Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1959179_0001.png
BILAG
10. oktober 2018
Campingundersøgelsens anbefalinger
Følgende giver et overblik over anbefalingerne fra undersøgelsen
Fremti-
dens campingplads
muligheder for at modernisere campingreglementet:
Camping er en historisk og traditionsrig del af dansk turisme, hvor de første
egentlige autoriserede lejrpladser blev oprettet tilbage i 1926. Danskerne
tog hurtigt ferieformen til sig, hvilket fortsat afspejles i millioner af årlige
overnatninger på de danske campingpladser.
I 2015 var der 11 mio. overnatninger på campingpladserne. Hovedparten
af campingturister i Danmark er danskere, og derudover er det især turister
fra det nære udland, der camperer i Danmark: tyskere, nordmænd, sven-
skere og hollændere tegner sig i nævnte rækkefølge for de største andele af
de udenlandske overnatninger.
Blandt danske turister står camping for hele 34 pct. af de registrerede over-
natninger. Camping er dermed danskernes foretrukne kommercielle over-
natningsform, når ferien holdes inden for landets grænser. Baggrunden for
campingferiens popularitet skal navnlig findes i campingpladsernes attrak-
tive beliggenhed, det sociale samvær og det generelle prisniveau, som gør
camping til en økonomisk overkommelig ferieform for et bredt udsnit af
befolkningen.
Siden starten af 1990’erne har overnatningstallet for de danske caming-
pladser dog samlet set været faldende. I samme periode er der set en væ-
sentlig vækst i fx hotelovernatninger. Mange faktorer er med til at præge
udviklingen, men forholdene tyder på, at campingbranchen har behov for
bedre muligheder for at kunne tilbyde det, som campister og turister efter-
spørger. Derfor peger denne undersøgelse på områder, hvor man kan give
branchen bedre rammevilkår, så den kan udvikle sin tiltrækningskraft over
for turister fra ind- og udland.
Campingbranchen har imidlertid oplevet et stort fald i antallet af udenland-
ske overnatninger siden 1990’erne, hvilket kun i begrænset omfang opve-
jes af, at der fra 2012 til 2015 har været en samlet fremgang på lige over
300.000 udenlandske overnatninger på campingpladser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om Erhvervsstyrelsens undersøgelse, hvis formål var at afklare, hvordan reglerne i campingreglementet kan revideres for at understøtte regeringens og forligspartiernes mål om vækst i turismen, til erhvervsministeren
Turisme er et internationalt væksterhverv, og den hjemlige såvel som den
udenlandske turisme er i disse år i fremgang og udvikling. Tendensen ses
bl.a. inden for den såkaldte outdoor-turisme, som omfatter camping, ferie-
huse og feriecentre. De danske campingpladser er med høje standarder og
fine forhold i naturskønne omgivelser en attraktiv ramme for ferie med
venner og familie. For campister fra både ind- og udland er Danmark en
oplagt campingdestination, så potentialet er på papiret på plads. Men på en
række områder har branchen brug for mere moderne og frie forhold, så den
også fremover kan tilbyde turister et godt og varieret udbud af muligheder
for campingferie her i landet.
Overordnet omsatte campingturismen i Danmark for 4,7 mia. kr. og skabte
5.700 arbejdspladser i 2014. Frem mod 2025 forventes det, at vækstpoten-
tialet i Danmark er på over 2 mio. overnatninger. Hvis campingpladserne
kan bibeholde deres aktuelle forholdsmæssige andel af de samlede kom-
mercielle overnatninger, giver det et vækstpotentiale på 3 mio. camping-
overnatninger.
Med vækst forude og udsigt til turister, der ønsker at holde ferie på nye
måder, er det vigtigt, at der er gode rammer for at drive og udvikle landets
campingpladser, så de fortsat kan tilbyde attraktive og konkurrencedygtige
muligheder for ophold og overnatning. Det er derfor vigtigt, at både store
og små campingpladser har mulighed for at tilpasse deres tilbud og facili-
teter til campisternes ønsker, samt har den fornødne kapacitet til at matche
efterspørgslen hele året. Ud over at være et erhverv i sig selv har camping-
pladser også en økonomisk betydning for lokale butikker, attraktioner og
forlystelser, når de overnattende køber ind, går ud og søger underholdning.
På den måde bidrager campingpladserne positivt til mange lokalsamfund
og yderområder, og de er derved med til at gøre det attraktivt at holde ferie,
bo og arbejde uden for de større byer.
Mange faktorer er med til at præge udviklingen, men forholdene tyder på,
at campingbranchen har behov for bedre muligheder for at kunne tilbyde
det, som campister og turister efterspørger. Derfor peger campingundersø-
gelsen på områder, hvor man kan give branchen bedre rammevilkår, så den
kan udvikle sin tiltrækningskraft over for turister fra ind- og udland.
Undersøgelsen er baseret på input fra campingbranchen, den øvrige turist-
branche, autocampere, gørnne organisationer og kommuner. Nedenstående
tabeller viser således aktørernes input og forslag, samt Erhvervsstyrelsens
anbefaling knyttet til hvert enkelt forslag.
Hørte interessenter:
Campingbranchen
Campingrådet
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om Erhvervsstyrelsens undersøgelse, hvis formål var at afklare, hvordan reglerne i campingreglementet kan revideres for at understøtte regeringens og forligspartiernes mål om vækst i turismen, til erhvervsministeren
1959179_0003.png
Dansk Erhverv
Frie Campingpladser ved F-Camping
Røjle Klint Camping
Djurs Hytteby & Camping
Øvrig turistbranche
Dansk Industri
Dansk Kyst- og Naturturisme
HORESTA
Autocampere
Autocamperbrugerne
Danmarks Frie AutoCampere
Grønne organisationer
Friluftsrådet
Danmarks Naturfredningsforening
Kommuner
KL, som henviser til Silkeborg Kommune og Varde Kommune
Morsø Kommune
Danske Regioner og Dansk Camping Union har været hørt, men ikke af-
givet bemærkninger.
Forslag fra hørte interessenter samt anbefalinger knyttet hertil:
Omdannelse og modernisering af campingpladser
Forslag
Anbefaling
Omdannelse af camping-
Det anbefales, at information om mulighederne herfor styrkes i en revideret
pladser til ressorts
vejledning.
Modernisering af cam-
Det anbefales, at information om mulighederne herfor styrkes i en revideret
pingpladser
vejledning.
Omdannelse af udvalgte
Det anbefales, at gældende regler fastholdes.
campingpladser til cam-
ping-/vognparker
Integrere by og strand
Kan ikke realiseres ved ændring af campingreglementet. Fortrinsvis regule-
ret ved planlov og naturbeskyttelseslov.
Midlertidige faciliteter på
Kan ikke realiseres via campingreglementet, men kræver ændring af natur-
stranden
beskyttelsesloven. Imødekommes til dels med aftalen om
Danmark i bedre
balance,
juni 2016.
Mulighed for individuel
Det anbefales, at gældende regler fastholdes.
indretning af enhedsplad-
ser
Campinghytter
Forslag
Øget hyttestørrelse
Anbefaling
Det anbefales, at grænsen for campinghytters areal hæves fra 30-35 m
2
til
(generelt) 45 m
2
.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om Erhvervsstyrelsens undersøgelse, hvis formål var at afklare, hvordan reglerne i campingreglementet kan revideres for at understøtte regeringens og forligspartiernes mål om vækst i turismen, til erhvervsministeren
1959179_0004.png
Øget hyttehøjde
Afskaffe loft for maks. an-
tal hytter
Hæve hyttekvote
Lempe byggekrav til hyt-
ter og alternative feriebo-
ligformer
Tillade privat opstilling af
campinghytter, mobilho-
mes o.l. på campingplad-
sen til egen brug eller ud-
lejning
Alternative ferieboliger
Forslag
Mulighed for alternative
ferieboliger
Det anbefales, at grænsen for campinghytters højde hæves fra 4 m til 5 m.
Det anbefales, at grænsen for antallet af campinghytter på campingpladser
afskaffes.
Det anbefales, at den øvre grænse for campinghytternes forholdsmæssige
andel af campingpladsens enheder hæves fra 20 til 30 pct.
Det anbefales, at information om de gældende regler styrkes i en revideret
vejledning.
Det anbefales, at gældende regler fastholdes.
Tillade campingværelser
og sammenbyggede cam-
pinghytter mv.
Anbefaling
Det anbefales, at reglerne om campinghytters højde ændres, så der efter
kommunal planlægning kan etableres alternative ferieboligformer med en
samlet højde på mere end 5 m over terræn, under forudsætning af, at selve
bygningen opfylder udformningskravene for campinghytter og ikke har en
højde over 5 m. Landskabelige værdier, nabointeresser mv. sikres gennem
krav om planlægning. Information om de øvrige gældende muligheder styr-
kes i en ny vejledning.
Det anbefales, at campingværelser og sammenbyggede campinghytter tilla-
des under forudsætning af, at den enkelte bolig fortsat udgør mindre beboel-
sesenhed lig campinghytter og at de ikke er internt forbundne. Mulighederne
beskrives nærmere i en revideret vejledning.
Sæson og ophold
Forslag
Hæve loftet på camping-
enheder til campering og
opbevaring i vintersæso-
nen
Lempe forbuddet mod
vintercampering i særligt
værdifulde områder
Lempe definitionen af
”kortvarigt ophold” i vin-
tersæsonen
Generel forlængelse af
campingsæsonen
Afskaffe eller generelt
lempe kravet om kapacitet
til korttidscampering i høj-
sæsonen
Afskaffe krav om tilla-
delse til vintercampering
Brand og hygiejne
Forslag
Øge afstandskrav (brand-
krav)
Anbefaling
Det anbefales, at loftet på antallet af enhedspladser, der bruges til vintercam-
pering, hæves fra de nuværende 50 pct. til 65-75 pct. under forudsætning af,
at det ikke væsentligt forøger risikoen for at campingpladsen udvikler sig til
et sommerhuslignende område eller anvendes til helårsbeboelse.
Det anbefales, at forbuddet mod vintercampering i særligt værdifulde områ-
der lempes, så kommunen kan tillade, at 20-30 pct. af enhedspladserne an-
vendes til vintercampering foruden højst 25 pct. til vinteropbevaring.
Det anbefales, at definitionen af ”kortvarige ophold” i forbindelse med
vin-
tercampering harmoniseres med reglerne for anvendelse af sommerhuse i
vinterperioden.
Det anbefales, at den gældende afgrænsning af campingsæsonen fastholdes.
Det anbefales, at de gældende kapacitetskrav til korttidscampering fasthol-
des.
Det anbefales, at det gældende krav om tilladelse til vintercampering fast-
holdes.
Anbefaling
Det anbefales, at behovet undersøges nærmere.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om Erhvervsstyrelsens undersøgelse, hvis formål var at afklare, hvordan reglerne i campingreglementet kan revideres for at understøtte regeringens og forligspartiernes mål om vækst i turismen, til erhvervsministeren
1959179_0005.png
Krav om særlige tøm-
ningsfaciliteter til auto-
campere
Forhold for autocampere
Forslag
Døgn- og helårsåben auto-
camperinfrastruktur
Afklaring af snitflader
mellem campingpladser/
P- og rastepladser og auto-
camperpladser
Øvrige forslag
Forslag
Afskaffe eller lempe cam-
pingreglementet væsent-
ligt
Ændret definition af
”campingplads”
Afskaffe minimumskrav
til antal campingenheder
Forhøje grænsen for bon-
degårdscampering fra 3 til
10 campingenheder
Fælles tilsynsmyndighed
og øget tilsynsfrekvens
Forbud mod arbejdscamps
Genetablering af Cam-
pingreglements-udvalget
Prisskiltning og friere ti-
der for ankomst og afgang
Minimumsrettigheder for
forbrugerne
Digital oplistning af alle
campingpladser og P-area-
ler
Det anbefales, at informationen om kommunernes nugældende muligheder
styrkes i en revideret vejledning.
Anbefaling
Det anbefales, at information om de gældende regler uddybes i en revideret
vejledning, samt at der udarbejdes en særskilt vejledning om mulighederne
for autocampere.
Det anbefales, at information om gældende regler uddybes i en særskilt vej-
ledning.
Anbefaling
Det anbefales, at de gældende tilladelseskrav fastholdes.
Det anbefales, at den gældende definition fastholdes.
Det anbefales, at de gældende krav fastholdes.
Det anbefales, at de gældende grænser fastholdes.
Det anbefales, at den gældende kompetencefordeling og kadence for tilsynet
fastholdes.
Det anbefales, at problemets omfang undersøges nærmere.
Det anbefales, at Erhvervsstyrelsen genoptager møderne i Dialogforum for
turismeplanlægning.
Ikke reguleret i campingreglementet/Uden for undersøgelsens fokus.
Ikke reguleret i campingreglementet/Uden for undersøgelsens fokus.
Ikke reguleret i campingreglementet/Uden for undersøgelsens fokus.
5