilde: Rigsadvokaten
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0006.png
I opgørelsen indgår sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af straf-
felovens § 216 og forsøg herpå og sager om overtrædelse af straffelovens §
216, jf. § 225 (andet seksuelt forhold end samleje) og forsøg herpå.
Opgørelsen omfatter sager, hvor voldtægtsforholdet er sagens hovedfor-
hold. Opgørelsen omfatter imidlertid også sager, hvor der er begået anden
kriminalitet i tilknytning til voldtægten – eksempelvis frihedsberøvelse af
offeret eller efterfølgende trusler mod offeret – idet sådanne lovovertrædel-
ser ikke i sig selv kan antages at påvirke behandlingen af voldtægtssagen
væsentligt. Endvidere omfatter opgørelsen sager, hvor der i øvrigt måtte
indgå forhold vedrørende mindre alvorlig kriminalitet begået uden sammen-
hæng med voldtægtsforholdet, hvis karakteren af disse forhold ikke medfø-
rer en særlig omfattende og langvarig efterforskning. Opgørelsen omfatter
tillige sager med flere gerningsmænd og sager, hvor samme gerningsmand
har begået flere voldtægter.
Opgørelsen medtager ikke nævningesager og sager, der udover voldtægt
omfatter anden alvorlig kriminalitet, som røverier, anden grovere berigel-
seskriminalitet eller adskillige voldsforhold, der i væsentlig grad har betyd-
ning for politiets og anklagemyndighedens behandling af sagen.
Danmarks Domstole
For domstolene er målsætningen for sagsbehandlingstiden i voldtægtssager
fastsat til 37 dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen mod-
tages i retten, til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er af-
sat 7 dage til hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2017 har der været 155 afsluttede sager, der er omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på indtil 37 dage. 29 pct. af voldtægtssagerne blev
afgjort inden for målsætningen i 2017, hvilket er uændret i forhold til 2016,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til doms-
afsigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
Inden 60 dage
Inden 180 dage
2013
2014
2015
2016
2017
64
96
135
129
155
42 pct.
35 pct.
33 pct.
29 pct.
29 pct.
58 pct.
49 pct.
50 pct.
50 pct.
46 pct.
88 pct.
89 pct.
-
-
-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0007.png
Anm.: En bindestreg (-) indikerer, at andelen af sager afsluttet inden 180 dage ikke er opgjort.
Kilde: Domstolsstyrelsen
I opgørelsen indgår sager om overtrædelse af straffelovens § 216 og § 216,
jf. § 225 samt sager om forsøg på overtrædelse heraf, uden at der i sagen
indgår andre lovovertrædelser af væsentlig betydning for strafudmålingen.
Sagens hovedforhold skal være tiltalen efter straffelovens § 216. Det er uden
betydning, hvordan sagen afgøres.
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen af voldtægtsdomme er målsætningen fastsat således, at
afsoningen for dømte, der ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter datoen for fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig forudsat,
at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at
der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb eller efter, at ankedom er
afsagt.
I 2017 har der været 34 dømte, der er blevet sendt til afsoning. Heraf blev
målsætningen opfyldt i 76,5 pct. af sagerne. Dette er et fald på 3,5 pct. po-
int i forhold til 2016,
jf. tabel 7.
Tabel 7
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
33,3 pct.
66,6 pct.
68,0 pct.
80,0 pct.
76,5 pct.
Periode
Antal dømte
16. nov. 2012 til 15. nov. 2013
2014
2015
2016
2017
6
27
25
30
34
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgens opgørelse omfatter sagsbehandlingstiden for personer
dømt for overtrædelse af straffelovens § 216, der er indkaldt til afsoning fra
fri fod og har påbegyndt afsoning i 2016.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I den opgjorte periode drejer det sig
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0008.png
om 8 sager, hvor den dømte er vurderet til afsoning med fodlænke og 3 sa-
ger, hvor der blev givet udsættelse.
3. Sager om ulovlig besiddelse af skydevåben og knive på offentligt til-
gængelige steder
Målsætningerne om hurtig behandling af sager om ulovlig besiddelse af sky-
devåben og knive på offentligt tilgængelige steder er fastsat ved lov nr. 500
af 17. juni 2008 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige sky-
devåben og knive på offentligt tilgængelige steder).
Målsætningen omfatter for politiet og anklagemyndigheden sager, hvor der
forventes idømt ubetinget fængsel, og for domstolene sager, der afgøres med
ubetinget fængsel. Målsætningerne gælder ikke for sager, der omfatter an-
dre lovovertrædelser af væsentlig betydning for strafudmålingen.
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningen, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2017 blev der indberettet 380 sager. Målsætningen blev opfyldt i 40,8 pct.
af sagerne. Dette er et fald på 23,9 pct. point i forhold til 2016,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 30 dage fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Inden 30 dage
30 dage til 2 mdr.
Efter 2 mdr.
1. halvår 2013
2. halvår 2013
1. halvår 2014
2. halvår 2014
1. halvår 2015
2. halvår 2015
2016
2017
144
159
148
166
89
72
346
380
36,8 pct.
52,8 pct.
51,4 pct.
78,3 pct.
57,3 pct.
62,5 pct.
64,7 pct.
40,8 pct.
34,7 pct.
26,4 pct.
25,0 pct.
12,0 pct.
14,6 pct.
20,8 pct.
18,2 pct.
20,3 pct.
28,5 pct.
20,8 pct.
23,6 pct.
9,6 pct.
28,1 pct.
16,7 pct.
17,1 pct.
38,9 pct.
Kilde: Rigsadvokaten
I opgørelsen indgår sagsbehandlingstiden for sager om overtrædelse af straf-
felovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, og våbenlovens § 10, stk. 1, hvor der bliver
spørgsmål om ubetinget fængselsstraf, samt våbenlovens § 10, stk. 2, (ind-
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0009.png
til 30. juni 2016) og knivlovens § 1 (fra 1. juli 2016), hvis der er tale om be-
siddelse af knive på offentligt tilgængelige steder.
Sagsbehandlingstiden opgøres alene for sager, hvor der i byretten er idømt
ubetinget frihedsstraf, og sager, hvor anklagemyndigheden på forhånd har
vurderet, at sagen vil medføre ubetinget frihedsstraf, selv om byretten afgør
sagen med en mildere sanktion eller frifindelse.
Sagsbehandlingstiden opgøres ikke for sager, som omfatter andre lovover-
trædelser af væsentlig betydning for strafudmålingen.
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage, heraf udgør berammelsestiden 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2017 har der været 286 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. Heraf blev målsætningen opfyldt i 48
pct. af sagerne i 2017, hvilket er et fald på 9 pct. point i forhold til i 2016,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til domsaf-
sigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
Inden 60 dage
Inden 180 dage
2013
2014
2015
2016
2017
156
160
136
173
286
42 pct.
47 pct.
41 pct.
57 pct.
48 pct.
59 pct.
64 pct.
57 pct.
66 pct.
63 pct.
92 pct.
88 pct.
-
-
-
Anm.: En bindestreg (-) indikerer, at andelen af sager afsluttet inden 180 dage ikke er opgjort.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Domstolene opgør sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af straffe-
lovens § 192 a eller våbenlovens § 4, stk. 1, og knivlovens § 1, der afgøres
med ubetinget frihedsstraf.
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen er målsætningen, at afsoningen for dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, iværksættes senest 30 dage efter, at der foreligger fuld-
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0010.png
byrdelsesordre. Det er samtidig forudsat, at anklagemyndigheden skal give
fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at der er afgivet ankeafkald, efter an-
kefristens udløb eller efter, at ankedom er afsagt.
I 2017 har der været 89 dømte i sager om ulovlig besiddelse af våben på of-
fentligt tilgængeligt sted. Heraf er 82,0 pct. af sagerne blevet behandlet in-
den for 30 dage. Dette er en stigning på 12,4 pct. point i forhold til 2016,
jf.
tabel 10.
Tabel 10
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
71,1 pct.
74,5 pct.
65,4 pct.
69,6 pct.
82,0 pct.
Periode
Antal dømte
16. nov. 2012 til 15. nov. 2013
2014
2015
2016
2017
121
157
104
102
89
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgens opgørelse omfatter dømte, der er dømt efter straffe-
lovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, hvis overtrædelsen vedrører skydevåben, der
besiddes, bæres eller anvendes på offentligt tilgængeligt sted, og våben-
lovens § 10, stk. 2, (indtil 30. juni 2016) og knivlovens § 7, stk. 1, (fra 1.
juli 2016), hvis overtrædelsen vedrører besiddelse af kniv på offentlig til-
gængelig sted.
I opgørelsen indgår sagsbehandlingstiden vedrørende hurtig indsættelse for
alle dømte for ulovlig besiddelse af skydevåben og knive, uanset om afgø-
relsen vedrører hovedforhold eller biforhold.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I 2017 har der været 103 sager, hvor
den dømte blev vurderet til afsoning med fodlænke, og 2 sager, hvor der
blev givet udsættelse.
4. Bemærkninger til sagsbehandlingstiderne
Justitsministeriet finder, at niveauet og udviklingen for sagsbehandlingsti-
derne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben
på offentlig tilgængeligt sted (vvv-sagerne) er stærkt utilfredsstillende.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
Styrket fokus på vvv-sager i myndighederne i straffesagskæden
På baggrund af foreløbige indikationer på en negativ udvikling i sagsbe-
handlingstiderne i 1. halvår 2017 bad Justitsministeriet myndighederne i
straffesagskæden om redegørelser for den faldende målopfyldelse, særligt i
forhold til, hvilke tiltag den enkelte myndighed ville iværksætte på bag-
grund af den faldende målopfyldelse.
På den baggrund indskærpede Rigspolitiet og Rigsadvokaten over for hen-
holdsvis politikredsene og de regionale statsadvokater, at der skal være stort
fokus på sagsbehandlingstiden i vvv-sagerne.
Domstolsstyrelsen drøftede ligeledes målopfyldelsen på møder i domstole-
nes ledelsesforum og holdt i efteråret 2017 møder med de byretter med den
laveste målopfyldelse på straffesagsområdet, herunder i vvv-sagerne. Heru-
dover indgår benchmarking af målopfyldelsen i vvv-sagerne i månedlige le-
delsesinformation til byretternes ledelse.
Tiltag til nedbringelse af sagsbehandlingstider i straffesagskæden
Myndighedernes initiativer skal ses i forlængelse af de konkrete initiativer,
som der de seneste år er iværksat i forhold til at nedbringe sagsbehandling-
stiderne i straffesagskæden, blandt andet i forhold til optimering af beram-
melse og forkyndelse af straffesager, udvidelse af muligheden for at an-
vende udeblivelsesdomme samt digitalisering af myndighedskommunika-
tion.
Til trods for initiativerne kan der imidlertid ikke konstateres forbedringer i
målopfyldelsen. Der er derfor behov for et markant ledelsesmæssigt fokus
samt iværksættelse af nye konkrete initiativer, der kan forbedre målopfyl-
delsen.
Justitsministeren lancerede den 14. januar 2018 udspillet ”Hurtigere vej fra
forbrydelse til fængsel”. Udspillet indebærer blandt andet, at en sigtet fra 1.
juli 2018 kun kan vælge en forsvarer med tid i kalenderen, og der fastsættes
særligt skærpede regler for forsvarervalg i vvv-sager. Udspillet indebærer
endvidere, at hvis man skifter forsvarer undervejs i en retssag, må det ikke
forsinke sagen. Derudover får den nye forsvarer ikke vederlag for merar-
bejde, som skyldes forsvarerskiftet. Reglerne skal ses i sammenhæng med,
at forsvareres travle kalendere har været en hovedårsag til, at målsætnin-
gerne for sagsbehandlingstider i volds- og voldtægtssager ikke overholdes i
retterne.
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
De nye regler indebærer herudover, at sigtede, som ikke møder op i retten,
med det samme skal betale sagsomkostningerne, hvis retsmødet udsættes.
Endelig indebærer udspillet bl.a., at politiet styrker indsatsen for at efter-
søge og finde personer, der udebliver fra retsmøder og fra afsoning.
Der er desuden sat særligt fokus på en forbedret målopfyldelse i forhold til
de politisk fastsatte frister for vvv-sager i Justitsministeriets mål- og resul-
tatplaner for 2018 med henholdsvis politiet, anklagemyndigheden og krimi-
nalforsorgen. Af mål- og resultatplanerne fremgår det således,
at politiet og anklagemyndigheden skal forbedre målopfyldelsen i vvv-
sager, således at minimum 75 pct. af sagerne håndteres inden for fri-
sterne.
at kriminalforsorgen skal forbedre målopfyldelsen i vvv-sager, således
at minimum 85 pct. af sagerne håndteres inden for fristerne.
Herudover styrkes opfølgningen over for de enkelte politikredse, retskredse
og kriminalforsorgsområder. Myndighederne vil således kvartalsvis offent-
liggøre data om de lokale enheders sagsbehandlingstider. Benchmark over
sagsbehandlingstiderne i de lokale enheder vil ligeledes blive drøftet i tvær-
gående ledelsesfora i Justitsministeriets koncern med henblik på opfølgning
over for de lokale enheder, som har de længste sagsbehandlingstider.
Yderligere tiltag iværksat i myndighederne i foråret 2018
Derudover har rigspolitichefen og rigsadvokaten i april 2018 iværksat en
række yderligere nye tiltag for at skærpe det ledelsesmæssige fokus og op-
mærksomheden på den fremtidige målopfyldelse:
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil hver 14. dag følge op på status i for-
hold til politikredsenes målopfyldelse i sager om vold, voldtægt og vå-
ben.
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og de regionale statsadvokater vil én gang
om måneden afholde møder med de politikredse, der har de største ud-
fordringer i forhold til målopfyldelsen.
Der iværksættes en midlertidig indberetningsordning vedrørende
voldtægtssager, der indebærer, at politikredsene – hver gang en frist
overskrides – straks skal indsende en kort redegørelse for baggrunden
for fristoverskridelsen, samt hvilke initiativer fristoverskridelsen giver
anledning til, til den regionale statsadvokat. Der vil være skærpet op-
mærksomhed på, at politikredsene sikrer en kontinuerlig fremdrift i ef-
terforskningen og alle øvrige relevante sagsbehandlingsskridt.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
Der vil indtil videre blive afholdt ekstraordinært koncernledelsesmøde
om udviklingen i målopfyldelsen i sager om vold, voldtægt og våben én
gang om måneden.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten sætter samtidig fokus på de politikredse, der
har en høj målopfyldelse, med henblik på at udlede og dele læringspunkter
med alle politikredse.
Domstolsstyrelsen vil ligeledes tage initiativ til opfølgning over for de by-
retter, som har den laveste målopfyldelse, samt udsende benchmarking af
målopfyldelsen i vvv-sagerne i den månedlige ledelsesinformation til byret-
ternes ledelse. I denne sammenhæng kan det bemærkes, at landets største
domstol – Københavns Byret – fra 1. juni 2018 har valgt at oprette to ekstra
retsafdelinger, for at forbedre målopfyldelsen i vvv-sagerne.
Det bemærkes, at der generelt tegner sig et billede af en forbedret målopfyl-
delse i 1. kvartal 2018 sammenlignet med 2017, idet målopfyldelsen i 1.
kvartal 2018 dog fortsat ikke er tilfredsstillende. Politiet og anklagemyndig-
heden har forbedret målopfyldelsen på mellem 4-6 pct. point. Domstolene
har en forbedret målopfyldelse inden for voldssager på 3 pct. point og
voldtægtssager på 9 pct. point, mens der er sket et fald på 6 pct. point i rela-
tion til våbensager. Kriminalforsorgen har forbedret målopfyldelsen yderli-
gere, så den nu ligger på mellem ca. 86 og 90 pct.
Øvrige indsatser rettet mod voldtægtsofre
Som en del af regeringens voldtægtspakke fra januar 2016 under overskrif-
ter ”Respekt for voldtægtsofre” blev der lanceret en række initiativer med
henblik på at sikre, at ofre for voldtægt mødes på en værdig og ordentlig
måde.
I denne sammenhæng kan det bemærkes, at Rigspolitiet, Rigsadvokaten og
Justitsministeriet har gennemført initiativerne, herunder blandt andet en
strømligning af politiets håndtering af sager om voldtægt, fokus på politiets
og anklagemyndighedens uddannelse, styrkelse af bistandsadvokaternes
rolle, tæt opfølgning på voldtægtsområdet fra forskellige fora og en anmel-
delseskampagne. Indsatser rettet mod ofre, herunder voldtægtsofre, er et
vedvarende fokusområde.
Implementering af ny definition af vvv-sager i 2018
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1160: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Byretsdommere: Vi føler os som enmandsorkestre i retssalen, til justitsministeren
1954326_0014.png
Som tilkendegivet i sidste års redegørelse har Justitsministeriet arbejdet på
at kvalificere og udvikle en mere hensigtsmæssig opgørelsesmetode af sa-
ger om vold, voldtægt og våben.
I denne sammenhæng har der særligt været fokus på, at afgrænsningen af
vvv-sager i dag ikke er ensartet på tværs af myndighederne, samt at afgræns-
ningen af vvv-sager ved domstolene afhænger bl.a. af sagens udfald og be-
ror til dels på et skøn.
Med den netop gennemførte ændring af retsplejeloven, jf. lovforslag L nr.
204 (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager), er der fastlagt en
ny definition af vvv-sager, for at sikre en effektiv anvendelse af de nye reg-
ler om afvejningen mellem det frie forsvarervalg og hensynet til sagsbe-
handlingstiden.
Boks 1
Ny definition af VVV-sager
I den netop gennemførte ændring af retsplejeloven, jf. lovforslag L nr. 204 (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesa-
ger), er det fastlagt, at vvv-sager fremover omfatter sager, hvor en af følgende forbrydelser udgør hovedforholdet:
Voldssager: simpel vold (straffelovens § 244), vold mod personer i offentlig tjeneste eller hverv (§ 119, stk. 1, for så
vidt angår vold), vold mod vidner (§ 123 for så vidt angår vold), grov vold (§§ 245 og 245 a) og særligt grov vold (§
246). Ved domstolene omfattes sager, hvor simpel vold udgør hovedforholdet, dog kun i gentagelsestilfælde (§ 244, jf.
§ 247, stk. 1).
Voldtægtssager (straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216).
Våbensager: ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt sted (knivlovens § 1) og ulovlig besiddelse af skyde-
våben under særligt skærpende omstændigheder på offentligt tilgængeligt sted (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 3).
Ved domstolene omfattes tilståelsessager og domsmandssager, men ikke nævningesager og sager uden domsmænd, som ikke
er tilståelsessager.
Kilde: L204 - Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager)
Det bemærkes, at den nye definition vil betyde en væsentlig udvidelse af an-
tallet af voldssager for domstolene, som vil være omfattet af målsætningerne
for domstolenes sagsbehandlingstid – fra omkring 800 sager (2017) til
skønsmæssigt omkring 2.000 sager årligt. Det vurderes, at domstolene med
en sådan udvidelse af antallet af voldssager, som omfattes af målsætnin-
gerne for domstolenes sagsbehandlingstid, i særlig grad vil skulle prioritere
området for at forbedre målopfyldelsen, der aktuelt ikke er tilfredsstillende.
Den nye definition vil samtidig betyde, at der vil være et databrud i forhold
til afrapporteringen for 2018.
14