www.gl.org
16. januar 2018
Til folketingets undervisningsudvalg samt undervisningsminister Merete Riisager
GL hilser udsættelsen af den nye, obligatoriske elevtrivselsundersøgelse velkommen.
Elevtrivselsmålinger bør udformes, så de giver skolerne det bedst mulige grundlag for lokalt og konkret at
arbejde med trivsel for skolens elever. Den egentlige værdi af trivselsmålinger opstår, når de bruges af den
enkelte skole til konkrete trivselsfremmende tiltag.
GL mener ikke, at det formål er tilstrækkelig klart udfoldet i den undersøgelse, der pga. problemer er sat i
bero. I forbindelse med udsættelsen ønsker GL derfor at udtrykke bekymring for spørgeskemaet, som blev
offentliggjort inden jul.
Flere spørgsmål er formuleret på en måde, som medfører uklare svar baseret på følelser og øjebliksbilleder.
Eksempelvis spørges til, hvorvidt lærerne arbejder sammen om undervisningen. Det er et spørgsmål, elever
ikke har indsigt i. Ikke desto mindre kan svarene få stor betydning for anvendelsen af ressourcer på de en-
kelte gymnasier.
En lang række af spørgsmålene beskæftiger sig med forhold, der kun med vanskelighed kan siges at høre
under gymnasiernes ansvarsområde. Fx spørges der til, om elever stoler på andre generelt, frem for at
spørge til, om elever stoler på de andre elever i klassen/på skolen. Der er mange forhold omkring unges
sundhed og trivsel, der kan være interessante at undersøge i forskningsøjemed. Men denne spørgeramme
bør fokusere på de spørgsmål, som skolerne kan gøre noget ved.
Undersøgelsen stiller eleverne en række spørgsmål, der kan betegnes som særligt følsomme; fx om de har
oplevet at blive udsat for uønsket seksuel opmærksomhed. Svarene på disse følsomme spørgsmål knyttes
til deres personnummer og gemmes på ubestemt tid i ministeriets databank. Dette vækker bekymring. Det
er desuden unødvendigt for skolernes arbejde med elevtrivsel, at der er cpr.numre knyttet til data.
Endelig er det uklart, hvordan og i hvilken grad resultaterne af den enkelte skoles elevtrivselsundersøgelse
vil blive præsenteret offentligt og for den enkelte skole. GL fraråder, at der opstilles et enkelt, samlet måltal
for elevtrivsel på den enkelte skole. Et samlet tal siger nemlig ikke noget om, hvorvidt der er alvorlige ud-
fordringer på den enkelte skole. Samtidig kan man ikke ligestille de forskellige spørgsmål, og undersøgelsen
sammenligner derfor æbler og pærer. Desuden åbner et samlet måltal for hver skole risiko for ranglister
over skoler. Ranglister, som kan medføre, at skolerne bruger målinger som konkurrenceparameter i rekrut-
teringen i stedet for at bruge ressourcer på trivselsfremmende tiltag på egen skole.
GL opfordrer til, at formålet med og udformningen af elevtrivselsmålingerne tages op til genovervejelse;
herunder koblingen mellem svar og personnumre, udformningen af spørgsmål og præsentationen af data.
Med venlig hilsen
Annette Nordstrøm Hansen
formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
Vesterbrogade 16 · DK- 1620 København V
Tel. +45 3329 0900· Fax: +45 3329 0901