Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1862691_0001.png
TALE
28. februar 2018
J.nr. 2018 - 122
CAL
JDLM
Samråd AP den 28. februar 2018 om vold mod offent-
ligt ansatte
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål nr. AP:
Idet henvises til artikel i Fagbladet 3F den 2. januar 2018:
”Justitsminister:
I
orden at politiet lader voldsmand slippe”
om et overfald på en buschauffør
bedes ministrene - evt. i et lukket samråd - besvare følgende spørgsmål:
Hvad er arbejdsgiverens ansvar i en sag som den beskrevne?
Hvad er arbejdstagerens rettigheder?
Hvad har været og er konsekvenserne af den skærpede lovgivning i for-
hold til fx chauffører, der blev gennemført med Respektpakken?
Er der en bagatelgrænse i forhold til lovgivningen vedrørende sådanne
overfald, både ift. arbejdsmiljøloven
og straffeloven og i givet fald hvil-
ken?
Lever afgørelsen op til hensigten med loven?
Hvor alvorlig skal en sag være før den er omfattet af loven og hvem
fastsætter en evt. bagatelgrænse?
Hvilke signaler sender den afgørelse, der er kommet vedrørende over-
faldet på buschaufføren?
Ville der være rejst sigtelse, hvis det havde været en betjent og ikke en
chauffør der havde været involveret?
Hvilke initiativer vil ministrene tage på baggrund af sagen?
Der henvises i denne forbindelse til
https://fagbladet3f.dk/artikel/i-orden-
politiet-lader-voldsmand-slippe?utm_campaign=03012018-
01&utm_medium=email&utm_source=Newsletter
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om overfald på buschauffører, til beskæftigelsesministeren
[Indledning]
Jeg vil også gerne sige tak for invitationen til
dagens samråd.
Vold og trusler på arbejdspladsen er et emne,
som fortjener vores fulde opmærksomhed.
Det er noget, som kan sætte dybe spor
både fy-
sisk og psykisk. Og det er et område, jeg som
minister tager meget alvorligt.
Det er både uforståeligt og uacceptabelt, at nogle
personer vælger at gribe til vold, og målet må
være, at ingen mennesker udsættes for vold eller
trusler på arbejdet. Uanset, om man er buschauf-
før, politibetjent eller socialrådgiver.
[Arbejdsgiverens ansvar]
Som beskæftigelsesminister har jeg i denne sag
fokus på den del, der handler om arbejdsmiljø.
Lovgivningen siger helt klart, at det skal være
sikkert og sundt at gå på arbejde i Danmark.
Og det er først som sidst arbejdsgiverens ansvar
at sikre, at der er tilfældet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om overfald på buschauffører, til beskæftigelsesministeren
1862691_0003.png
Det betyder blandt andet, at det er arbejdsgive-
rens pligt at forebygge arbejdsrelateret vold eller
trusler på arbejdspladsen.
Reglerne er de samme, uanset om det er en poli-
tibetjent, en buschauffør eller en lagerarbejder.
Udgangspunktet er altid, at det skal være sikkert
og sundt at gå på arbejde, og derfor skal enhver
risiko for vold forebygges.
Indsatsen til forebyggelse af risiko for vold til-
rettelægges bedst på virksomheden i et tæt sam-
arbejde mellem ledelsen og de ansatte.
Den gode forebyggelse kræver viden og kompe-
tencer samt indgående kendskab til branchen, da
der er stor forskel på, hvordan volden skal fore-
bygges på fx et botilbud eller i et busselskab.
Forebyggelse kan være mange ting:
- Det kan være instruktion i, hvordan ansatte
hurtigt og sikkert kan tilkalde hjælp.
- Det kan være konfliktnedtrappende kommu-
nikation og sikker adfærd.
- Eller det kan være instruktion til de ansatte
om, hvornår de skal trække sig ud af en ube-
hagelig situation.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om overfald på buschauffører, til beskæftigelsesministeren
Det er vigtigt løbende at vurdere den konkrete
risiko, så det er klart, hvor risikoen er, og hvem
der er særligt udsat.
Hvis der er en særlig risiko for vold, skal det sik-
res, at ansatte kan få den nødvendige psykiske
førstehjælp, hvis en medarbejder bliver udsat for
et fysisk eller psykisk overgreb.
[Arbejdstagernes rettigheder]
Der bliver i dag også spurgt specifikt ind til ar-
bejdstagerens rettigheder.
Her er svaret i lovgivningen lige så klart: Alle
mennesker, der arbejder i Danmark, har ret til et
sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Og hvis Arbejdstilsynet oplever brud på de dan-
ske arbejdsmiljøregler, griber de ind.
Arbejdstilsynet vil fx reagere med påbud, hvis
de på et tilsyn konstaterer, at medarbejderne kan
blive udsat for vold eller trusler om vold
og ri-
sikoen ikke er forebygget tilstrækkeligt.
Hvis reglerne er overtrådt groft, kan Arbejdstil-
synet også vælge at rejse en straffesag.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om overfald på buschauffører, til beskæftigelsesministeren
Vold er et alvorligt arbejdsmiljøproblem, og
derfor har Arbejdstilsynet også fokus på pro-
blemet
særligt i de brancher, hvor de ved, at
vold og trusler kan være en reel risiko.
[Initiativer på området]
Der bliver også spurgt til vores initiativer på om-
rådet.
Arbejdstilsynet har udarbejdet en vejledning til
virksomhederne om reglerne på området, og
hvordan arbejdsgiveren kan leve op til dem.
Og for brancher og jobgrupper, hvor de ansatte
er i særlig høj risiko for at blive udsat for vold,
er der udarbejdet såkaldte ”forebyggelsespak-
ker”.
Og der er i 2018 afsat 5 mio. kr. til brancherne
hospitaler, døgninstitutioner og hjemmepleje,
lærere, politi og fængsler til anvendelse af fore-
byggelsespakkerne.
Risikoen for vold også et kendt problem i trans-
portbranchen. Derfor forventer jeg også, at man i
branchen har stort fokus på at forebygge volden.
Og jeg vil gerne opfordre til, at parterne på om-
rådet sætter sig sammen og drøfter, om der er
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om overfald på buschauffører, til beskæftigelsesministeren
behov for at iværksætte en stærkere indsats for at
komme problemet til livs.
Samtidig har jeg naturligvis som beskæftigel-
sesminister et overordnet ansvar for den samlede
arbejdsmiljøindsats i Danmark.
Derfor har jeg
som I ved
sammen med ar-
bejdsmiljøforligskredsen taget initiativ til en
gentænkning af hele indsatsen.
Vi har nedsat et ekspertudvalg, som blandt andet
skal se på, hvordan vi mere effektivt kan opspo-
re og forebygge risikoen for arbejdsmiljøpro-
blemer, herunder for eksempel vold.
Tak for ordet.
6