Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1820559_0001.png
Kære …
I efteråret 2016 blev Ordblinderisikotesten præsenteret af Undervisningsministeriet. Vi, en ad-hoc
gruppe under ROAL,
1
er meget positive overfor, at skoler dermed har fået et nyt og effektivt
værktøj til at afdække alvorlige afkodningsvanskeligheder hos indskolingselever. Undersøgelser
viser, at 80 % af de positivt testede elever i 0. klasse og 90 % af de positivt testede elever i 1. klasse,
blev afdækket som værende ordblinde, da de efterfølgende i slutningen af 2. klasse blev testet for
ordblindhed.
2
Antallet af elever, som rent faktisk viser sig at være ordblinde er dermed så høj, at vi
mener, at elever som er testet i risiko for ordblindhed, bør få adgang til materialer under §17
lovgivningen.
3
Vi foreslår en midlertidig adgang, gældende indtil ordblindhed endeligt er
konstateret eller ikke konstateret, dog senest ved udgangen af 3. klasse.
4
På nuværende tidspunkt har elever, som er afdækket ordblinde, adgang til lydfiler og
tilgængeliggjorte tekstfiler via §17. Risikoeleverne har præcis samme behov. Adgangen er
afgørende for, at eleven kan være en aktiv del af klassens læsefællesskab, forstået på den måde, at
eleven v.h.a. læseteknologi og tilgængeliggjorte tekster både kan læse de tekster,
klassekammeraterne arbejder med i læseindlæringen samt få positive og alderssvarende
læseoplevelser. Desuden styrkes deres konventionelle skriftsproglige kompetencer. Således tages
der hensyn til elever der er i risiko for at udvikle ordblindhed, så de har mulighed for, at blive så
dygtige som de kan. jvf. Folkeskoleloven.
Oplevelsen af at være inkluderet i skolens læringsfællesskab, er afgørende for elevens videre
skolegang, mulighed for videnstilegnelse og uddannelsesmuligheder.
5
Vi ser adgang til tilgængeliggjorte materialer som et vigtigt led i den tidlige indsats for elever i
risiko for at udvikle ordblindhed og begrunder dette som følger:
-
Elever, som benytter sig af tilgængeliggjorte materialer bliver bedre læsere. Deres
læsekompetencer udvikles ved konsekvent at blive præsenteret for den præcise
sammenhæng mellem fonem og grafem.
Elever, som har adgang til tekster udvider deres tekstkompetencer, viden og ordforråd. Det
er derfor vigtigt, at også elever i risiko for ordblindhed, som har vanskeligheder ved at læse
trykt tekst, har adgang til alderssvarende tilgængeliggjorte tekster.
Det er vigtigt, at elever i risiko for ordblindhed så tidligt som muligt lærer at bruge
læse/skriveteknologi. Jo tidligere elever bruger læse/skriveteknologi som arbejdsredskab, jo
mere naturligt og jo nemmere vil det være, at benytte sig af teknologierne fremover.
Anvendelse af læse/skriveteknologi og adgang til tilgængeliggjorte tekster gør, at eleverne
kan undervises på samme niveau og med de samme materialer som klassens øvrige elever.
Denne adgang er således en vigtig faktor for ligestilling og oplevet inklusion.
At følge med i undervisningen på samme niveau som de øvrige elever i klassen er med til at
styrke risikoelevernes tro på egne evner og handlemuligheder. Undersøgelser viser, at det
-
-
-
-
ROAL
Samrådet for ordblindhed og andre læsevanskeligheder
Vejledning til Ordblinderisikotesten s. 8
3
§17 i bekendtgørelse af lov om ophavsret (fx. Materialebasen og Nota)
4
Ved en antagelse, at 7 % af Danmarks befolkning er ordblinde, vil der være 18.000
19.000 potentielle og
midlertidige medlemmer af NOTA på 0.
3. klassetrin.
1
2
5
Jf. Salamancaerklæringen
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 27: Henvendelse af 20/11-17 fra Ordblinde/Dysleksiforeningen, åbent brev til undervisningsministeren vedrørende indskolingselever og tilgængelige tekster
1820559_0002.png
har store socioemotionelle følger når elever hægtes af læsefællesskabet. Disse følger kan
have afgørende indflydelse på valg og fravalg af uddannelser. Således har en tidlig indsats
med adgang til tilgængeliggjorte tekster store socioøkonomiske fordele.
6
Vi stiller os gerne til rådighed for uddybelse og yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Visti Søvsø Hansen, leder af Kompetencecenter for Læsning i Århus,
Mobil: 29204234
Email: [email protected]
Annette Klint, læsekonsulent i Kalundborg Kommune,
Direkte: 59 53 55 39
Mobil: 51 18 80 76
Email: [email protected]
Karen Hojer Bangert, konsulent og koordinator i Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
Tlf.: 36 75 10 88
Email: [email protected]
6
Forbedring af ordblindes læsefærdigheder giver milliardbesparelser,
CEDI for Nota, 2011