Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
2027254_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 563 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 563:
”Hvor
mange borgere fik i 2017 ændret eller standset deres sociale- og beskæfti-
gelsesmæssige ydelser på baggrund af de samkøringer af personoplysninger, som
foretages hos Udbetaling Danmark? Vil ministeren samtidig oplyse, hvor mange af
disse tilfælde der skyldes ubevidste eller bevidste fejl fra borgernes side, og hvor
mange tilfælde der skyldes fejl fra myndighederne side?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Udbetaling Danmark og KL.
KL oplyser, at der på ydelsesområderne kontanthjælp, sygedagpenge og økono-
misk friplads er 735 sager i 2017 på kontroltrin 3, hvor ydelsen er blevet stoppet,
og der er rejst krav om tilbagebetaling som følge af registersamkørte sagsoplysnin-
ger fra Den Fælles Dataenhed ved Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark har i sit svar oplyst, at der på ydelsesområderne, boligstøtte,
familieydelse, pension og barselsdagpenge har været 637 sager i 2017 på kon-
troltrin 3, hvor ydelsen er stoppet, og der er rejst krav om tilbagebetaling som følge
af en registersamkøring foretaget af Den Fælles Dataenhed ved Udbetaling Dan-
mark. Der henvises desuden til tabel 1 i svaret på spørgsmål 561.
Det skal bemærkes, at opgørelsen er foretaget på baggrund af sager på de enkelte
ydelsesområder. En borger kan være genstand for sagsoplysning vedrørende flere
ydelser.
I forhold til om fejlene skyldes ubevidste eller bevidste fejl fra borgernes side, eller
skyldes fejl fra myndighederne side, har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring oplyst, at der ikke foreligger nogen opgørelse over, hvad der er årsagen til
eventuelle fejl.
10. marts 2019
J.nr.
18/14196
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om, hvor mange borgere der i 2017 fik ændret eller standset deres sociale- og beskæftigelsesmæssige ydelser på baggrund af de samkøringer af personoplysninger, som foretages hos Udbetaling Danmark, til beskæftigelsesministeren
For så vidt angår ubevidste fejl fra borgerens side og myndighedsfejl, kan jeg oply-
se, at disse fejl som udgangspunkt ikke vil medføre et tilbagebetalingskrav mod
borgeren, men borgeren vil fremadrettet få tilrettet sin ydelse, så den kan udbetales
på et korrekt grundlag.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2