Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1935965_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 214
Offentligt
21. f ebruar 2017
J.nr. 2017 - 761
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 214 af 7. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om at vurdere positive og negative konsekvenser ved henholdsvis at fjerne bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget, til skatteministeren
1935965_0002.png
Spørgsmål
Hvor stort vil provenuet være, såfremt det særlige skatteloft for positiv kapitalindkomst
(pt. 42 pct.) afskaffes dels med øvrige beskatningsregler fastholdt, dels såfremt fradraget
på ca. 43.000 kr. i positiv kapitalindkomst før beregning af topskat ikke var gældende?
Svar
Beskatningsgrundlaget for topskat udgøres af den personlige indkomst med tillæg af posi-
tiv nettokapitalindkomst udover et grundbeløb på 43.800 kr. (2017) for gifte og 87.600 kr.
for ægtepar. Satsen for topskat af kapitalindkomst er 15 pct., men det skrå skatteloft for
positiv nettokapitalindkomst på 42 pct. medfører, at den reelle sats for topskat af positiv
nettokapitalindkomst er ca. 5 pct.
En afskaffelse af bundfradraget på 43.800/87.600 kr. skønnes at medføre et merprovenu
på ca. 120 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf.
kolonne (a) i tabel 1.
En afskaffelse af det særlige skrå skatteloft på 42 pct. for topskat af positiv nettokapital-
indkomst skønnes at medføre et merprovenu på ca. 720 mio. kr. i umiddelbar virkning og
ca. 410 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. kolonne (b).
Endelig skønnes en samtidig afskaffelse af bundfradraget på 43.800/87.600 kr. og det
særlige skrå skatteloft for kapitalindkomst at medføre et merprovenu på godt 1,0 mia. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 590 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd
jf. kolonne (c).
Det be-
mærkes, at der er et samspil mellem de to ændringer, således at den samlede provenuvirk-
ning er større end de to ændringer hver for sig.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at forhøje beskatningen af positiv nettokapitalindkomst
(2025-regler)
(b)
(a)
Afskaffelse
Afskaffelse
af særligt skråt
af bundfradrag for skatteloft for kapi-
kapitalindkomst
talindkomst
1
120
70
720
410
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb og adfærd
(c)
Begge
elementer
1
1.040
590
Anm.: Forudsat en selv f inansieringsgrad på 25 pct.
1: Det er f orudsat, at v ed af skaffelse af det særlige skattelof t for positiv nettokapitalindkomst på 42 pct. v il det skrå skatteloft
f or personlig indkomst på 52,2 pct. (2025-regler) også gælde f or nettokapitalindkomsten, hv orv ed den reelle sats f or topskat
af kapitalindkomst øges f ra ca. 5 pct. til knap 15 pct.
Kilde: Egne beregninger på lov modellen. Data f ra 2014 f remskrev et til 2017 i ov erensstemmelse med f orudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
december 2016
Side 2 af 2