Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1942291_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. september 2018
MFVM 643
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 342 (EUU alm. del), stillet 29. august 2018
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 342
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde import af foie
gras fra EU-lande som f.eks. Frankrig.”
Svar
Spørgsmålet er forelagt for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Den
danske dyreværnslov indeholder et forbud mod tvangsfodring af dyr, medmindre det er påkrævet
for at behandle dyret mod sygdom
1
.
Produktionen af foie gras ved tvangsfodring er, om end med visse begrænsninger, tilladt i EU og
foregår også i en række tredjelande.
EU har tiltrådt Europarådets konvention om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål
2
, og
med hjemmel i denne har Kommissionen udarbejdet henstillinger om moskusænder og krydsninger
heraf
3
samt om gæs
4
. Traditionel produktion af foie gras er tilladt i de områder, hvor der var
produktion, da henstillingerne trådte i kraft
5
. Men kun indtil alternativer til tvangsfodring er udviklet.
Der er endnu ikke udviklet brugbare alternativer til tvangsfodring, hvorfor den traditionelle
produktion fortsat er tilladt. Dertil kommer, at regler for produktion og afsætning af fjerkrækød
(handelsnormer), herunder foie gras, er fuldt harmoniseret i EU
6
. Reglerne fastsætter blandt andet, at
en lever skal have en bestemt mindstevægt for at kunne markedsføres som foie gras
7
. Da traditionel
produktion af foie gras i henhold til EU’s regelsæt er lovlig, kan Danmark ikke forbyde indførsel fra
andre EU-lande, idet dette vil være uforeneligt med princippet om varernes frie bevægelighed.
WTO’s aftale om sundheds-
og plantesundhedsforanstaltninger (SPS-aftalen) fastsætter, at
medlemmerne har ret til at forbyde eller fastsætte regler for indførsel af fødevarer, dyr og planter i det
omfang, det er nødvendigt for at beskytte menneskers, dyrs eller planters liv og sundhed, forudsat
1
2
§ 5 i lovbekendtgørelse nr. 20 af 11. januar 2018.
Den europæiske konvention af 10. marts 1976 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål.
3
Recommendation concerning Muscovy and hybrids of muscovyand domestic ducks, 22. juni 1999.
4
Recommendation concerning domestic geese and their crossbreeds, 22. juni 1999.
5
Artikel 24 i henstillingen om moskusænder og krydsninger heraf og artikel 25 henstillingen om gæs.
6
Kommissionens forordning (EF) n r. 543/2008 af 16. juni 2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår handelsnormer for fjerkrækød.
7
Artikel 1 (3) i ovenstående handelsnorm for fjerkrækød.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om forbud mod import af foie gras fra EU-lande, til miljø- og fødevareministeren, kopi til udenrigsministeren
1942291_0002.png
forbuddet eller reglerne er videnskabeligt begrundet
8
. SPS-aftalen kan således ikke bruges til at
forbyde import af foie gras, da et sådant forbud ikke er begrundet med dyresundhed, men med
dyrevelfærd. Et forbud mod import af foie gras, som alene er begrundet i dyrevelfærdsmæssige
hensyn, vil formentlig blive vurderet som en teknisk handelshindring af WTO."
8
Artikel 2 i SPS-aftalen.
2