Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
2027256_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 564 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 564:
”Hvor
mange borgere fik i 2017 ændret eller standset deres sociale- og beskæfti-
gelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommuner-
ne? Vil ministeren samtidig oplyse, hvor mange af disse tilfælde der skyldes ube-
vidste eller bevidste fejl fra borgernes side, og hvor mange der skyldes fejl fra
myndighedernes side?
Svar:
I forhold til om fejlene skyldes ubevidste eller bevidste fejl fra borgernes side eller
skyldes fejl fra myndighederne side, har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring oplyst, at der ikke foreligger nogen opgørelse over, hvad der er årsagen til
eventuelle fejl.
For så vidt angår ubevidste fejl fra borgerens side og myndighedsfejl, kan jeg op-
lyse, at disse fejl som udgangspunkt ikke vil medføre et tilbagebetalingskrav mod
borgeren, men borgeren vil fremadrettet få tilrettet sin ydelse, så den kan udbeta-
les på et korrekt grundlag.
Jeg har til besvarelsen indhentet bidrag fra KL, der oplyser, at der i 2017 blev æn-
dret eller standset sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den
kontrol, som kommunerne selv foretager, i 3.860 tilfælde. Hertil kommer de sager,
som også oplyses af kommunerne, men som indledes på grundlag af fx oplysnin-
ger fra andre myndigheder, anonyme anmeldelser mv.
Nedenstående tabel fra KL´s Effektrapport 2017 giver et overblik over de kanaler,
som har ført til, at kommunernes kontrolsager er blevet rejst. Tabellen viser det
samlede tilbagebetalingskrav og den samlede fremadrettede besparelse opnået fra
hver kanal.
F.eks. fremgår det, at der blev igangsat 9.709 sager i kommunerne. I 40 pct. af dis-
se tilfælde, svarende til 3.860 tilfælde, blev der ændret eller standset sociale- og
beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af kontrollen.
10. marts 2019
J.nr.
18/14196
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
2027256_0002.png
Derudover fremgår det af tabellen, hvor stor andelen af sagerne fra kanalen, der
har effekt
samt hver kanals gennemsnitlige effekt.
Tabel 1: Oversigt over de kanaler der leverer sager til kommunerne
Kanal
Andel
sager
Antal
sager
Samlet til-
bagebeta-
lingskrav
(1.000)
Internt i kom-
munen (fra an-
den forvaltning)
Egen (kontrol-
enhed)
Projekter
Virksomhedsbe-
søg
Sager igangsat i
kommunen
Udbetaling
Danmark
Den Fælles Da-
taenhed
Kampagne
Anmeldelser
anmelder
Politi
SKAT
STAR
Andet
Anden kommu-
ne
Sum
Samlet effekt i
alt
Sager igangsat i
kommunen ud-
gør % af samlet
økonomisk ef-
fekt
62 %
100%
20.349
67.100
257.055
325 mio. kr.
28%
3.297
12.632
1%
14%
2%
1%
1%
0,3%
2%
1%
131
2.882
429
243
189
53
320
269
229
4.813
1.489
2.519
5.477
2.043
1.413
745
2.455
20.950
4.250
3.692
2.829
36
8.950
3.744
29%
17%
16%
36%
40%
89%
80%
15%
1.745
1.670
3.470
10.366
29.057
38.827
4.419
2.771
18.738
7.268
9.903
15.193
15.008
687
27.998
13.919
26%
5.286
9.548
41.681
14%
1.806
7.885
4%
838
2.891
2.583
10%
3.449
3.081
48%
9.709
35.932
165.885
40%
3.701
17.085
9%
2%
1.893
388
1.641
466
22.800
8.015
27%
18%
867
1.203
12.047
20.660
15%
2.967
13.164
46.348
50%
4.437
15.623
22%
4.462
20.661
Samlet
fremad-
rettet be-
sparelse
88.723
40%
4.630
Hitra
te
Gns. Tilbage-
betalingskrav
pr. sag
Gns. Frem-
adrettet
besparelse
pr. sag i kr.
19.884
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af den kontrol, som foretages hos kommunerne, til beskæftigelsesministeren
Det skal bemærkes, at opgørelsen er foretaget på baggrund af sager, og ikke på en-
keltborgere, og at en borger kan være genstand for sagsoplysning vedrørende flere
ydelser.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3