Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1896135_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. maj 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 168 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 168:
J.nr. 2017-8626
Vil ministeren redegøre for, hvor meget det offentlige har sparet samlet set siden
folketingsvalget i 2015 som konsekvens af, at antallet af offentlig forsørgede i den
arbejdsdygtige alder er faldet? Opgørelsen ønskes foretaget samlet set samt særskilt
for de enkelte ydelsestyper (dvs. fx kontanthjælp, dagpenge etc.) Ministeren bedes
desuden opgøre besparelserne på hhv. regions- og kommuneniveau.”
Svar:
Jeg finder det meget positivt, at antallet af personer på offentlig forsørgelse er fal-
det så meget siden juni 2015. Denne udvikling skyldes de gode konjunkturer, men
skal også ses i lyset af de positive virkninger af regeringens politik.
Fra juni 2015 til oktober 2017 har der været et fald på cirka 42.000 fuldtidsperso-
ner, der modtager offentlig forsørgelse
1
. De samlede årlige offentlige mindreudgif-
ter til forsørgelsesydelser og aktivering som følge heraf faldet skønnes at udgøre
cirka 3 mia. kr. efter skat og tilbageløb (2017-pl),
jf. tabel 1.
Der er taget udgangspunkt i samme periode, som i besvarelsen af BEU 348. Grun-
det efterregistreringer af data, er der mindre afvigelser i opgørelsen af antallet i
forhold til antallet oplyst i besvarelsen af BEU 348.
Der er ikke taget højde for sæsonmæssige udsving i opgørelsen af fuldtidspersoner,
der modtager offentlig forsørgelse, da det kun er muligt på aggregeret niveau, mens
opgørelsen ønskes foretaget på de enkelte ydelsesgrupper samt på regions- og
kommuneniveau.
De offentlige mindreudgifter er beregnet som den årlige virkning af faldet i antallet
af fuldtidspersoner fra juni 2015 til oktober 2017. Beregningen er derfor foretaget
ved, at det samlede fald fra juni 2015 til oktober 2017 fordeles på ydelsestyper og
opregnes til offentlige mindreudgifter ved hjælp af 2017-enhedspriser og aktive-
ringsudgifter.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvor meget det offentlige har sparet samlet set siden folketingsvalget i 2015 som konsekvens af, at antallet af offentligt forsørgede i den arbejdsdygtige alder er faldet, til beskæftigelsesministeren
1896135_0002.png
Tabel 1. Ændring i offentlige udgifter fordelt på ydelsestype som følge af ændringer i antal fuld-
tidspersoner på offentlig forsørgelse fra juni 2015-oktober 2017.
Ydelse
Ændring i antal ydelsesmodtage-
re (fuldtidspersoner)
-2.132
-10.131
-29.882
-8.963
-1.934
-654
21.434
-4.187
9.412
9.224
688
9.716
-14.812
-19.977
-42.202
Ændring i udgifter efter skat og
tilbageløb, mio. kr. i PL 17
-217
-741
-2.368
-691
-283
-55
2.315
-390
716
847
70
804
-1.350
-1.706
-3.048
Arbejdsløshedsdagpenge
Arbejdsmarkedsydelse
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Revalidering
Forrevalidering
Integrationsydelse
Sygedagpenge
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Fleksjob
Førtidspension
Efterløn
I alt
Anm: Beregningerne af ændringerne i udgifterne er baseret på de gennemsnitlige udgifter til ydelser og
aktivering på finansloven for 2017. For arbejdsmarkedsydelse er dog anvendt regnskabstal for 2016 op-
regnet til 2017-pl og for integrationsydelse er regnskabstal for 2017 anvendt. Der er regnet med en
gennemsnitlig skatteprocent på 37,4 for alle ydelser.
Kilde: Jobindsats.dk
Det samlede fald i antallet af personer på offentlig forsørgelse på ca. 42.000 fuld-
tidspersoner er sammensat af et fald for nogle typer af ydelsesmodtagere og en
stigning for andre typer af ydelsesmodtagere. Der har på den ene side været et fald
i antallet af modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsmarkedsydelse, kontant-
og uddannelseshjælp, revalidering, sygedagpenge, førtidspension og efterløn. Mod-
sat har der været en stigning i antal modtagere af integrationsydelse, jobafklarings-
forløb, ressourceløb, fleksjob og ledighedsydelse.
Denne udvikling i antallet af modtagere af de forskellige ydelsestyper afspejler
bl.a. konsekvenserne af en række reformer, herunder tilbagetrækningsreformen, re-
formen af førtidspension og fleksjob, dagpengeformen, kontanthjælpsreformen og
Jobreform fase I, sygedagpengereformen og indførelsen af integrationsydelsen.
Derudover har de forbedrede konjunkturer over perioden bidraget til at reducere
antallet af personer på offentlig forsørgelse.
Der er således allerede budgetteret med offentlige mindreudgifter som følge af det
samlede nettofald i antallet af personer på offentlig forsørgelse på de årlige finans-
love og i udmålingerne af bloktilskuddet til kommunerne.
I tabel 2 og 3 fremgår de årlige offentlige udgifter fordelt på henholdsvis kommu-
ner og regioner som følge af et samlet fald i antallet af offentligt forsørgede.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvor meget det offentlige har sparet samlet set siden folketingsvalget i 2015 som konsekvens af, at antallet af offentligt forsørgede i den arbejdsdygtige alder er faldet, til beskæftigelsesministeren
1896135_0003.png
Tabel 2. Ændring i offentlige udgifter fordelt på kommuner som følge af ændringer i antal fuld-
tidspersoner på offentlig forsørgelse fra juni 2015-oktober 2017.
Kommuner
Ændring i antal ydelsesmod-
tagere (fultidspersoner)
-306
4
-271
-408
-88
-423
-341
-488
-49
-296
-800
-28
-451
-173
-281
-424
-828
-262
-464
-266
-206
-335
-402
-221
-385
-322
-524
-346
-296
-322
-414
-204
-454
-28
-439
-401
-467
-352
-373
-411
Ændring i udgifter efter
skat og tilbageløb, mio. kr.
i PL 17
-24
5
-18
-35
-4
-31
-28
-38
-1
-21
-53
-1
-34
-12
-21
-33
-66
-17
-36
-17
-13
-23
-28
-18
-28
-21
-36
-19
-21
-28
-28
-15
-32
5
-30
-25
-37
-19
-30
-31
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Tåstrup
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvor meget det offentlige har sparet samlet set siden folketingsvalget i 2015 som konsekvens af, at antallet af offentligt forsørgede i den arbejdsdygtige alder er faldet, til beskæftigelsesministeren
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
-144
-197
-282
-506
-464
-329
-595
-6850
-497
-77
-133
-27
-477
-292
-1
-565
-353
-220
-155
-323
-274
-819
-105
-1209
-343
-736
-167
-363
-235
-350
-54
-165
-25
-378
-227
-201
-618
-220
-264
-92
-265
-387
-491
-353
-10
-16
-22
-43
-34
-26
-44
-513
-35
-3
-10
-1
-34
-21
0
-45
-26
-17
-5
-26
-21
-63
-8
-80
-26
-55
-11
-25
-19
-20
3
-11
-2
-20
-13
-16
-43
-17
-19
-3
-21
-25
-45
-20
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvor meget det offentlige har sparet samlet set siden folketingsvalget i 2015 som konsekvens af, at antallet af offentligt forsørgede i den arbejdsdygtige alder er faldet, til beskæftigelsesministeren
1896135_0005.png
-42.202
Anm: Beregningerne af ændringerne i udgifterne er baseret på de gennemsnitlige udgifter til ydelser og
aktivering på finansloven for 2017. For arbejdsmarkedsydelse er dog anvendt regnskabstal for 2016 op-
regnet til 2017-pl og for integrationsydelse om regnskabstal for 2017. Der er regnet med en gennemsnit-
lig skatteprocent på 37,4 for alle ydelser og kommuner.
Kilde: Jobindsats.dk
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Uoplyst
I alt
-393
-274
-258
-96
-360
-267
-899
-405
-408
-530
16
-772
-1337
-1505
-344
-31
-16
-17
-8
-25
-19
-66
-34
-24
-42
2
-63
-99
-105
-30
-3.048
Tabel 3. Ændring i offentlige udgifter fordelt på regioner som følge af ændringer i antal fuldtids-
personer på offentlig forsørgelse fra juni 2015-oktober 2017
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Uoplyst
I alt
Ændring i antal ydelsesmod-
tagere (fuldtidspersoner)
-14.803
-6.527
-8.624
-7.125
-4.780
-344
-42.202
Ændring i udgifter efter
skat og tilbageløb, mio. kr.
i PL 17
-1085
-464
-599
-505
-366
-30
-3.048
Anm.: Beregningerne af ændringerne i udgifterne er baseret på de gennemsnitlige udgifter til ydelser og
aktivering på finansloven for 2017. For arbejdsmarkedsydelse er dog anvendt regnskabstal for 2016 op-
regnet til 2017-pl og for integrationsydelse om regnskabstal for 2017. Der er regnet med en gennemsnit-
lig skatteprocent på 37,4 for alle ydelser og kommuner.
Kilde: Jobindsats.dk
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
5