Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1947599_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2018
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2018-0030-1525
853700
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1100 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om ministeren kan redegøre for, om personer på tilsvarende vis vil kunne straffes for at udtale eller råbe forkortelsen LTF eller navnet Loyal to Familia i det offentlige rum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1100 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet det fremgår af udtalelser fra Københavns
Politi, at de "straksforbud" mod Loyal to Familia, der trådte i
kraft 4. september 2018, indebærer, at personer kan anholdes og
sigtes for at "bære tydelige LTFkendetegn på for eksempel trø-
jer, kasketter og lignende" jf. artiklen "Banden LTF er forbudt
fra i dag" fra dr.dk den 4. september 2018, redegøre for, om per-
soner på tilsvarende vis vil kunne straffes for at udtale eller råbe
forkortelsen "LTF" eller navnet "Loyal to Familia" i det offent-
lige rum?”
Svar:
Københavns Politi traf i medfør af grundlovens § 78, stk. 3, den 4. septem-
ber 2018 afgørelse om at nedlægge et foreløbigt forbud mod Loyal to Fami-
lia.
Efter straffelovens § 132 a, stk. 1, kan den, der deltager i videreførelsen af
en forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 132 a, stk. 1, i lovforslag nr.
L 208 af 23. marts 2018 om ændring af straffeloven og retsplejeloven
(Retsvirkninger af et foreløbigt forbud mod eller en opløsning af en fore-
ning), at bestemmelsen omfatter enhver videreførelse af foreningen, og at
dette kan omfatte brug af foreningens kendetegn, hvis det kan påvises, at
kendetegnet anvendes som led i videreførelse af foreningen. Det fremgår i
den forbindelse, at en bestemt parole vil kunne være et kendetegn, som vi-
ser en tilknytning til foreningen og dermed en videreførelse heraf.
Det fremgår endvidere af de specielle bemærkninger til § 132 a, stk. 1, at
personer, der i generelle vendinger udtaler sig positivt om foreningen og
dens budskaber, som udgangspunkt ikke kan straffes i medfør af bestem-
melsen, hvis der er tale om rene sympatitilkendegivelser, og det i øvrigt ikke
kan anses som en videreførelse af foreningen. Har de pågældende udtalel-
ser imidlertid karakter af en generel opfordring til at videreføre en forening,
som er opløst ved dom eller foreløbig forbudt, vil forholdet efter omstæn-
dighederne kunne straffes i medfør af straffelovens § 136, stk. 1, der krimi-
naliserer offentlig tilskyndelse til en forbrydelse.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om ministeren kan redegøre for, om personer på tilsvarende vis vil kunne straffes for at udtale eller råbe forkortelsen LTF eller navnet Loyal to Familia i det offentlige rum, til justitsministeren
Kan straffelovens § 132 a, stk. 1, ikke anvendes, herunder fordi anvendel-
sen af et kendetegn ikke kan karakteriseres som en videreførelse af forenin-
gen, kan forholdet efter omstændighederne være omfattet af straffelovens §
132 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 132 a, stk. 2, kan en person således straffes med
fængsel indtil 6 måneder, hvis personen, uden at forholdet er omfattet af stk.
1, på offentligt sted, i kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds besidder eller anvender en forenings kendetegn,
efter foreningen er foreløbig forbudt af regeringen eller opløst ved dom.
Straffelovens § 132 a, stk. 2, indeholder således et selvstændigt forbud mod
at besidde eller anvende en forbudt eller opløst forenings kendetegn, og be-
stemmelsen supplerer forbuddet i stk. 1 i de tilfælde, hvor det ikke kan be-
vises, at brug af foreningens kendetegn er et udtryk for, at foreningen vi-
dereføres.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. det ovenfor
nævnte lovforslag, at forbuddet omfatter alle former for kendetegn i bred
forstand, herunder tøj, rygmærker, emblemer, flag, symboler, logoer, tato-
veringer og paroler.
Det fremgår endvidere, at besiddelse eller anvendelse af foreningens kende-
tegn i visse tilfælde vil kunne ske berettiget uanset straffelovens § 132 a.
Dette gør sig f.eks. i almindelighed gældende, hvis det sker som led i den
almindelige nyhedsformidling eller anden journalistisk virksomhed, som led
i kunstnerisk virksomhed, forfattervirksomhed eller hvis det i øvrigt sker
som led i fremsættelsen af en lovlig ytring, f.eks. i forbindelse med en de-
monstration. Det vil endvidere gøre sig gældende, hvis der alene er tale om
rene sympatitilkendegivelser. Det vil bero på en konkret vurdering, om be-
siddelse eller anvendelse af foreningens kendetegn sker som led i fremsæt-
telsen af en lovlig ytring, eller om der reelt er tale om at omgå forbuddet
mod anvendelse af foreningens kendetegn ved at få anvendelsen til at frem-
stå som om, at formålet er at ytre sig kritisk om f.eks. det foreløbige forbud.
Det bemærkes, at det i det konkrete tilfælde vil være op til domstolene at
vurdere, om personer, der udtaler eller råber navnet på en forbudt eller op-
løst forening eller en forkortelse herfor i det offentlige rum, vil kunne straf-
fes efter straffelovens § 132 a, stk. 1 eller 2.
3