Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1851123_0001.png
MINISTEREN
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2018
2018-302
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål, som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr.85:
Ifølge rapporten ”Luftforurening med partikler fra krydstogtskibe på Østerbro”,
som Det Økologiske Råd publicerede den 23. november 2017, forurener
krydstogtskibe, der lægger til i Københavns Havn, i perioder mere end
trafikken på H.C. Andersens Boulevard. Vil ministeren kommentere den
problematik, som rapporten rejser, og i den forbindelse oplyse følgende:
a)
Er der national lovgivning eller EU-lovgivning, der forhindrer at pålægge
krydstogtskibene et krav om, at de skal benytte strøm fra et landstrømsanlæg,
når de lægger til i Københavns Havn?
b)
Er der national lovgivning eller EU-lovgivning, der forhindrer at stille
afgiftsfri strøm til rådighed for krydstogtskibene, når de lægger til i
Københavns Havn?
c)
Hvad vil prisen være for etablering og drift af et landstrømsanlæg i
Københavns Havn, som kan levere strøm til krydstogtskibe, når de lægger til i
havnen?
d)
Hvad er erfaringerne fra Sverige, og hvordan kan man i Sverige afkræve, at
skibene benytter et landstrømsanlæg?
Svar:
a)
Jeg har forelagt denne del af spørgsmålet for Erhvervsministeriet og
Søfartsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der er ikke på Søfartsstyrelsens område, i EU’s passagerskibssikker-
hedsregler eller i reguleringen fra IMO (FN’s Søfartsorganisation) regler, der
forhindrer at pålægge krydstogtsskibe, at de skal benytte strøm fra et
landstrømsanlæg.
b)
Jeg har forelagt denne del af spørgsmålet for Skatteministeriet, da afgifter er
Skatteministeriets ressortområde. Skatteministeriet har oplyst følgende:
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om problematikken med luftforurening med partikler fra krydstogtskibe på Østerbro, til transport-, bolig- og bygningsministeren
1851123_0002.png
”Beskatning af energiprodukter og elektricitet er reguleret i direktiv
2003/96/EF (energibeskatningsdirektivet), som fastsætter forskellige
minimumssatser for de pågældende energiprodukter og elektricitet.
Minimumssatsen for afgift af elektricitet er i direktivet fastsat til 0,5 euro pr.
MWh, som svarer til ca. 0,4 øre pr. kWh.
Erhvervsskibe kan efter gældende ret modtage elektricitet fra land til en
afgiftssats på 0,4 øre pr. kWh under visse forudsætninger, bl.a., at elektriciteten
skal have en spænding på mindst 380 V. Ordningen er tilpasset bl.a.
krydstogtsskibe ved kaj i danske havne. Den almindelige sats på afgift af
elektricitet er ca. 90 øre pr. kWh.
Lempelsen blev indført i 2016 dog med den begrænsning, at kun skibe med en
bruttotonnage på mindst 400 t kunne benytte ordningen. Dette krav blev
ophævet i 2017.
Det bemærkes yderligere, at den nugældende ordning ikke har hjemmel i
energibeskatningsdirektivet, men følger af en Rådsafgørelse, som Rådet kan
træffe efter indstilling fra Europa-Kommissionen, jf.
energibeskatningsdirektivets artikel 19. Ordningen er derfor tidsbegrænset til 6
år fra 2015 til 2021, men med mulighed for fornyelse.
Endeligt kan nævnes, at afgiftslempelser skal indrettes i overensstemmelse
med EU´s statsstøtteregler. Den nugældende afgiftslempelse for erhvervsskibes
modtagelse af elektricitet fra land er statsstøtteanmeldt efter forordning
651/2014 (gruppefritagelsesforordningen). ”
Som det fremgår af svaret fra Skatteministeriet, kan der ikke kan stilles
afgiftsfri strøm til rådighed for krydstogtskibe der lægger til i Københavns
Havn. Til gengæld vil skibene (under visse forudsætninger) kunne modtage
strøm til minimumssatsen for afgift på elektricitet.
c)
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, som har
oplyst mig følgende:
”Copenhagen Malmö Port, Københavns Kommune og By og Havn I/S har i maj
2015 udgivet rapporten ”Mulighederne for etablering af landstrøm i
Nordhavn””.
I rapporten anslås det, at prisen for etablering af et landstrømsanlæg vil være
mellem ca. 75 og 126 mio kr. afhængigt af størrelsen på det valgte anlæg. De
årlige vedligeholdelsesudgifter anslås til at udgøre mellem ca. 390.000 og
635.000 kr. igen afhængig af anlæggets størrelse.”
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om problematikken med luftforurening med partikler fra krydstogtskibe på Østerbro, til transport-, bolig- og bygningsministeren
1851123_0003.png
d)
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, som har
oplyst mig følgende:
”Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fra den svenske Transportstyrelse fået
oplyst, at der ikke findes national lovgivning, som kræver, at rederier tilslutter
sine fartøjer til landstrøm, når de ligger i havn.
Endvidere oplyser Transportstyrelsen, at de ikke er bekendt med, at
krydstogtskibe anvender landstrømsanlæg i Sverige, men alene færger. I
rapporten ”Riktlinjer och Rekommendationer för anslutningar av fartyg och
fritidsbåtar til landbaserat elnät”, udgivet af Transportstyrelsen i april 2015,
fremgår det af tabel 6.14, s. 36, hvilke havne der har landstrømsanlæg, samt
hvilke fartøjer der kan tilsluttes.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen